Hej Claus,
Arh, der må jeg altså give Kenneth ret

Så længe fyret skal varmes op til samme temperatur ( for at undgå kondensering), vil der ikke være nogen besparelse her (det er vi enige om).
Men, ved at køre med en mindre anlægstemperatur på selve varmeanlægget (radiatorer og gulvvarme) sparer man ikke umiddelbart noget

Der hvor der
kan være tale om en besparelse, er helt som Kenneth påpeger, der hvor der kan være et varmetab til omgivelserne (rør i skunk, rør i gulve/jord udendørs, rør på loft osv.).
Husk lige at den mængde varme fyret skal generere er nøjagtig den samme mængde som forsvinder ud gennem vægge, tag, døre og vinduer.
Hverken mere eller mindre

...og den mængde ændres ikke ved en ændret anlægstemperatur (igen undtaget tab fra rør i skunk osv.).
Det der påvirker mængden er udelukkende temperaturforskellen mellem inde og ude, samt isoleringsgraden.
Årsagen til at man ved varmepumper kører med en lavere temperatur er at virkningsgraden i varmepumpen aftager med stigende anlægstemperatur.
Når temperaturen i varmepumpeanlægget er lavere er det i
hele kredsen, hvilket ved et træpillefyr svarer til at men sænker temperaturen på kedlen.
Hvis man lod en varmepumpe køre op til 65
oC for derefter at shunte vandet ned til 40
oC, ville der absolut ikke være nogen forbedring af virkningsgraden.
Hilsen
Michael
Grund til at jeg sammenligner med en varmepumpe er den jo netop kører med en lavere anlægstemp normalt mellem 42-46 gr og det virker ikke så godt i en radiator hvor det er bedre at have en højere anlægstemp så den afgiver en højere varme. Gulvvarmen derimod er fordelt i en stor blok lidt ala en sten ovn og varmer på en meget større flade . Når du så kan nøjes med at varme kedel kredsen op til 65 gr for at undgå din røggas kondensere så er det jo en meget mindre vandmængde med den høje temp og derfor billigere. I et anlæg uden vejrkompensering sænker du jo varmen i din gulvkreds med en shunt og det behøver du ikke når din anlægs temp er mindre. Ergo du skal ikke varme så stor en vandmængde op til 65 gr . Derfor besparelsen. Hvor meget ved jeg ikke men noget spare du.
Jeg vil dog mener at du skal have en motorventil egnet til formålet som kan regulere på flow . Hvis den er on off vil det lave for meget start stop af flow og det tror jeg vil gøre at din styring vil pendle meget.