Forfatter Emne: forkert p led i styringen  (Læst 22067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: forkert p led i styringen
« Svar #30 Dato: Jan 24, 2015, 07:38 »
Hej,

Med en 2-vejs ventil til VVB'en og en generel kedeltemperatur på 5oC over ønsket VVB-temperatur (som jeg kan se at det er lige nu), er der slet ikke behov for at hæve kedeltemperaturen mens der laves VVB-drift.
Man kan altså stille VVB-tillæg til 5oC og derved blot holde samme "ønskede kedeltemperatur" hele tiden, blot med en ekstra indkoblet forbruger"
VVB-overlap og Forbliv i VVB bør som Sophus skriver være så lange som muligt.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #31 Dato: Jan 24, 2015, 09:08 »
Ja det ser allerede lidt bedre ud!

Så derfor 3 nye ting.

Kører du med urstyring på VVB?, spørger da den i går fra formiddag til eftermiddag var meget kold (42 grader). Det konstante forbrug (temp fald i VVB) tyder på at du har cirkulation. Her ville du vinde meget mere, ved at sætte ur på denne cirkulationspumpe, medmindre det er selvcirkulation for så kan man jo ikke.

Hvis den nye opsætning har fjernet driftstop omkring VVB drift, kunne du vælge at sænke Diff i VVB (tror den er 8grader) til feks 4 grader i vinter setup (sommer kan kræve lidt andre indstillinger). Det vil gøre at du har lidt mere varmt vand når i bruger meget om aftenen. Dette da fyret varmer tidligere og i aldrig starter med 52 grader varmt vand, men altid minimum 56 grader).

Din justering af PI, skal måske også justeres, men før vi gør noget kunne det være godt at stille på din pumpe, hvis du har en moderne sparepumpe. Denne kan nemlig drille lidt, hvis flowet i systemet ændres for meget. Så hvis du har, kan den med fordel stille på konstant tryk I eller II, så kan vi se om den driller inden vi justerer PI.

Kan se på grafer en at fyret køre meget mere rolig nu. Er utrolig taknemmelig for den hjælp jeg har fået  O0
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline fskovbjerg

• Beta tester
  • Prof
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #32 Dato: Jan 24, 2015, 16:23 »
Mhes
Jeg havde lidt på fornemeren at tillæget var for stort da den nærmeret sig de 80 grader og her heller ikke rigtig kunne forstå hvorfor at vvb overlab og forbliv i vvb drift skulle være så lille da det i mit hovede ville give en mere hård over gang fra vvb drift til alm drift og kedlen vil være i for høj temp også lukke ned. Der i mod vis den er så lang som den kan kan huset tage varmen inden den går over til alm drift og der med en bløder overgang.

Sofus

Ja jeg køre med ur styring  ;) vil er kun to så jeg ser ingen grund til og spille penge på og lave varmt vand hele døgnet rundt og her ur på pumpen til brugsvand også  O0
Så vis du kigger kan du se nogle kraftige dyk i temp på vvb men temp kommer tilbage når vandet er løbet rundt.
Selve pumpen er en smedegaard pumpe som køre med ca 12 watt og når vvben skal have varmtvand køre den med 23 watt
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=skovbjerg
V13 beta tester
V7.0931
sn: 5802
Acer A810 tablet samt one plus one mobil
Blackstar 1016 Mini
10kw woody brænder
151 kva.110 liter vvb
Døgnur på brugsvandspumpen
Forventet forbrug 5 tons
Forbrug 2014: 5100 kg

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #33 Dato: Jan 24, 2015, 18:14 »
Med det du skriver og det jeg har set her til eftermiddag, tænker jeg 3 ting.

1. Du behøves ikke sætte urstyring af VVB i fyret hvis cirkulationen stopper. Varmetabet uden cirkulation er forsvindende lille og derfor snakker vi få kilo på årsbasis du vil kunne spare (i hvert fald om vinteren).

2. Føleren i VVB'en vil jeg tro sidder i bunden, hvilket gør reguleringen meget svær. Jeg tænker den sidder i bunden, da du har et fald til 13 grader på 7 minutter. Der skal altså en kraftig hane eller et stort karbad for at spise 110L varmt vand på så kort tid. Men sidder den i bunden giver det fint mening. Men i så fald kan den ikke aftage varmen sidst i VVB cyklus. Den kan med fordel, og igen selvfølgelig ikke på bekostning af varmt vand i hanen, placeres  højt i tanken.

3. Fyret kan ikke nå at regulere ned sidst i VVB cyklus, så prøv engang med en VVB PI på  5 og 0,20 (det kan skabe svingene justering sidst i cyklus, men det må vi så justere derfra)

Til sidst, du svarede på mine forslag, ved at beskrive anlæg, men gjorde du noget af det jeg foreslog. Mere, der er ingen grund til at sammenligne resultatet, hvis ikke du har lavet noget om.

Mhes
Jeg havde lidt på fornemeren at tillæget var for stort da den nærmeret sig de 80 grader og her heller ikke rigtig kunne forstå hvorfor at vvb overlab og forbliv i vvb drift skulle være så lille da det i mit hovede ville give en mere hård over gang fra vvb drift til alm drift og kedlen vil være i for høj temp også lukke ned. Der i mod vis den er så lang som den kan kan huset tage varmen inden den går over til alm drift og der med en bløder overgang.

Sofus

Ja jeg køre med ur styring  ;) vil er kun to så jeg ser ingen grund til og spille penge på og lave varmt vand hele døgnet rundt og her ur på pumpen til brugsvand også  O0
Så vis du kigger kan du se nogle kraftige dyk i temp på vvb men temp kommer tilbage når vandet er løbet rundt.
Selve pumpen er en smedegaard pumpe som køre med ca 12 watt og når vvben skal have varmtvand køre den med 23 watt
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline fskovbjerg

• Beta tester
  • Prof
  • *
« Svar #34 Dato: Jan 24, 2015, 20:27 »
Sofus
Føleren i vvb sidder i det dykrør som er fri på metroen vvb og er meget sikker at den sidder de 50 cm oppe i numsen på den godt smurt og så en prop af glasuld ;D

Jeg har brugt både dine og mhes råd og justeret der efter. Og det ser ud til at køre bedre end før
V13 beta tester
V7.0931
Blackstar 1016 Mini
10kw woody brænder
151 kva.110 liter vvb
Forventet forbrug 5 tons

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #35 Dato: Jan 24, 2015, 21:04 »
Micahel og jeg skrev det samme og det kunne jeg også se du havde rettet.

Men har du stillet på pumpen?
Har du sænket diff på VVB til 4?
Har du slået urstyring på VVB fra i styringen?
Hvis føleren ikke kan sidde anderledes, så er det sådan! (hvor lang er VVB strengen der skal føres varme rundt i og hvor store er rørene?, det tager meget varme og er en 1:20 for fuld skrald for at få det varmet op igen, næsten 10kWh og der kan kun være ca. 6kWh i tanken og den var "fuld" inden).
Har du stillet på VVB PI?

Og igen til sidst, fyrer i meget i brændeovn om aftenen, fyret lader ikke til at kunne komme af med varmen!

Sofus
Føleren i vvb sidder i det dykrør som er fri på metroen vvb og er meget sikker at den sidder de 50 cm oppe i numsen på den godt smurt og så en prop af glasuld ;D

Jeg har brugt både dine og mhes råd og justeret der efter. Og det ser ud til at køre bedre end før
- Mvh Sophus

Offline fskovbjerg

• Beta tester
  • Prof
  • *
« Svar #36 Dato: Jan 24, 2015, 22:24 »
VfB diff er 5
Vvb urstyring er off
Selve brugsvandet er fra vvb til gulv i 22 mm kobber med 13 mm rør skåle, og går så over i 1/2" pex med 50 mm skum og plast kappe ind til huset og køre igen i 22 mm kobber inde i huset uden isolering,
Selve længten er kun et skud men ca 55 til 60 meter.
Vvb pi er stillet til 4,5 og 0,25
Ja vi har en pilleovn men dens temp er kun sat til 20 grader og varmer kun op en gang i løbet af aften
Vi skal måske holde op med og bruge pilleoven   ???
V13 beta tester
V7.0931
Blackstar 1016 Mini
10kw woody brænder
151 kva.110 liter vvb
Forventet forbrug 5 tons

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #37 Dato: Jan 25, 2015, 07:48 »
Så er der jo bare tale om en feature at fyret lukker ned og om du skal fyre i pilleovnen skal nok være noget med hygge faktoren, tror ikke du sparer noget, når der er varme på fyret alligevel. I overgangsperioder, når der ikke er varme på fyret, kan det måske være rentabelt.

Her til morgen under VVB drift, når kedlen op 74grader uden at skrue ned, så skal lige høre om du har skruet ned på "Kedeltemp. setpunkt tillæg" under VVB, da det ser lidt underligt ud. Den skulle stå til 5 grader!
Den skruer først ned da fyret overgår til drift, det bør skrue ned ved 66-68 grader.

VfB diff er 5
Vvb urstyring er off
Selve brugsvandet er fra vvb til gulv i 22 mm kobber med 13 mm rør skåle, og går så over i 1/2" pex med 50 mm skum og plast kappe ind til huset og køre igen i 22 mm kobber inde i huset uden isolering,
Selve længten er kun et skud men ca 55 til 60 meter.
Vvb pi er stillet til 4,5 og 0,25
Ja vi har en pilleovn men dens temp er kun sat til 20 grader og varmer kun op en gang i løbet af aften
Vi skal måske holde op med og bruge pilleoven   ???
« Senest Redigeret: Jan 25, 2015, 07:51 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline fskovbjerg

• Beta tester
  • Prof
  • *
« Svar #38 Dato: Jan 25, 2015, 13:07 »
Hej Sofus
Sætpunkt tillæg var ikk stillet men det er det nu og det ser ud til der ingen problemer længre
Så mange tak for hjælpen  :D
V13 beta tester
V7.0931
Blackstar 1016 Mini
10kw woody brænder
151 kva.110 liter vvb
Forventet forbrug 5 tons

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #39 Dato: Jan 25, 2015, 22:00 »
Der er stadig lidt, jeg tror ikke du har fået rettet det hele eller også har du glemt at gemme.

Hej Sofus
Sætpunkt tillæg var ikk stillet men det er det nu og det ser ud til der ingen problemer længre
Så mange tak for hjælpen  :D
- Mvh Sophus