Forfatter Emne: Ny Woody knalder strømmen  (Læst 10344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Szafranski

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-0
Ny Woody knalder strømmen
« Dato: Mar 05, 2016, 07:27 »
Min nabo fik i sidste uge opsat sin nye woody, men efter at ha kørt to døgn knalder den strømmen. Nogen bud på hvad der kan være skyld i det?
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline birk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Ny Woody knalder strømmen
« Svar #1 Dato: Mar 05, 2016, 07:27 »
El tænder

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #2 Dato: Mar 05, 2016, 07:40 »
Vil også sige el-tænder, det er ofte den der er skyld i det. Prøv at afmontere den, og se ad.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #3 Dato: Mar 05, 2016, 08:19 »
Jeg vil også tro eltænder, men så behøves du ikke afmontere for at teste, strømmen vil jo kun gå når denne tændes, og så har du svaret.

Og eltænder kan vel også testes via manuel aktivering af udgange.
« Senest Redigeret: Mar 05, 2016, 08:20 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #4 Dato: Mar 05, 2016, 09:08 »
Arhh, så er det vist på plads med lidt el-praksis  ;)
...blot for at aflive en forkert "fortolkning" af oplevelser  ;)

Du kan godt have ret i at HPFI-relæet kun slår fra når det tændes for strømmen til el-tænderen, men det er ikke altid korrekt  ;)
Hvis overgangen er på "Nul-siden" og der er blot en ganske lille spændingsforskel mellem jord og nul, så vil udkoblingen ske hele tiden  ;)
Den lille spændingsforskel mellem jord og nul vil i praksts altid være der, med mindre man står lige ved siden af elværkets jordingspunkt i forsyningen  ;)

Hvis du vil prøve det selv, kan du prøve at lave en forbindelse mellem nul og jord i f.eks. en forlængerledning og sætte den i en stikkontakt  ;)

I øvrigt er jeg helt enig i at det første der bør undersøges er el-tænderen  ;)

Hilsen
Michael

Jeg vil også tro eltænder, men så behøves du ikke afmontere for at teste, strømmen vil jo kun gå når denne tændes, og så har du svaret.

« Senest Redigeret: Mar 05, 2016, 09:11 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #5 Dato: Mar 05, 2016, 10:14 »
Det er også set at det er en med tykke fingre  ::) der har monteret ledningerne, så der er nogle små afstikkere der rører ved hinanden  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #6 Dato: Mar 05, 2016, 10:48 »

Du kan godt have ret i at HPFI-relæet kun slår fra når det tændes for strømmen til el-tænderen, men det er ikke altid korrekt  ;)
Hvis overgangen er på "Nul-siden" og der er blot en ganske lille spændingsforskel mellem jord og nul, så vil udkoblingen ske hele tiden  ;)
Den lille spændingsforskel mellem jord og nul vil i praksts altid være der, med mindre man står lige ved siden af elværkets jordingspunkt i forsyningen  ;)

Hvis du vil prøve det selv, kan du prøve at lave en forbindelse mellem nul og jord i f.eks. en forlængerledning og sætte den i en stikkontakt  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Det ved du helt sikkert en del mere om end mig, så det vil jeg hermed tage til mig. Men bliver så også nysgerrig.
Vil det sige at man ikke slukker nul'en i udgange og stikkontakter, men kun fasen? For så er det jo pinedød vigtigt at fasen ikke bliver forbyttet ud gennem installation (alm el installation), da man så kan have en tændt fase i andet end udtag fra korrespondance kontakter.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Szafranski

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Mar 05, 2016, 11:07 »
Størm er ikke min stærke side, men ved stikkontakten har været brugt til Vigas brænderfyr i 10år uden problemer. Vi prøver at tjekke el tænder senere. Michael, det du beskriver længere oppe, hvordan skal jeg fortolke det? Hvis det ikke er el tænderen, hvad skal jeg så under lede efter?
Blackstar BS+ 2020

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #8 Dato: Mar 05, 2016, 11:18 »
Der findes 2 polede afbrydere/ stikkontakter, men de er ikke normalt brugt i husinstallation. De kan kendes ved at der et "O" på kontakt pladen. Hvis man f.eks. udtager 230V til en stikkontakt ud fra 380V 16A er 2opl et krav.

Det er ganske vigtigt at fase og nul monteres korrekt i installationen, og selv om der i lampeudtag er et F, monteres fasen normalt ikke deri, men i en muffe.
« Senest Redigeret: Mar 05, 2016, 11:24 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #9 Dato: Mar 05, 2016, 11:21 »
Størm er ikke min stærke side, men ved stikkontakten har været brugt til Vigas brænderfyr i 10år uden problemer. Vi prøver at tjekke el tænder senere. Michael, det du beskriver længere oppe, hvordan skal jeg fortolke det? Hvis det ikke er el tænderen, hvad skal jeg så under lede efter?
Eltænderen er den eneste sliddel hvor der er stor sansynlighed for overgang til jord i pillefyret, hvis det ikke er den er næste step er eventuelle sjuskede tilslutninger. Er det ikke noget af de to, skal der højst sansynlig en fagmand på banen, med en Megger.
Hilsen Kenneth

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #10 Dato: Mar 05, 2016, 13:28 »
Hej Sophus,

Jeps, du har ret  ;)
...elektricitet, teori omkring elektricitet og regler omkring det er nogle af mine ekspertområder  ;)
Men nu lever jeg jo også af at have forstand på det  ;)

Og ja, du har helt ret i at nullen ikke afbrydes i almindelige stikkontakter, afbrydere til lampeudtag osv. og at nullen ikke afbrydes på udgangene i styringen.
Det sidste er ret heldigt da nullen i styringe ofte deles med flere udgange  ;)

Du har også helt ret i at det derfor er vigtigt at der er styr på hvad der er fase og hvad der er nul i den elektriske installation, og derfor er det også kun uddannet personale under ansvar af en autoriseret installatør der må udføre den slags arbejde  ;)

Korrespondance giver ikke problemer i denne sammenhæng, med mindre man bruger den ulovlige "C-korrespondance" (sådan hedder den i elektrikersprog) hvor man har to korrespondancekontakter der skifter mellem fase og nul.
Her vil man kunne opnå at have fase på både bundskrue og gevind på en glødelampe (pære om du vil), og det er altså ganske forbudt.

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

Hej Michael

Det ved du helt sikkert en del mere om end mig, så det vil jeg hermed tage til mig. Men bliver så også nysgerrig.
Vil det sige at man ikke slukker nul'en i udgange og stikkontakter, men kun fasen? For så er det jo pinedød vigtigt at fasen ikke bliver forbyttet ud gennem installation (alm el installation), da man så kan have en tændt fase i andet end udtag fra korrespondance kontakter.
« Senest Redigeret: Mar 05, 2016, 13:38 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #11 Dato: Mar 05, 2016, 13:41 »
Helt enig med Kenneth (han er jo også el-mand ;) )...
Hvis det ikke er el-tænderen, så er det en sag for en fagmand med en "megger" (eller isolationsmodstands måleinstrument) at fejlfinde skidtet.

Hilsen
Michael

Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #12 Dato: Mar 05, 2016, 14:05 »

Korrespondance giver ikke problemer i denne sammenhæng, med mindre man bruger den ulovlige "C-korrespondance" (sådan hedder den i elektrikersprog) hvor man har to korrespondancekontakter der skifter mellem fase og nul.
Her vil man kunne opnå at have fase på både bundskrue og gevind på en glødelampe (pære om du vil), og det er altså ganske forbudt.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Er det anderledes end andre gamle installationer? jeg tænker hvis det var lovligt da det blev sat op, er det vel stadig lovligt at have? eller har det aldrig været lovligt?

Jeg mener da i hvert fald jeg havde en af de modeller, dengang jeg renoverede en tidligere lejlighed. Her blev alt så skifte, da nogle stofledninger (fik jeg fortalt) var tilbage fra da der var jævnstrøm i lejlighederne.

Og så et sidste spørgsmål, er det kun elværket der er jordet (når du skriver "jordingspunkt"), eller er transformer stationer også?
« Senest Redigeret: Mar 05, 2016, 14:09 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Szafranski

• Top of the pop
« Svar #13 Dato: Mar 05, 2016, 14:42 »
Ved at jeg ikke har et Woody og det er helt nyt for min nabo, kan i så forklare hvordan vi manuelt aktiverer el tænder. Han har haft fyret til at kører nu siden kl 7, på en 4. Stikkontakt. Han har haft testet stikkontakter med en 2kwh varme blæser uden jord og der slår strømmen ikke. Hvis han slukker fyret manuelt så slår strømmen også
Blackstar BS+ 2020

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #14 Dato: Mar 05, 2016, 14:51 »
Det er helt hyggeligt at tale el-teknik  ;)

Man vil faktisk godt kunne finde en "C-korrespondance" det er lovlig, men det vil kræve at den er lavet for længe siden (før min læretid i 1979) og at der ikke har været laver "større ændringer" i installationen.
Så du kan faktisk godt være stødt på sådan en sag i en gammel installation med stofledninger.
I praksis vil det dog være sjældent at man finder det i dag, da det også samtidig typisk vil være en installation med f.eks. 1 mm2 ledning og en 6 A sikring, noget som man dårligt vil kunne leve med i dag.
Så snart man "piller" (ombygger)  i en sådan installation, skal den bringes op til dagens standard/krav.
At det så ikke altid sker er en helt anden sag  ;)

Mht. elværkets jord så skrev jeg faktisk "elværkets jordingspunkt i forsyningen" ;)
Selve el-værket i et TN-system (det hedder det når man har et nulpunkt lagt til jord) skal være jordet.
Det vil sige at stjernepunktet i et tre-faset system er forbundet til jord.
Derudover skal "nullen" (det hedder den faktisk kun fordi den har samme potentiale som jorden) i forsyningsnettet med jævne mellemrum være jordforbundet.
Jeg har engang lært hvor ofte det skal være, men det har jeg lykkelig glemt  ;)
Årsagen er den simple at modstanden i ledningen i forsyningsnettet vil medføre at spændingstab som vil give en spændingsforskel mellem nul og jord, hvis ikke nullen jævnligt udlignes med jord.
Så svaret på dit spørgsmål er egentlig at el-værket er jordet, transformerens stjernepunkt i udgangen er jordet og nulledningen i forsyningsnettet (på elværkets side) er jordet jævnligt.

I industri-installationer er det ikke ualmindeligt at have "nulling", hvilket vil sige at "jordledningen" (den der ret beset hedder ekstrabeskyttelseslederen) er forbundet til nullen i el-forsyningen.
Det kræver tilladelse at lave nulling og det må kun udføres i "hovedtavlen"

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

Hej Michael

Er det anderledes end andre gamle installationer? jeg tænker hvis det var lovligt da det blev sat op, er det vel stadig lovligt at have? eller har det aldrig været lovligt?

Jeg mener da i hvert fald jeg havde en af de modeller, dengang jeg renoverede en tidligere lejlighed. Her blev alt så skifte, da nogle stofledninger (fik jeg fortalt) var tilbage fra da der var jævnstrøm i lejlighederne.

Og så et sidste spørgsmål, er det kun elværket der er jordet (når du skriver "jordingspunkt"), eller er transformer stationer også?
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk