Forfatter Emne: Erfaringer fra en nybagt fyrbøder (inkl. askekager)  (Læst 19008 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gern Nielsen

• Guru
  • Respekt optjent: +7/-9
    • http://stokercloud.dk/dev/gern.html
For knap 2 måneder siden fik vi installeret et pillefyr og det har givet varme i huset uden problemer, men dog med daglige opbygninger af porøse askekager i risten.
Fyret blev leveret med en u-rist med skamol.
2 forskellige montører har indstillet blæser og rensetal på med næsten de samme værdier.
Selv har jeg eksperimenteret med voldsomt mange forskellige indstillinger af flammefarve, undertiden med alt for små tal i blæs og andre gange alt for høje tal.
Også nogle eksperimenter med at 'snyde med pillemængden'.
Næsten ingen smuld i pillerne (svenske Neova).
Bruger madolie efter forskrifterne + har lavet nogle huller i sneglerøret, som fjerner en smule smuld.

Det er et meget robust og tolerant fyr, for uanset disse forskellige indstillinger producerer fyret korrekt varme + bygger askekager, som skal fjernes efter afbrænding af ret præcist 20 kg piller.
Det har aldrig ændret sig.

Undervejs har jeg foreslået en udbygning af P- og I-led, hvilket gav mig en belæring om ikke at kritisere en 124 år gammel algoritme, selv om dens svagheder er dokumenteret fint nok i wikipedia.
Det gav mig også et minus i respekt (tak, mhes :)), men det ødelægger nu ikke min nattesøvn.

Vores varmebehov er nok for lille til u-risten, så nu har jeg endeligt opgivet den og i stedet lagt en sommerrist i, som jeg købte for en måneds tid siden for at være forberedt til sommer.
Den er bare lige sagen - den giver os varme helt uden askekager - ca. samme forbrug - lidt højere skakttemperatur - en anelse lavere ydelse.
Mvh Gern

Woody Blackstar 1016 10kw med semirens
(Urist med skamol) Har skiftet til sommerherd
http://stokercloud.dk/dev/gern.html

MartinPedersen

• Gæst
Sv: Erfaringer fra en nybagt fyrbøder (inkl. askekager)
« Svar #1 Dato: Feb 06, 2014, 13:53 »
Hvis bare alle var som dig, så var det meget nemmere at hjælpe. Andre ser vi i årevis være deres fyrs største fjende ved at rode og rage i det hele, gerne på én gang, og slet ikke ville lytte efter dem der ved bedre... Du får lige et plus fra mig.

Jeg tænkte ret hurtigt, da jeg var ved at læse dit indlæg, at du bare skulle have en sommerherd, godt at se du allerede selv har fundet ud af det :) Flot.

Og ja, det er et solidt fyr, og det virker bare. Velkommen i NBE klubben :)

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #2 Dato: Feb 06, 2014, 15:37 »
Arh Gern,

Nu bliver jeg sgu' gal  >:(

Lad være med at komme med sådan en gang fis, og lad være med at beskylde mig for at have givet dig en minus i respekt.
Jeg kan garantere dig for at jeg ikke har givet dig minus og selv om jeg ikke er nærtagende, så går du altså over stregen nu.
Jeg har aldrig brugt minusser i det her forum, da jeg ikke mener at "anonym kritik" er til noget brug.

Jeg har prøvet at forklare dig at hvad jeg mener, jeg har givet dig en undskyldning for mit ordvalg, som stødte dig, men du fortsætter sgu' i samme spor.

Nu er det altså på tide at du lige slår koldt vand i blodet og finder kammertonen frem.

Bare for at bevise at jeg ikke er på nakken af dig får du også et plus her fra mig, og så synes jeg at du skal stoppe dine angreb.

@udenforstående
Det der refereres til er denne tråd http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=4836.0

Hilsen
Michael

PS. Prøv at slå en streg i sandet, det har jeg gjort, og jeg vil gerne hjælpe dig med dine problemer/udfordringer

Undervejs har jeg foreslået en udbygning af P- og I-led, hvilket gav mig en belæring om ikke at kritisere en 124 år gammel algoritme, selv om dens svagheder er dokumenteret fint nok i wikipedia.
Det gav mig også et minus i respekt (tak, mhes :)), men det ødelægger nu ikke min nattesøvn.
« Senest Redigeret: Feb 06, 2014, 15:56 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Gern Nielsen

• Guru
  • Respekt optjent: +7/-9
    • http://stokercloud.dk/dev/gern.html
« Svar #3 Dato: Feb 06, 2014, 16:42 »
Jeg må nok hellere give dig en undskyldning så, mhes  :-[.

Da jeg skrev mit forslag, var jeg ikke klar over, at pid-styringen faktisk var en standard-metode til at styre pillefyr og meget andet.

Efter 44 år som systemudvikler/programmør kan jeg dog godt se, når noget trænger til at blive styret lidt bedre, så derfor kom jeg med mit forslag.

Og blind høne finder jo også korn. Hvis jeg googler "pid shooting over" kan jeg se, at problemet er kendt andre steder og løsninger er også opfundet.
Mvh Gern

Woody Blackstar 1016 10kw med semirens
(Urist med skamol) Har skiftet til sommerherd
http://stokercloud.dk/dev/gern.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #4 Dato: Feb 06, 2014, 17:08 »
Hej Gern,

Helt accepteret  ;)
...godt ord igen  ;)
Meget kan jeg tåle men urimelige beskyldninger bringer mig helt op i det røde felt...

PID-regulering, og mange andre reguleringsformer, har været en grundlæggende del af mit erhvervsvirke de sidste godt 30 år, så jeg har oplevet begrænsningerne  ;)
Jeg beskæftiger mig med software til industriel styring, så jeg kender også rent praktisk til en hel del af de løsninger man kan gribe til  ;)

Iøvrigt kan jeg kun gratulere dig med skiftet til sommerherden, den giver væsentligt færre problemer end U-herden.
Det betyder ikke at U-herden er dårlig, den er bare forbandet følsom  ;)
Skulle sommerherden ikke række til dit effektbehov, så er der også en standardherd.

Glæder mig til positiv kommunikation fremover  :)

Hilsen
Michael

Jeg må nok hellere give dig en undskyldning så, mhes  :-[.

Da jeg skrev mit forslag, var jeg ikke klar over, at pid-styringen faktisk var en standard-metode til at styre pillefyr og meget andet.

Efter 44 år som systemudvikler/programmør kan jeg dog godt se, når noget trænger til at blive styret lidt bedre, så derfor kom jeg med mit forslag.

Og blind høne finder jo også korn. Hvis jeg googler "pid shooting over" kan jeg se, at problemet er kendt andre steder og løsninger er også opfundet.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline soeren_adk

• Guru
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #5 Dato: Okt 09, 2015, 14:53 »
For knap 2 måneder siden fik vi installeret et pillefyr og det har givet varme i huset uden problemer, men dog med daglige opbygninger af porøse askekager i risten.
Fyret blev leveret med en u-rist med skamol.
2 forskellige montører har indstillet blæser og rensetal på med næsten de samme værdier.
Selv har jeg eksperimenteret med voldsomt mange forskellige indstillinger af flammefarve, undertiden med alt for små tal i blæs og andre gange alt for høje tal.
Også nogle eksperimenter med at 'snyde med pillemængden'.
Næsten ingen smuld i pillerne (svenske Neova).
Bruger madolie efter forskrifterne + har lavet nogle huller i sneglerøret, som fjerner en smule smuld.

Det er et meget robust og tolerant fyr, for uanset disse forskellige indstillinger producerer fyret korrekt varme + bygger askekager, som skal fjernes efter afbrænding af ret præcist 20 kg piller.
Det har aldrig ændret sig.

Vores varmebehov er nok for lille til u-risten, så nu har jeg endeligt opgivet den og i stedet lagt en sommerrist i, som jeg købte for en måneds tid siden for at være forberedt til sommer.
Den er bare lige sagen - den giver os varme helt uden askekager - ca. samme forbrug - lidt højere skakttemperatur - en anelse lavere ydelse.

jeg døjer en del med lignende askekager, og har et forholdsvist lavt forbrug også. hvor kan man få de sommerherd til 10kw ?? og hvad koster de ca. og bruger den hele året ?? (har ikke prøvet at vinterfyre endnu)

Offline soeren_adk

• Guru
« Svar #6 Dato: Okt 09, 2015, 15:17 »

Offline thomas_h

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
« Svar #7 Dato: Okt 09, 2015, 15:26 »
Ja det er det Søren.
Den har jeg kørt på i lang lang tid nu, løste alle mine fyrproblemer ;-)
T
« Senest Redigeret: Okt 09, 2015, 15:39 af thomas_h »
Opvarmer ca. 170 m2
Woody 10 KW, Black Star BS1016
v10.0468
Online fra fyr http://stokercloud.dk/dev/thomas_hu.html

Offline soeren_adk

• Guru
« Svar #8 Dato: Okt 09, 2015, 15:38 »
Ja det er det Søren.
Den har jeg kørt på i lang lang tid nu, løste aale mine fyrproblemer ;-)
T

kørte du også uden skamol ?

Offline thomas_h

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
« Svar #9 Dato: Okt 09, 2015, 15:39 »
jep
t
Opvarmer ca. 170 m2
Woody 10 KW, Black Star BS1016
v10.0468
Online fra fyr http://stokercloud.dk/dev/thomas_hu.html

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
« Svar #10 Dato: Okt 10, 2015, 00:41 »
Jeg køre selv med U-rist uden nævneværdige problemer. Men læser der omtales en "sommer-rist" så jeg blev jo lidt nysgerrig.
Jeg ser der forhandles en såkaldte åben-rist og en standard-rist. Derfor, hvilken en af disse riste er mon en "sommer-rist" ?
Det kunne også være fint om nogen måske vil havde ulejlighed med at beskrive de åbenlyse fordele (evt. ulemper) ved de to nævnte riste.  :)

Venligst
Frank.

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #11 Dato: Okt 10, 2015, 15:34 »
Jeg køre selv med U-rist uden nævneværdige problemer. Men læser der omtales en "sommer-rist" så jeg blev jo lidt nysgerrig.
Jeg ser der forhandles en såkaldte åben-rist og en standard-rist. Derfor, hvilken en af disse riste er mon en "sommer-rist" ?
Det kunne også være fint om nogen måske vil havde ulejlighed med at beskrive de åbenlyse fordele (evt. ulemper) ved de to nævnte riste.  :)

Venligst
Frank.

Du kan prøve og Seher på NBE hjemme side http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-reservedele/reservedele.html hvad fordel og ulemper der er ved de forskellige riste , nederst på siden af de forskellige riste er der et skema du måske kan bruge til noget  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Okt 10, 2015, 21:02 »
Hej Bjarne

Tak for linket og jo det gav da svar på nogle spørgsmål men også anledning til nye.  :)
Åben-risten var åbenbart standard ind til 2011 med en ringere udnyttelse (forbrænding) af træpiller.
Tilbage er så den anden type rist som jeg faktisk troede var en standard-rist. Den er udformet sådan lidt "sjov" nærmest konisk (smal i den ene ende og bred i den anden ende) mon denne så er det der i daglig tale kaldes en sommer-rist ? (jeg kan desværre ikke finde ud af at sætte billeder ind).  Den har jeg til gengæld ikke rigtig kunnet finde noget brugbar info. om.

PS.
Som tidligere nævnt har jeg U-rist med (glemte jeg at sige) skamolplade. Pladen må have en eller anden funktion som jeg ikke rigtig har luret endnu. Fordi om jeg piller den af eller om pladen er på, så synes jeg ikke jeg kan se eller måle nogen ændringer ud over at bålet ændre facon, selve forbrændingen er lige effektiv og ens synes jeg. 

Offline Skrot1

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +29/-25
« Svar #13 Dato: Okt 11, 2015, 06:53 »
Skamolpladen hæver temperatur i bålet, måske derfor nogle døjer med askekager,  grundet lidt dårlige piller, løsningen her var at montere kompressorrens....RTB er jo også født med det af en årsag, der er der tillige rens af brændkammeret.Mvh. Carsten
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Okt 13, 2015, 23:28 »
Jeps Skot det har jeg fundet ud af  ^-^ faktisk er der jo masser af info. om denne lille skamolplade på nettet, jeg har bare ikke tænkt på at søge på "emnet".

Men grunden til jeg er intr. i den såkaldte sommer-rist, bunder i en bekendt der har store kvaler med ask og slagger, så han ringer (lidt for) ofte synes jeg og skal have hjælp til indregulering af forbrændingen, som også fint lader sig gøre. Men jeg har ham altså mistænkt for at pille for meget med den skide blæser og andre ting.
Så jeg har bestemt mig for at give ham en før-julegave, nemlig en (det jeg tror er en) sommer-rist, i al fald sådan en lidt sjov udformet konisk rist. Også så jeg kan blive fri for alt det "køren" i tide og utide. Risten skulle jo være fin ved problem piller eller andet der giver askekage eller slagger, siges det.
Risten ankom i dag og jeg skulle da lige selv for sjov prøve den. Jeg kunne straks konstatere at fyret var noget længere om at opnå den ønskede temperatur. Hvor varmen så bliver af, er en gåde, for pilleforbruget er det samme.
For øvrigt fandt jeg ud af at ved at montere skamolpladen fra U-risten sammen med sommer-risten, kunne jeg opnå nogenlunde samme type flamme som med U-risten. Selv temperaturstigningen kunne øges med næsten samme hastighed som med U-risten.
Pointen er (håber jeg) at selv med få virkemidler til 410 kr kommer man langt.  :)