Jeg har kørt med standardblæsertal på 15-25-35 på min Scotte 20 KW. Det har virket perfekt, og flammen har set (ser) ud som den skal. Men her på det seneste har jeg observeret lidt sorte/halvt forbrændte piller i askeskuffen, og jeg gik i gang med at læse op igen-igen.
I den forbindelse fandt jeg frem til et skema over blæsertal til forskellige blæsertyper kombineret med forskellige brænderstørrelser (side 3 i dette dokument: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/skift%20af%20chip%20bl%C3%A3%C2%A6ser%20eller%20styring%20v6.50.pdf)
Af skemaet fremgår det, at min blæser (Rebeck 97), på en 20 KW brænder, skal have tallene 12-17-22. De standardtal, som jeg har brugt (oplyst af NBE-montør i forb. med opstartsbesøg), er 15-25-35 - men de passer jo til FLO85-blæseren.
Er der nogen der kan komme med en forklaring? Jeg har lige sat tallene tilbage til 15-25-35, fordi forbrændingen var alt for mager med de lavere tal og kedlen sort og der var MANGE ubrændte piller i skuffen.
Mvh. Martin
Mange begår den fejl at de kigger billeder

Så glemmer de at se hvad der står på mærke sedlen.

Så sammenligner man blæsertal i tabel

Stoler på tallene

Forbrændingen er totalt

Stil i stedet ind efter det du kan se.
Flammen

Når det så er sagt, kan der være problemer pga. defekte komponenter,
eller manglende rengøring

Derfor er det en god ide at kigge og indstille fyret løbende,
og er der så noget der hele tiden skal justeres op, tyder det på et kommende problem.
Så vil du gå med både livrem og seler,

så læs mærkesedlen på blæseren og find de blæsertal i tabellen der passer til,
og indstil så forbrændingen efter opstart guiden.
Er de tal du kommer frem til så meget, meget forskellig fra tallene i tabellen kan det være helt ok alligevel