Forfatter Emne: Keddeltemperatur falder 20 grader når VVB er færdig  (Læst 10915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joachim Glerup Andersen

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
HJÆLP
Prøv lige at se mine kurver på bruger: joachim. Hvad pokker er der galt? Jeg har forsøgt alt.  :-\

Som jeg ser det falder temperaturen med 20 grader når der skiftes væk fra VVB, og det giver meget lav keddel temperatur - så meget må den vel ikke falde? Er min shunt for ringe? Den er indstillet så højt som muligt, men huset smider en masse iskold vand retur når opvarmningen starter. Med er mindste keddeltemperatur som jeg skal være over?

Fakta om anlæg: BS2030 keddel. VVB 3 vejs ventil monteret før vejrkompensering. Vejrkompensering.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Keddeltemperatur falder 20 grader når VVB er færdig
« Svar #1 Dato: Mar 02, 2016, 21:28 »
Hej,

Jeg ved ikke om jeg skal synes at der er noget galt, men du har ret i at temperaruren falder meget efter VVB-drift.

Efter VVB-drift falder drift% til 10% mens styringen undersøger om temperaturen falder.
Hvis temperaturen falder, vil styringen "re-installere" den drift% der var før der blev skiftet til VVB-drift, men da det i dit tilfælde vil være 0 %, fordi fyret startede direkte i VVB-drift, starter det altså på minimum der er 10%.

Hvis fyret havde kørt opvarmning før VVB-drift ville du se et anderledes billede.

Hilsen
Michael

HJÆLP
Prøv lige at se mine kurver på bruger: joachim. Hvad pokker er der galt? Jeg har forsøgt alt.  :-\

Som jeg ser det falder temperaturen med 20 grader når der skiftes væk fra VVB, og det giver meget lav keddel temperatur - så meget må den vel ikke falde? Er min shunt for ringe? Den er indstillet så højt som muligt, men huset smider en masse iskold vand retur når opvarmningen starter. Med er mindste keddeltemperatur som jeg skal være over?

Fakta om anlæg: BS2030 keddel. VVB 3 vejs ventil monteret før vejrkompensering. Vejrkompensering.
« Senest Redigeret: Mar 02, 2016, 21:29 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #2 Dato: Mar 03, 2016, 05:47 »
Hej igen,

Så kom der lige et billede af en anden situation  ;)

I dag til morgen kl. 06:00 starter VVB-drift og kører i 15 minutter.
Da VVB-drift slutter skruer styringen ned til 10% og undersøger temperaturudviklingen.
Over de næste 6 minutter stiger temperaturen i kedlen fra 75oC til 83oC, så derfor vurderes det at der ikke er behov for varme og fyret fortsætter på minimum effekt (10%).
Efter 10 minutters drift på minimum falder kedeltemperaturen pludselig drastisk, fra 80oC tl 56oC over 5 minutter, og styringen reagerer straks med at øge drifteffekten til 81% (som øjensynligt er maximum).
Faldet må komme fordi huset pludselig sender en masse koldt returvand til kedlen, men det er bare et gæt, for man kan ikke se din returtemperatur eller flow.

Jeg ved ikke hvordan du vil have at fyret ellers skal opføre sig, men jeg kan godt se dit "problem".
I min optik gør styringen hvad den kan, men varmeaftaget til huset stiger pludselig drastisk og det er svært at forudse ;)

Jeg kan se to potentielle fejlkilder, som faktisk kan hænge lidt sammen.
Det kunne skyldes at din 3-vejs ventil "hænger" og ikke skifter tilbage til huset så snart VVB er afsluttet, eller det kan skyldes at styringen utilsigtet sender signal til 3-vejs ventilen efter VVB-temperatur er opnået.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Mar 03, 2016, 05:48 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Søren Jepsen

• Guru
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #3 Dato: Mar 03, 2016, 06:15 »
Godmorgen

Kunne det være fremløbsshunten der står for højt, så når der bliver kaldt på varme, at der så "skydes" en masse varme frem, og føler i rummene lukker hurtigt ned igen.
Det har ihvertfald hjulpet hos mig, ved at nedsætte fremløbstemp.
Bare en ide.
Scotte 10kw (opstart 10-01-2010) 167 m2 hus 160 ltr VVB. V7 (02/2016) styring.
StokerCloud: http://stokercloud.dk/dev/stsovang.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #4 Dato: Mar 03, 2016, 08:43 »

Jeg kan se to potentielle fejlkilder, som faktisk kan hænge lidt sammen.
Det kunne skyldes at din 3-vejs ventil "hænger" og ikke skifter tilbage til huset så snart VVB er afsluttet, eller det kan skyldes at styringen utilsigtet sender signal til 3-vejs ventilen efter VVB-temperatur er opnået.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Hvis 3 vejs'en hang ville VVB fortsætte med at stige (det gør den ikke).
Så jeg tror mere på at problemet ligger i husinstallationen. Altså at der her en spidsfindighed, der giver lang svartid.

-Joachim
Derudover ser det ud som om din VVB føler sidder i bunden af tanken, hvilket der kan være gode grunde til, men i forhold til regulering og varme aftag er det ikke hensigtsmæssigt, så hvis du er interesseret i hjælp om dette, kunne du prøve at beskrive setuppet og VVB'en.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

• Begynder
  • *
« Svar #5 Dato: Mar 03, 2016, 09:43 »
Hej. Tak for svar. Her lige fotos af anlægget. Mit hus er 347 m2, gammelt og med radiatorer.

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #6 Dato: Mar 03, 2016, 10:32 »
Hej Joachim

Når jeg ser billederne, tænker jeg på shunten der kan være lukket efter VVB, da den er blevet varm og så har lang svartid fordi den sidder uden på røret (ser det i hvert fald ud til).

Og så måske din vejrkompenseringsventil der enten har fejl, fejl i opsætning eller er langt tid om at få åbnet efter VVB drift.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
« Svar #7 Dato: Mar 03, 2016, 10:49 »
Hej
Har du nogen fornemmelse af om din 3 vejs ventil rent faktisk skifter fra vvb til centralvarmen, kan man manuelt skifte den, er den en evighed om at skifte.
Kender ikke ventilen, har kun set den på billede.
Din vejrkompenseringsventil burde være fuld åben efter vvb drift, hvis din blandekreds fungerer.

Hilsen Anders

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #8 Dato: Mar 03, 2016, 11:45 »
Hej. Tak for svar. Her lige fotos af anlægget. Mit hus er 347 m2, gammelt og med radiatorer.

Jeg har kigge i din styrings data.
På mærkeskiltet på brænderen er anført hvor mange kW den kan yde.
Hvor mange kW står der på skiltet ?
Du har indstillet 30 kW i styrngen.
Har du vejet pillemængden af for nylig ?
Min. doseing/kørsel på kun 2 g. er noget for lidt  :)
Prøv 10g
Du har valgt en kedeltemperatur på 72 gr. men en lav temperatur efter vejrkompenseringen.  :) Fint
60 gr. til vvb og et tillæg på 20 gr = 80 gr.
Det giver et stort temperatur spring efter at der er lavet varmt vand, og den skifter tilbage til alm. drift.

Når det kun er kortvarigt at din temperatur dykker ned, så er det nok ikke et problem.

Du mangler at udfylde rubrik med e-mail til alarm  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

• Begynder
  • *
« Svar #9 Dato: Mar 03, 2016, 12:07 »
Hej
Jeg prøver lige at skrue lidt i den.

Udfra jeres svar udføre jeg følgende:
- Forsøger at forbedre shunt føler således at det er mere i kontakt med rør på kedlen.
- Hæver pilledosering pr. kørsel
- Hæver føler i VVB.

Mit P led på vejrkompenseringen har jeg sænket til 0,3 i forsøg på at få den til at åbne langsommere op for det kolde vand inde fra huset. Er det fornuftigt?

Offline scotten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
« Svar #10 Dato: Mar 03, 2016, 12:15 »
På dit skema på stokercloud, står der 0 under p og i værdierne ved vvb drift, er det en fejl eller bare mig der ikke kan se dem.

Hilsen Anders

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #11 Dato: Mar 03, 2016, 14:06 »
Hej
Jeg prøver lige at skrue lidt i den.

Udfra jeres svar udføre jeg følgende:
- Forsøger at forbedre shunt føler således at det er mere i kontakt med rør på kedlen.
- Hæver pilledosering pr. kørsel
- Hæver føler i VVB.

Mit P led på vejrkompenseringen har jeg sænket til 0,3 i forsøg på at få den til at åbne langsommere op for det kolde vand inde fra huset. Er det fornuftigt?

P ledet i vejrkompensering står alm. på 0.1, så du må have hævet P ledet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #12 Dato: Mar 03, 2016, 15:02 »
Hej,

Nu har jeg været inde og kikke på dit set-up  ;)

Din vejrkompenseringsventil står til 0% under VVB-drift, hvilket vil sige at den lukker helt under VVB-drift.
Når så dit fyr skifter tilbage fra VVB-drift, er den simpelthen for langsom til at få åbnet for vejrkompenseringsventilen igen.
Hvis du forsøgsvis prøvede at sætte "VVB på streng" til 100% i stedet for de 0%, vil vejrkompenseringsventilen stå fuldt åben fra starten efter VVB-drift og skulle lukke i stedet for at åbne.

Hilsen
Michael
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #13 Dato: Mar 05, 2016, 07:38 »
Hej Joachim,

Nu ser det meget bedre ud  ;)

Til orientering har jeg lavet følgende ændringer hos dig:
 - Vejrkompenseringsventil sat til "Reg." under VVB-drift
 - Max. effekter under vejrkompensering justeret
 - P-led under vejrkompensering justeret
 - P-led under normaldrift justeret

Dem væsentligste ændring i dette tilfælde er vejrkompenseringsventil sat til "Reg." under VVB-drift, så fyret ikke vender tilbage til en totalt lukket blandekreds efter VVB-drift.
At sætte vejrkompenseringsventilen til 100% åben efter VVB-drift viste sig blot at udskyde problemet med stop pga. "Temperatur opnået", da blandekredsen med fuldt pben ventil blev for varm og derfor lukkede helt, hvorefter vi havde samme problem med at den åbnede for langsomt  ???

I bund og grund tror jeg egentlig at problemet ligger et helt andet sted...
Du har et 30 kW fyr fordi dit hus aftager en hel del varme, men du har en VVB som ikke rigtigt aftager noget i samme stil.
Når du så bruger en 3-vejs ventil til VVB-prioritering, skifter du faktisk fra et stort forbrug til et meget lille forbrug og tilbage til et stort forbrug, hvilket er lidt en udfordring for styringen, specielt når det kombineres med vejrkompensering og VVB ikke på streng (altså 3-vejs ventilen lukker for fremløb til vejrkompenseringen under VVB-drift).

Jeg tror at en kuglehane parallelt over 3-vejs ventilen mellem "fremløb fra kedel" og "afgang til hus" ville løse problemet  ;)
Det ville give dig muligheden for at skifte mellem 2-vejs og 3-vejs drift til VVB'en, sådan at den i fyringssæssonen ikke skifter mellem hus og VVB, men blot kobler VVB ind eller ud af kredsløbet.
Det vil gøre at skiftene imellem varmeforbruget bliver mindre og vejrkompenseringskredsen kan køre "uforstyret" mens VVB opvarmes.

Hilsen
Michael
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

• Begynder
  • *
« Svar #14 Dato: Mar 13, 2016, 19:45 »
Hej

Endelig kom der styr på skidtet - tak for det :). Det man kunne ønske sig var at der var styr på dette fra den dag min 3 vejs ventil blev monteret. Men min VVS vidste absolut intet om den, eller min vejrkompensering. Så jeg har været på herrens mark i 4 uger.

Så til jer fra NBE: Dokumentationen på hvordan 3-vejs ventil og vejrkompensering skal sættes op og indjusteret er mildt sagt mangelfuld. Man får lige at vide hvordan ledningerne skal sidde skrues i, men ellers er resten op til fri fantasi. Min vejrkompensering havde efter opstart et P-led på 1,0 og derfor havde jeg ikke forestillet mig at den skulle helt ned på 0,1. Samtidig mangler jeg info om problemet med et stort hus som sluger meget varme - som jeg læser det skal I jo ikke sælge en 3-vejs ventil sådan et sted.

Nå, men jeg kan jo overveje bypass modellen. Jeg er ved at renovere huset og skifter store arealer om til gulvvarme, det vil måske løses problemet? Jeg tænker at varmen i retur røret ikke vil falde så drastisk som du gør idag.

Mvh. Joachim