Kan godt være jeg har misforstået noget. Men er fyret ikke modulerende, altså tilpasser ydelse efter varmebehov? Hvorfor skal ydelsen så være den samme døgnet rund?
Du misforstår heldigtvist, jo fyret er modulerende. Temmeligt skarpt i øvrigt, hvis det er justeret ordentligt.
Det jeg mente var at hastigheden rundt på banen skulle være den samme når bilen kørte rundt, billedligt fortalt.
Ordentligt justeret kan så være udfra forskellige varmebehov og/eller ønsker, men overordnet set vil "man" sige at en rolig ydelse er mere hensigtsmæssig end udsving i temperaturen.
Selvfølgeligt igen et kompromis, men når du shunter ned til 55 grader har et udsving mellem 60&65 jo ikke så betydende for komforten.
Jeg shunter ned til ca. 27 på gulvvarmen (bruger vejrkompenseringen) men skal holde temperaturen over 60 af hensyn til ventilation der belaster pludeseligt og ikke kan tåle "koldt vand" så jeg skal bruge en "lidt konsekvent" P&I regulering, som så er 1,6 & 0,13
Hvis du kan bruge en kort teknisk beskrivelse er det at værdien af
P: opstår som Setpunkt(Ønsket kedeltemperatur) - Aktuel kedeltemperatur * Pfaktor
I: Er en summering af forskellen af Setpunkt - temperatur * Ifaktor
Eks. Kedeltemp=54 Setpunkt =65 P=1,6 I=0,22 og vi forestiller os det billede er statisk.
P=(65-54)*1,6 P = 17,6
I= (I1+I2+I3+I4)*0,22 I = (17,6+17,6+17,6+17,6)*0,22 I= 15,5
Ydelse= P+I 17,6+15,5 = 33
En ydelse på 33 holder så temperaturen konstant. Hvor tit Ix summeres ligger inde bag styringen.
Når P bliver negativt vil P så trække ydelses ned og fra i Ix tallet der så bliver mindre og dermed bliver I også mindre over tid og ydelsen falder, så falder temperaturen, så afhænger det igen af i hvilke forhold det sker, hvad der sker med ydelsen.