Forfatter Emne: Glanssod ?  (Læst 8399 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline shans

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
Glanssod ?
« Dato: Jan 27, 2013, 15:05 »
Jeg syntes ellers lide at min kedel spillede 102%, men i går da jeg rensede kedlen (1 uge siden sidst) lagde jeg mærke til at der ligesom var en tynd belægning i brændkammeret, som var hård og ikke nem at skabe af med skraberen. Man kan ridse i den og med lidt knofedt, kom den også af. Hidtil har det nærmest været "støv" som man nemt kunne skrabe af ind til det bare metal.

Jeg har for ca. en uge siden justeret i "skorstens trækket", så min kedel fik lidt flere piller at leve af og jeg kunne her ved justere min flamme ned, så den ikke var så hidsig.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=3546.0

Jeg oplevede et rener brændkammer, men spørgsmålet er så, om jeg har pint min kedel for meget, da denne belægning nu kommer?

Jeg har hidtil kørt med en kedel temperatur på 60 gr., 15gr.under og 10 over og har oplevet pausefyringer efter at have ændret skorstenstrækket.

Jeg tænker om jeg er i gang med at udvikle glanssod i mit brandkammer/ kedel pga. pausefyring og for lav kedel temperatur?

Jeg har hævet "under temperaturen" fra 15 til 10 gr. og sat blæs en lille  smule op i 50 og 100%

Men hvordan ser glanssod egentlig ud?
« Senest Redigeret: Jan 27, 2013, 15:07 af shans »
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
Sv: Glanssod ?
« Svar #1 Dato: Jan 27, 2013, 15:11 »
Glans sod er hårdt og træls.
Du har ikke ramt luften rigtigt, og du har for lav kedeltemperatur.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #2 Dato: Jan 27, 2013, 15:11 »
Du pausefyrer da forhåbentlig ikke?

Glanssod er noget der kommer når forbrændingen er for fed/rygende.

Hvad er returtemperaturen til dit fyr? Over 45 grader...? Går ud fra det ikke er en kedel med semi-rens?

Offline shans

• Prof
« Svar #3 Dato: Jan 27, 2013, 15:23 »
Du pausefyrer da forhåbentlig ikke?

Glanssod er noget der kommer når forbrændingen er for fed/rygende.

Hvad er returtemperaturen til dit fyr? Over 45 grader...? Går ud fra det ikke er en kedel med semi-rens?

Martin, min kedel er uden semi-rens.
Bare for at være sikker på, at jeg udtrykker mig korrekt når jeg skriver pausefyring, så går fyret i stop temp. Da pumpen er sat til først at starte ved 50 gr. og stoppe ved 60 gr. efter stop temp står den og køler af stille og roligt. Disse to parameter har jeg ændret til 55 og 65, da jeg har lagt mærke til, at kedel temperaturen kunne komme ned på 42 gr. i stilstand, da jeg kørte med en diff temp under på 15 gr. inden fyret startede op igen. Når fyret er i drift ligger returvandet over 45 gr.

Jeg har dog lagt mærke til, at når kedlen er i mellem last, sådan en 2-3 kW, kan den godt ryge lidt.

Kan jeg gøre andet udover at ændre på det parametre jeg allerede har ændret, end af give mere luft, eller skal jeg gå helt tilbage til skorstens træk 0 for at reducere mængden af piller og så leve med en lidt hidsigere flamme?
« Senest Redigeret: Jan 27, 2013, 15:24 af shans »
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #4 Dato: Jan 27, 2013, 15:27 »
Du skal bare justere den ind (giv den mere luft) så den ikke ryger. Og pil snitterne fra skorstens træk værdien.

Offline shans

• Prof
« Svar #5 Dato: Jan 27, 2013, 15:30 »
Du skal bare justere den ind (giv den mere luft) så den ikke ryger. Og pil snitterne fra skorstens træk værdien.

Snitterne væk Søren= lad den står på 1 hvor den står nu og så give gas på luften... korrekt?  ::)
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #6 Dato: Jan 27, 2013, 15:33 »
Snitterne væk Søren= lad den står på 1 hvor den står nu og så give gas på luften... korrekt?  ::)
Jeps :) Og hold øje med den hver gang du lige er i nærheden.. hvis den ryger, så kører den for fed...
Og jeg har vist peget fingrer af din skorsten, men jeg ku forestille mig at du til tider vil køre meget fed, og til tider meget mager... alt efter vindretningen, men det finder du ud af.
Hvis du bare ikke kan få den justeret ind og den ændrer sig med vindretningen, så ved du hvad problemer er :)

Offline shans

• Prof
« Svar #7 Dato: Jan 27, 2013, 15:45 »
Tak for svar  ;)
Jeg går ud og puster til ilden
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #8 Dato: Jan 27, 2013, 16:13 »
Hej
Glanssod er som en blank-sort belægning, nærmest som det er malet på. Er meget hårdt, og falder af i små flager, hvis du skraber i det med f.eks en mejsel eller skruetrækker.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline shans

• Prof
« Svar #9 Dato: Jan 27, 2013, 16:25 »
Hej
Glanssod er som en blank-sort belægning, nærmest som det er malet på. Er meget hårdt, og falder af i små flager, hvis du skraber i det med f.eks en mejsel eller skruetrækker.

Tak Ole.
Vil ikke sige, at den belægning der sad/sidder i min kedel er blank (endnu) men hård er den og virker som om den er malet på.
Men holder øje med kedelen nu, så det ikke udvikler sig.
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan