vi bruger 35 rummeter træ, men da vi kun fyrer en gang om dagen, og huset når at blive kold inden næste fyring, tror jeg det kræver meget ekstra energi, men fyret er meget uøkonomisk, ingen reuglatorer virker efterhånden på fyret.
Tjaaa, dit forbrug og typen af kedel er meget svær at lave en beregning på.
35 rummeter løvtræ svarer til anbefalet 12kw, men i og med at du får en noget højere virkningsgrad på en ny moderne kedel, så vil du hente en del besparelse der, og så burde 10kw være tilstrækkelig.
Omvendt oplyser du, at huset når at blive koldt, da du ikke har jævn fyring, og i "virkeligheden" har et større forbrug pt, hvis du ønsker jævn varme.

Jeg er stadigvæk overbevist om, at du ligger på grænsen mellem 10 og 16kw.
Det er som nævnt billigere for dig, at lave en 16kw lavet om til 10kw (lille indgreb på brænderhovedet hos NBE). Men er brænderen underdimensioneret i forhold til dit forbrug, så er det lig med ny brænder, med mindre NBE også tilbyder at modificere modsatte vej

Skal du have anlæg i denne sæson, vil jeg stadigvæk anbefale dig at købe 16kw og være på den sikre side, gøre status ud fra vinterens forbrug og så vurdere om det kan svarer sig at ændre til 10kw. 10 kw vil under alle omstændiger have fordele i forbindelse med sommerdrift, da den håndterer den lave ydelse bedre.
(kan godt forstå hvis du bliver lidt forvirret og de mange input

), men det kan sgu' aldrig gå helt galt