Til rette vedkommende (Boinkuser?)
For noget tid siden blev jeg opmærksom på at der er forskel på korrektionstal når kedlen køre med VVB prioritering i forhold til driften - og det undrer mig såre.
For, der bliver ikke ændret på O2 & blæser værdier, heller ikke på nogle andre parametre for den sags skyld. (ikke af mig i hvert fald

)
Jeg har jo længe haft problemer med at indstille forbrændingen (og som man kan se her på forummet, så er jeg da ikke den eneste heller) - med eller uden iltstyring.
Jeg har nu erfaret at pille-kvaliteten betyder
rigtigt meget, idet jeg nu igen har aske der er tæt på den brun kaffe-type som den var i det første fyringssæson.
Årsag er nye piller, 6 mm - mere ensartede- mere bløde - men lidt smuld, som åbenbart smører den eksterne snegl så den bliver meget lydløs og giver en meget mere stabil dosering.
Har i over 3 år brugt svenske Södre, 8mm - som var meget hårde og smuld fri - de gav perfekt forbrænding i det første sæson, men uforbrændte piller i støre eller mindre mængde siden.
Da problemer med sorte pille i asken kom havde jeg lige opdater styring fra version 7.0640 til den nuværende 7.0667! (har ofte tænkt på et eksperiment med at down-gradere til 7.0640, men havde ikke mod til det

)
Der er ofte blevet rejst spørgsmål her i forummet om også program-styring kunne være en del af årsagen til at det er så svært at justerer fyret, så den giver optimal forbrænding.
Derfor spørger jeg nu:
hvorfor er der forskel på forbrændingen (O2's korrektionstal) om kedlen skal varme vand eller huset? Har observeret(og undret mig over) at
korrektionstallene bliver ændret til 100.xx % på alle tre niveau når fyret skifter til VVB uanset om de var på 98.xx/105.xx på alle tre områder når fyret er i drift.
Der er vel den samme energi - piller - luft - flamme - der brænder i den, uanset? (Og der er de samme P-I værdier, som jeg har valgt for kedlen, for at undgå for stor udsving i ydelse og "Temperatur opnået...." efter en VVB kørsel).
Kan tilføje at Ilt-styrings 3-timers graf på fyrets skærm viser mere jævn graf på Mætning lav, nå fyret er i VVB-mode. Min tolkning/oplevelse er at fyret kører bedre under VVB-prioritering.
Som nævnt, undres jeg, for logisk set, så må der jo være nogle SW-parametre som der er forskel på.
Findes der mon et svar på ovenstående?
Vedlagt et eksempel på de to version af korrektionstal som er meget konsistente.
Venlig hilsen,
Dragica