Jeg syntes ellers lide at min kedel spillede 102%, men i går da jeg rensede kedlen (1 uge siden sidst) lagde jeg mærke til at der ligesom var en tynd belægning i brændkammeret, som var hård og ikke nem at skabe af med skraberen. Man kan ridse i den og med lidt knofedt, kom den også af. Hidtil har det nærmest været "støv" som man nemt kunne skrabe af ind til det bare metal.
Jeg har for ca. en uge siden justeret i "skorstens trækket", så min kedel fik lidt flere piller at leve af og jeg kunne her ved justere min flamme ned, så den ikke var så hidsig.
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=3546.0Jeg oplevede et rener brændkammer, men spørgsmålet er så, om jeg har pint min kedel for meget, da denne belægning nu kommer?
Jeg har hidtil kørt med en kedel temperatur på 60 gr., 15gr.under og 10 over og har oplevet pausefyringer efter at have ændret skorstenstrækket.
Jeg tænker om jeg er i gang med at udvikle glanssod i mit brandkammer/ kedel pga. pausefyring og for lav kedel temperatur?
Jeg har hævet "under temperaturen" fra 15 til 10 gr. og sat blæs en lille smule op i 50 og 100%
Men hvordan ser glanssod egentlig ud?