For knap 2 måneder siden fik vi installeret et pillefyr og det har givet varme i huset uden problemer, men dog
med daglige opbygninger af porøse askekager i risten.
Fyret blev leveret med en
u-rist med skamol.
2 forskellige montører har indstillet blæser og rensetal på med næsten de samme værdier.
Selv har jeg eksperimenteret med voldsomt mange forskellige indstillinger af flammefarve, undertiden med alt for små tal i blæs og andre gange alt for høje tal.
Også nogle eksperimenter med at 'snyde med pillemængden'.
Næsten ingen smuld i pillerne (svenske Neova).
Bruger madolie efter forskrifterne + har lavet nogle huller i sneglerøret, som fjerner en smule smuld.
Det er et meget robust og tolerant fyr, for uanset disse forskellige indstillinger producerer fyret korrekt varme + bygger askekager, som skal fjernes efter afbrænding af ret præcist 20 kg piller.
Det har aldrig ændret sig.
Undervejs har jeg foreslået en udbygning af P- og I-led, hvilket gav mig en belæring om ikke at kritisere en 124 år gammel algoritme, selv om dens svagheder er dokumenteret fint nok i wikipedia.
Det gav mig også et minus i respekt (tak, mhes

), men det ødelægger nu ikke min nattesøvn.
Vores varmebehov er nok for lille til u-risten, så nu har jeg endeligt opgivet den og i stedet lagt en
sommerrist i, som jeg købte for en måneds tid siden for at være forberedt til sommer.
Den er bare lige sagen - den giver os varme helt uden askekager - ca. samme forbrug - lidt højere skakttemperatur - en anelse lavere ydelse.