Hej Claus,
Du har til dels ret, men du glemmer det vigtigste

Selvfølgelig koster det mere energi at varme hele anlægget op til 65
oC, men det er ikke det der er sagen.
Når du først har varmet vandet op, vil det kun tabe varmen igen i takt med at den overføres til huset.
Den energi der overføres fra vandet til huset er fuldstændig den samme uanset om vandet i anlægget er 65
oC eller 40
oC.
Den er nemlig lige nøjagtig den mængde energi der tabes ud gennem tag, værre, vinduer osv.
Det er det der er humlen i det her regnestykke

Altså, når du først har bruget en bestemt mængde energi til at opvarmet vandet til en eller anden temperatur (fuldstændig ligegyldigt hvilken), vil du fremover skulle bruge den samme mængde energi til at holde vandet på samme temperatur, uanset om den så er høj eller lav

Det er fuldstændig korrekt at du bruger mere energi til at opvarme 1000 l vand til 65
oC end til at opvarme de samme 1000 l vand til 40
oC, men så inde holder de 1000 l 65
oC vand altså også mere energi end de samme 1000 l ved 40
oC.
Vandet er jo bare en "energiakkumulator".
Den ekstra mængde energi du har i de 65
oC vand, betyder så at du vil kunne varme huset op lidt længere, uden at tilføre ekstra energi, end du kan med de 40
oC vand.
Den ekstra energi du bruger til opvarmningsfasen, bliver altså sat i "energibanken" og du får den tilbage når huset engang ikke længere skal opvarmes.
Så kan du selvfølgelig sige at du aldrig vil stoppe opvarmningen af huset, eller at du ikke har noget at bruge den ekstra energi til når du stopper opvarmningen, og så har du helt ret i at så har du tabt lidt

...men nu er vi vist helt ude i marginalerne

Lad os da bare beregne det helt specifikt, for det er ikke så svært

1000 l vand opvarmet til 40
oC indeholder 167.445 kJ eller 46,5 kW/h energi
1000 l vand opvarmet til 65
oC indeholder 251.160 kJ eller 69,8 kW/h energi
...altså en forskel på 83.715 kJ eller 23,3 kW/h energi
Ved en virkningsgrad på 90% på fyret giver det et ekstra forbrug på 5,4 kg
5,4 kg træpiller som du altså sætter i "energibanken" når du starter dit anlæg og som du potentielt
kan miste når du engang ikke længe skal opvarme huset.
I langt de fleste anlæg vil den ændring højest ske 1-2 gange om året, så du vil altså i værste tilfælde miste 5,4 til 10,8 kg træpiller om året, med dagens priser, omkring 10-25 kr, og det endda kun i absolut værste tilfælde.
Så Kenneth har helt ret når han konkluderer at det ikke er økonomien der skal bruges som argument her

Til gengæld kan jeg komme med nogle

- Det vil give et mere jævn vandflow i systemet, hvis fremløbstemperaturen justeres efter behovet
- Gulvvarmekredse vil være ON i længere perioder end de er OFF, hvilket giver en mere jævn varme (specielt i "ikkebeton" gulve)
Hilsen
Michael
Hej Michael..
Enig med dig såvidt angår varmetab til omgivelserne men ikke i om der er en evt besparelse eller ej. Der er forskel på om du skal varme 100l i kedelkredsen op til 65gr og resten kun til 40gr end hvis du skal varme alle 1000 l op til 65 gr hvor det i grunden ikke er nødvendigt. Men hvor stor beparelsen er ved jeg som jeg skriver ikke. Men det er heller ikke grunden . Kenneth skriver at han ikke kan se formålet men det kan jeg,så det er faktisk bare det jeg prøve at forklare.
Hvis der ikke var nogen grund til det hvorfor skulle Jannich så spilde tid på det :-)