Forfatter Emne: Ujævn tilførsel af piller  (Læst 16824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Ujævn tilførsel af piller
« Dato: Okt 19, 2011, 16:35 »
Hej Alle

jeg har en V6.34 scotte
mit problem er ujævn fremføring af piller til den interne snegl
den externe snegl køre 3-4 gange uden der kommer piller frem (ned i faldskaten)
jeg har forsøgt at sænke sneglen så langt ned jeg kan men det har desvære ikke hjulpet ( gik fra ca 55 grader til ca 35 graders hældning )

jeg har interface på og jeg får det helt dårlig af at se på min iltmåling og Lux måling (kun visning pt men vil meget gerne ha den til at styre men er umulig med så ujævn fremføring ) og den er umulig at indstille med blæser

jeg har gået og tumlet lidt med hvad jeg kan ellers gøre

1. Hæve min silo 30-40 cm for at få mindre hældning , evt bore nogle huller i sneglen til at fjerne smuld
2. Sætte en Kerne i Sneglen de øvereste 30-40 cm ( sneglen er ikke fyldt med piller helevejen alligevel og de kunne godt pakkes lidt nemmer )
3. Lave en Afvejning med en vejecelle ( lidt mere kompliceret ) , jeg er elektrikker og har adgang til div hjælpemidler og kan nemt programmere en PLC
4. lave en extra snegl der ligger vandret og har en mini beholder med et par følere og PLC

jeg har også tænkt på hvad der evt kan være af udlemper

til 1. Meget besværlig at fylde piller på siloen , beholder med let antændelig smuld
til 2. Der kan dannes meget mere smuld og pillerne kan sidde fast og pakke sneglen
til 3. Dyr Løsning , kræver Vejecelle , PLC , Evt. Luftcylinder
til 4. Dyr Løsning , kræver extra Snegl med Motor , lille Pille Beholder , Føler, PLC

er den nogen derude der har haft/har samme problem og hvad har i lavet for at få en mere stabil pille fremføring ?
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #1 Dato: Okt 19, 2011, 16:52 »
Hej
Er der smuld i sneglen. Hvis der er, kan du tilsætte en smule olie, så forsvinder alle dine problemer som dug for solen. Og dette indgreb koster meget få kr. ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #2 Dato: Okt 19, 2011, 17:08 »
Hej Ole

Der er heldigvis næsten ingen smuld lige nu , jeg smed så en deciliter rapsolie i tanken inden jeg fyldte den op men det hjalp ikke noget vildt ( fik fjernet noget smuld i sneglen )
havde haft lidt problemer med sidste leverance af piller da manden der hjalp med at laste min trailer bare smed med sækkene
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #3 Dato: Okt 19, 2011, 18:00 »
Hej Kurt

Det lyder godtnok lidt underligt. Ud fra dine billeder - specielt det af føderøret - ser det ud til at dit rør kun er halv fyldt?? Hvordan ser det ud når du foretager din 6 min. afvejning? Røret skal være HELT fyldt fra kerne til yderkant rør, ellers får du selvsagt en ujævn dossering. Jeg har nøjagtigt det samme set-up som dig, men mit føderør står i en 45° vinkel, og det fungerer upåklageligt. Men igen: Hvad siger din 6 min. afvejning? Og formår sneglen her at fylde røret helt op?

Træpillefyring ER relativt ukompliceret, så jeg vil helt afholde mig fra at kommentere på dine påtænkte tiltag, for sådan BURDE det ikke være.  :)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #4 Dato: Okt 19, 2011, 18:47 »
Selv om der er smuld i pillerne bliver røret fyldt op. Men få nu endelig boret de par huller, så er du over det med smuld ;)
Hvordan er hullet i tilføringsrøret placeret i siloen? Sørg for at det peger lige op. Jeg har været ude for at hvis der er meget smuld i bunden af siloen, så dannes der bro over denne åbning.
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #5 Dato: Okt 19, 2011, 19:16 »
Hej Folke og Kenneth

jeg har lige lavet en 6min kørsel , og jeg lagde mærke til at når sneglen køre , følger den indersiden af røret rundt , når den så kører rundt oppe i toppen af røret , er der ikke så mange piller i røret ( ca halvt fyldt ) , og når den er i bunden er røret næsten fyldt

jeg kikkede også lige nede ved hulet ,og den peger lige op , men jeg tjekker lige når siloen er tom om der er dannet bro så der ikke kommer så meget igennem ( lige fyldt 190 kg på ) men du kan da ha ret i at der er meget smuld , da jeg som sagt havde en dårlig pille kender til at hjælpe mig :P , han var vist også negativ over at jeg "kun" hentede 31 sække ( 494 kg , og må kun laste 500kg i traileren )

men vil lave de huller hurtig da jeg ikke gider det svineri af rapsolie , utrolig så meget det fedter selv med 1 deciliter
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #6 Dato: Okt 19, 2011, 19:26 »
Hej
Ja sådan er vi jo så forskellige, jeg vil IKKE si smuld fra, jeg har betalt for skidtet, og så skal det også brændes af. Laver du en lille olie-dosserer f.eks af en colaflaske, så sviner det overhovedet ikke, jeg hælder bare en sjat i flasken og så løber det selv til.




Hej Folke og Kenneth

jeg har lige lavet en 6min kørsel , og jeg lagde mærke til at når sneglen køre , følger den indersiden af røret rundt , når den så kører rundt oppe i toppen af røret , er der ikke så mange piller i røret ( ca halvt fyldt ) , og når den er i bunden er røret næsten fyldt

jeg kikkede også lige nede ved hulet ,og den peger lige op , men jeg tjekker lige når siloen er tom om der er dannet bro så der ikke kommer så meget igennem ( lige fyldt 190 kg på ) men du kan da ha ret i at der er meget smuld , da jeg som sagt havde en dårlig pille kender til at hjælpe mig :P , han var vist også negativ over at jeg "kun" hentede 31 sække ( 494 kg , og må kun laste 500kg i traileren )

men vil lave de huller hurtig da jeg ikke gider det svineri af rapsolie , utrolig så meget det fedter selv med 1 deciliter
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Paw

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1210
  • Respekt optjent: +36/-6
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #7 Dato: Okt 19, 2011, 19:41 »
Enig med Ole. Tror dit rør ligger for meget ned, pillerne skal falde tilbage, derved bliver røret fyldt op. De nederste vil jo skubbe på de øverste, så røret på et tidspunkt bliver fyldt helt op. En mellemting af de 2 øverste billeder vil nok passe fint.
Det buk du har på billed 2 på slangen er ikke godt.
Lad den køre indtil røret er fyldt helt op, måske 10-15 min, og rejs det rør lidt mere op så skal det nok komme til at køre
« Senest Redigeret: Okt 19, 2011, 19:44 af paw »
MVH Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.

Service videoer fra NBE
https://mhes.dk/hjem-2/videoer

Læs her
http://www.mhes.dk/

Mit fyr online
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?&mac=pawerwoody

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #8 Dato: Okt 19, 2011, 19:54 »
Den opfører sig som om der bygger bro af smuld i bunden af din silo... det er derfor røret ikke bliver fyldt ordentligt op. Hældningen er ikke for lav... sådan har min kørt et år.
Du kan typisk bryde broen i bunden af siloen ved lige at tage ved motoren på den eksterne snegl, og løfte lidt op og dreje lidt rundt på den og så tilbage igen...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #9 Dato: Okt 19, 2011, 20:53 »
Eller et kosteskaft ned og arbejde lidt ;D
Lige et godt råd - lad være med at fylde din silo op før problemet er løst. Og sørg for at få al smuld ud.
PS. så er det ikke meget smuld der ryger ud af de huller per palle fyret af. Jeg bruger kun olie når jeg skal have renset røret ( og når jeg har kørt tom )..
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #10 Dato: Okt 25, 2011, 09:53 »
Noget nyt i denne sag Kurt?
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #11 Dato: Okt 26, 2011, 17:28 »
Hej Kenneth

Nej desvære ikke , har heller ikke haft noget særlig tid , til at lave huller i røret men der er så tilgengæld heller ikke smuld med
har ca 60 kg piller i beholderen endnu , så passer nok lige med weekenden ( første weekend i LAAAAANG tid jeg har fri )

jeg har som sagt sænket sneglen en smule , men har ikke hjulpet så meget

Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #12 Dato: Okt 26, 2011, 17:54 »
Ok.. Skriv hvad der sker ;)
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #13 Dato: Okt 31, 2011, 18:29 »



hmm her er et bedre billede
Var lige igang her i weekenden med boremaskinen
de tager masse af smuld fra  , og har planer om at bore nogle flere huller for gider bare ikke madolie

So far so good
desvære har det ikke hjulpet meget på min ujævne pille fremførsel , det som jeg kan se ud af både grafer og se i fyret er at hvis sneglen ikke kører pille op en 3-4 gange i træk dør bålet næsten , kan vel godt sige den hoster lidt :)
og jeg har ikke meget lyst til at sætte min iltstyring aktiv for den kan slet ikke styre det og det hele bare noget rod.

hmm kan ikke se min url til stokerkontrol så den er her:http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/
« Senest Redigeret: Okt 31, 2011, 18:34 af Kurt_J »
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #14 Dato: Okt 31, 2011, 19:30 »
Hej Kurt
Nu er det lidt svært at se på billedet, men hvor på sneglen har du boret hullerne, for mig at se sidder de et stykke oppe.
Jeg har ikke huller i mit rør, men jeg tror ikke de hjælper en pind medmindre de sidder helt nede, ellers vil smuldet jo samle sig i røret op til hullerne.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted