Forfatter Emne: Vil nogen lige se med på mit fyr ?  (Læst 8414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Vil nogen lige se med på mit fyr ?
« Svar #30 Dato: Sep 13, 2021, 10:42 »
Efter nogle dages kørselhvor det faktisk kører ok, pånær lidt kagedannelse som jeg lige vil eksperimentere lidt med i forhold til blæserrens, så undrer ilt delen mig stadig.

Det er mig en gåde hvorfor der skal være så stor forskel på kalibrering i luft vs i fyr. Den seneste kalibrering i fri luft var 20.8% efter 30 minutters fald-til-ro tid, og sonden var super varm. Men nu ender den konstant ud på de 21.5-22% efter fyret slukker.

Det er ikke så meget tallene jeg bekymrer mig om, det er jo o2 styringen. Når jeg nu angiver standard tal på 17/14/8 som den skal prøve at holde, så tænker jeg jo at den prøver at holde noget der ikke nødvendigvis er korrekt ? Ledninger osv kan jeg ikke se nogle issues med, målingen ændrer sig ikke hvis jeg flytter rundt på ledningen.

Det er jo også dyre lærepenge at bestille en ny sonde, hvis den så bare opfører sig på samme måde :)

SKal jeg bare lade det køre som det er nu i "lang" tid, og holde lidt øje med det ? Flammerne ser rigtigt pæne ud når det kører. Ilt korrigeringstal ligger meget pænt, med det forbehold at den jo kan være 1% afvigelse pga kalibrerings issues ?

/Weebyx

Iltstyringen er ikke bygget til rumraketter eller hospitalsbrug  8)
Ny sonde vil med stor sandsynlighed opføre sig lige sådan som den du har nu.
Kalibrer i fri luft.
Se at asken er god, det er den bedste rettesnor for at forbrændingen er god  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Vil nogen lige se med på mit fyr ?
« Svar #31 Dato: Sep 13, 2021, 11:20 »
Efter nogle dages kørselhvor det faktisk kører ok, pånær lidt kagedannelse som jeg lige vil eksperimentere lidt med i forhold til blæserrens, så undrer ilt delen mig stadig.

Det er mig en gåde hvorfor der skal være så stor forskel på kalibrering i luft vs i fyr. Den seneste kalibrering i fri luft var 20.8% efter 30 minutters fald-til-ro tid, og sonden var super varm. Men nu ender den konstant ud på de 21.5-22% efter fyret slukker.

Det er ikke så meget tallene jeg bekymrer mig om, det er jo o2 styringen. Når jeg nu angiver standard tal på 17/14/8 som den skal prøve at holde, så tænker jeg jo at den prøver at holde noget der ikke nødvendigvis er korrekt ? Ledninger osv kan jeg ikke se nogle issues med, målingen ændrer sig ikke hvis jeg flytter rundt på ledningen.

Det er jo også dyre lærepenge at bestille en ny sonde, hvis den så bare opfører sig på samme måde :)

SKal jeg bare lade det køre som det er nu i "lang" tid, og holde lidt øje med det ? Flammerne ser rigtigt pæne ud når det kører. Ilt korrigeringstal ligger meget pænt, med det forbehold at den jo kan være 1% afvigelse pga kalibrerings issues ?

/Weebyx

Iltstyringen er ikke bygget til rumraketter eller hospitalsbrug  8)
Ny sonde vil med stor sandsynlighed opføre sig lige sådan som den du har nu.
Kalibrer i fri luft.
Se at asken er god, det er den bedste rettesnor for at forbrændingen er god  :)

Ok, ingen rumfart. Check :)
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Vil nogen lige se med på mit fyr ?
« Svar #32 Dato: Okt 28, 2021, 09:02 »
Hej.

Jeg tror jeg er nået til slutningen af min nye erfaring med mit Blackstar/V7 fyr :)

Det begynder at kører som det skal er jeg ret sikker på. Jeg fik igår kalibreret lambda, og har kørt med ilt styring på VIS i godt et døgn nu, og der ser ud til at den følger "ca værdier" ret godt. Flammen ser pæn ud ved 10/50/100. Der dannes stadig lidt slagger på herden ved længere tid, men kompressor rens tager det 100%.

Jeg har monteret røgføler lidt skråt ned oppefra, ca 10 cm fra kedel, og 10 cm før træk stabilisator, bypass er åbnet ca 3mm for at hæve røgtemp lidt, jeg syntes den var meget lav.

Fyret er monteret med en stålskorsten helt til top, men på ydersiden udefra ved foden af skorsten, kan ses noget løbesod. Det skal siges at fyr har været vildt dårligt justeret af tidligere ejer, med dårlig blæser og forkert intern snegl position, alt det er rettet op på.

Jeg har tænkt mig at fjerne det sod der er der nu, og så holde øje på ny med den nye justering.

Kan jeg få en til lige at se lidt på min ilt graf, bare for at se om det ser ud som det skal inden jeg prøver at slå iltstyring til :)

Tak for et super forum, og god hjælp :) Forhåbentligt bliver mine spørgsmål mindre fra nu af ;)

/Jacob

Så er der lige en status på mit fyr.

Det hele kører faktisk 90% nu. Mine blæsertal ligger på 18/27/36, og ilt styring på 17/14/8. Jeg har svært ved at finde ud af hvad de faktiske standard tal er for V7 på en BS1016. Jeg syntes jeg kan læse 16/12/8 nogle steder. Hvad er de korrekte standard tal ?

Jeg har sat min røgsuger op til 90/95 på alle 3 niveau, og det i sig selv har hævet min skorstenstemp med ca 10 grader, og samtidig er der kommet en del mindre askekage. Jeg har dog også skiftet piller, men de sidste 2 dage på gamle piller, blev faktisk også reduceret betydeligt efter røgsuger kom op.

Min skorsten er nok bare ikke den bedste, og jeg må hjælpe den lidt på vej.

Den meget defekte retur ventil er nu skiftet, og retur temp ligger nu ret godt omkring 55 grader hele tiden :)

Der er lige nogle steder omkring kl 10, hvor retur temp dykker, det er fordi jeg laver kompressorrens hver dag kl 10, og jeg har glemt at få min gulvvarme i dvale på det tidspunkt, så der løber afkølet vand tilbage til fyret fra gulvvarmen hvis den kræver varme på det tidspunkt. Det bliver fikset :)

Desuden har jeg sat en termostat med IR gulvføler på i det rum der har 3 gulvarme kredse(stort køkken alrum), det giver en langt roligere gulvvarme regulering på de 3 kredse, så det kommer muligvis i de andre rum også :)

Blæserrens eksperimenterer jeg stadig lidt med, for at se om det kan løse den sidste hurdle med askekagen. Der er langt mindre end før, men der ligger stadig lidt på midten af herden som lige skal fjernes på ugentligt basis.

Jeg syntes at det hele begynder at spille, er der nogen der vil se med på mine grafer, og lige se om noget ser helt galt ud ?

/Weebyx
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vil nogen lige se med på mit fyr ?
« Svar #33 Dato: Okt 28, 2021, 11:44 »
Standard tal har næsten lige så lidt værdi som brugt toilet papir.

Man skal bare få fyret til at køre godt mens man sikrer sig at alle dimser dur, altså motorer, lejer og kondensator.

Herefter så passer iltstyringen slagets gang, og det er i princippet ikke afgørende om overskudsilt ved 100% er 7 eller 8, hvert fald ikke før man med en røggasanalyzer har bekræftet målingerne.

Dovne mig kører med alt for høje lufttal om sommeren.
Jeg har en mindre herd, altså mindre luft gennemstrøm, den kan slet ikke følge med til 16kW pillemængde, så for at den ikke drukner blokerer jeg på 60%
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Vil nogen lige se med på mit fyr ?
« Svar #34 Dato: Okt 28, 2021, 12:24 »
Standard tal har næsten lige så lidt værdi som brugt toilet papir.

Man skal bare få fyret til at køre godt mens man sikrer sig at alle dimser dur, altså motorer, lejer og kondensator.

Herefter så passer iltstyringen slagets gang, og det er i princippet ikke afgørende om overskudsilt ved 100% er 7 eller 8, hvert fald ikke før man med en røggasanalyzer har bekræftet målingerne.

Dovne mig kører med alt for høje lufttal om sommeren.
Jeg har en mindre herd, altså mindre luft gennemstrøm, den kan slet ikke følge med til 16kW pillemængde, så for at den ikke drukner blokerer jeg på 60%

Modtaget, jeg tror bare jeg lader det køre, og så holde lidt øje med grafer osv over det næste stykke tid, måske justere lidt blæser rens for at se om askekage kan formindskes lidt :) Om ikke andet, så ved jeg nu alt om fyret, og det gør jo det nemmere når det bliver koldt og noget går galt :)

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html