Det er helt hyggeligt at tale el-teknik

Man vil faktisk godt kunne finde en "C-korrespondance" det er lovlig, men det vil kræve at den er lavet for længe siden (før min læretid i 1979) og at der ikke har været laver "større ændringer" i installationen.
Så du kan faktisk godt være stødt på sådan en sag i en gammel installation med stofledninger.
I praksis vil det dog være sjældent at man finder det i dag, da det også samtidig typisk vil være en installation med f.eks. 1 mm
2 ledning og en 6 A sikring, noget som man dårligt vil kunne leve med i dag.
Så snart man "piller" (ombygger) i en sådan installation, skal den bringes op til dagens standard/krav.
At det så ikke altid sker er en helt anden sag

Mht. elværkets jord så skrev jeg faktisk "
elværkets jordingspunkt i forsyningen"

Selve el-værket i et TN-system (det hedder det når man har et nulpunkt lagt til jord) skal være jordet.
Det vil sige at stjernepunktet i et tre-faset system er forbundet til jord.
Derudover skal "nullen" (det hedder den faktisk kun fordi den har samme potentiale som jorden) i forsyningsnettet med jævne mellemrum være jordforbundet.
Jeg har engang lært hvor ofte det skal være, men det har jeg lykkelig glemt

Årsagen er den simple at modstanden i ledningen i forsyningsnettet vil medføre at spændingstab som vil give en spændingsforskel mellem nul og jord, hvis ikke nullen jævnligt udlignes med jord.
Så svaret på dit spørgsmål er egentlig at el-værket er jordet, transformerens stjernepunkt i udgangen er jordet og nulledningen i forsyningsnettet (på elværkets side) er jordet jævnligt.
I industri-installationer er det ikke ualmindeligt at have "nulling", hvilket vil sige at "jordledningen" (den der ret beset hedder ekstrabeskyttelseslederen) er forbundet til nullen i el-forsyningen.
Det kræver tilladelse at lave nulling og det må kun udføres i "hovedtavlen"
Hilsen
Michael
Korrespondance giver ikke problemer i denne sammenhæng, med mindre man bruger den ulovlige "C-korrespondance" (sådan hedder den i elektrikersprog) hvor man har to korrespondancekontakter der skifter mellem fase og nul.
Her vil man kunne opnå at have fase på både bundskrue og gevind på en glødelampe (pære om du vil), og det er altså ganske forbudt.
Hilsen
Michael
Hej Michael
Er det anderledes end andre gamle installationer? jeg tænker hvis det var lovligt da det blev sat op, er det vel stadig lovligt at have? eller har det aldrig været lovligt?
Jeg mener da i hvert fald jeg havde en af de modeller, dengang jeg renoverede en tidligere lejlighed. Her blev alt så skifte, da nogle stofledninger (fik jeg fortalt) var tilbage fra da der var jævnstrøm i lejlighederne.
Og så et sidste spørgsmål, er det kun elværket der er jordet (når du skriver "jordingspunkt"), eller er transformer stationer også?