Forfatter Emne: Rtb 16 alarm snegl af brudt overkog  (Læst 11402 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline stagstedlund

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Rtb 16 alarm snegl af brudt overkog
« Svar #15 Dato: Mar 21, 2017, 17:11 »
Jeg ved der er lidt luft i anlægget har kunne høre det suser gennem pumpen en sjælden gang i mellem, har når jeg har kunne høre der skyndt mig at løsne unionen på pumpen for at tage luft, har nu luftede extra ud fik og så en del ud autoudlufteren. Nej jeg fylder aldrig vand på men tjekker mamoneteret dagligt og det står klippe stabilt, kan man se på kurveren på fyret hvor høj temperaturen har været, jeg kan i øvrigt nulstille alarmen uden at trykke på overkogningssikringen på selve fyret,

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #16 Dato: Mar 21, 2017, 18:38 »
Jeg ved der er lidt luft i anlægget har kunne høre det suser gennem pumpen en sjælden gang i mellem, har når jeg har kunne høre der skyndt mig at løsne unionen på pumpen for at tage luft, har nu luftede extra ud fik og så en del ud autoudlufteren. Nej jeg fylder aldrig vand på men tjekker mamoneteret dagligt og det står klippe stabilt, kan man se på kurveren på fyret hvor høj temperaturen har været, jeg kan i øvrigt nulstille alarmen uden at trykke på overkogningssikringen på selve fyret,

Så kan det være en løs forbindelse der er årsagen til alarmerne for overkog.
Afbrydes kredsløbet kortvarigt, kommer alarmen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline stagstedlund

• Øvet
  • **
« Svar #17 Dato: Mar 21, 2017, 19:03 »
Hvis det skulle være en løseforbindelse hvor skulle jeg så lede efter den? Men lyder det ik mærkeligt hvis det skulle være en løs forbindelse nu hvor jeg ved pumpen laver problemer på grund af luft, kan det tænkes at føleren der mål fremløbs temperatur sidder et andet stedt end den føleren for overkog? For så kunne det jo godt være luft/damp det ene sted og ikke det andet, men kan det. Virkelig passe at jeg kan resette alarmen uden at rør ved overkogsikringen på fyret?

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #18 Dato: Mar 22, 2017, 05:55 »
Hvis det skulle være en løseforbindelse hvor skulle jeg så lede efter den? Men lyder det ik mærkeligt hvis det skulle være en løs forbindelse nu hvor jeg ved pumpen laver problemer på grund af luft, kan det tænkes at føleren der mål fremløbs temperatur sidder et andet stedt end den føleren for overkog? For så kunne det jo godt være luft/damp det ene sted og ikke det andet, men kan det. Virkelig passe at jeg kan resette alarmen uden at rør ved overkogsikringen på fyret?

Dit fyr kan ikke varme op fra normal temperatur, til overkog udløser på under 2 min.
Luft kan drille, pumpen kan drille,
men det er ikke sikkert at det er årsagen til at styringen skriver overkog.
Kig efter løse forbindelser fra terminaler inde i styringen, og ned til terminaler på overkogsikringen.

Kig også efter at spænde ringen er spændt fast, på stikket på brænderen.
Best regards

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #19 Dato: Mar 22, 2017, 05:55 »

Så tror jeg ikke at dit manometer er helt på toppen,  hvis du lufter ud burde der skulle efterfyldes. Anlægget er måske heller ikke lavet helt rigtigt, siden det er nødvendig at løsne unionen på pumpen for at lufte ud.

Du kan ikke regne med overensstemmelse på driftstermostaten og overkogssikringen over hele spektret.

Prøv at lufte ud indtil trykket er 0bar, og fyld vand på igen, så får man et indtryk om manometeret virker. Husk at det kommer ilt med vandværksvandet, så der skal luftes ud bagefter.
Anlægget bør være udført så der sidder en udlufter alle de højeste steder.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline stagstedlund

• Øvet
  • **
« Svar #20 Dato: Mar 22, 2017, 06:54 »
er sikker på at manometer er helt  i orden, har naturligvis efterfyldt nu hvor jeg har luftede ud, det er bestemt heller ikke nødvendigt at løsne unionen for at lufte ud, det er bare lige det hurtigste jeg kan gøre nu hvor jeg står ved siden af pumpen og jo også den eneste måde at lufte en pumpe ud på når der ikke er montere udluftning i pumpen, anlægget er udført med udluftnings skruger på alle radiator også på de højeste steder og der sidder en automatudlufter sammen med trykexpantionen ved fyret, så mener ikke det kan gøres meget bedre,

er glad for at høre at der ikke skal være overensstemmelse med de to temperaturer, så kan det jo godt være luft/damp i kedlen i det øjeblik det starte op.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #21 Dato: Mar 22, 2017, 07:17 »
Det er nok forkert udlagt at der ikke "skal" være overensstemmelse mellem kedelføler og overkogssikring, men der "kan" være forskel. Det betyder rigtig meget hvor god kontakt de har, altså om der er brugt rigeligt kontaktpasta, og om de er monteret ordentligt så der er god kontakt med varmefladen.

Jeg syntes generelt at dit anlæg gynger meget, temperaturen svinger 20° og ydelsen 10% til 45%
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline stagstedlund

• Øvet
  • **
« Svar #22 Dato: Mar 22, 2017, 07:55 »
ok men kan jeg selv kontrollere disse? er de monteret fra fabrikken eller er det montøren der har sat dem i?

er godt klar over at det svinger den del, har du et forslag til hvad jeg kan gøre for at mindske udsvinget? er ny med pille fyr har kun haft det siden oktober 16,
men mit hus er gammelt og uden isolering og med store radiator, har selv lidt en ide om at det kan være derfor fyret svinger en del i ydelse, da radiatoren hurtigt varmer det op de skal hvorefter de lukker igen, men huset taber så varmen hurtigt igen hvorefter der er behov for at radiatoren skal åbne meget igen hvilket måske kan bevirke de store udsving i ydelse.

findes der enlige kurve på overkogssikringen så jeg kan se hvor varm kedlen var da alarmen kom?

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #23 Dato: Mar 22, 2017, 08:07 »
Normalt vil jeg syntes at netop gammelt og dårlig isoleret hus burde udglatte energibehovet. Almindelige radiator termostater reagerer langsomt.

Overkogssikringen er mekanisk, så der findes ingen grafer, men man kan jo sammenholde tidspunktet med de andre grafer, og så prøve at fejlfinde ud fra det.

Der kan være flere årsager til at ydelsen og vandtemperaturen svinger. Det kan være PI der skal justeres, men også en A-pumpe kan få det hele til at svinge.

Det var montøren der satte overkogssikring og føler fast her hos mig.
Hilsen Kenneth

Offline stagstedlund

• Øvet
  • **
« Svar #24 Dato: Mar 22, 2017, 08:38 »
kan mærke på min radiator at de tit går fra at være kolde til varm på meget kort tid, men kan selvfølgelig juster dem ned på forindstillingen det kan måske ud jævne kurven,
syndes jeg har kigget grafer uden at kunne se noget mærkeligt, syndes bare det er meget mærkeligt at jeg kan nulstille alarmen uden at trykke på den mekaniske overkogssikring,
har du en god begynder guide til det pi regulering er  helt på bar bund. pumpen køre ikke på auto adapt  netop for at undgå problemer med pumpen.

prøver lige at høre montøren om hvad han mener om sikringen.

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #25 Dato: Mar 22, 2017, 08:44 »
ok men kan jeg selv kontrollere disse? er de monteret fra fabrikken eller er det montøren der har sat dem i?

er godt klar over at det svinger den del, har du et forslag til hvad jeg kan gøre for at mindske udsvinget? er ny med pille fyr har kun haft det siden oktober 16,
men mit hus er gammelt og uden isolering og med store radiator, har selv lidt en ide om at det kan være derfor fyret svinger en del i ydelse, da radiatoren hurtigt varmer det op de skal hvorefter de lukker igen, men huset taber så varmen hurtigt igen hvorefter der er behov for at radiatoren skal åbne meget igen hvilket måske kan bevirke de store udsving i ydelse.

findes der enlige kurve på overkogssikringen så jeg kan se hvor varm kedlen var da alarmen kom?

Der er to overkogsikringer.
En mekanisk og en elektronisk.
Når du ikke trykker overkogsikringen ind ( den under hætten )
men kan afstille alarmen i styringen,
så er det den elektroniske alarm der udløser stoppet.
Du bør derfor se efter løse forbindelser.
Du kan se tidspunkt i loggen, og du kan sammenholde med temperatur på grafen.
Der kan du se at det sikkert ikke er luft, der er årsagen.
« Senest Redigeret: Mar 22, 2017, 08:44 af michael f »
Best regards

Offline stagstedlund

• Øvet
  • **
« Svar #26 Dato: Mar 22, 2017, 09:02 »
godt at vide at der er to sikringer, syndes ikke at jeg får så meget ud af at se på kurveren ud over at max fremløbs temperatur har været 82 grader,
syndes bare det er mærkeligt hvis ikke det skulle være luft., nu hvor jeg ved min pumpe var stoppe på grund af luft/tør løb, men hvor skal jeg kigge efter løse forbindelser?
mvh steffen     

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #27 Dato: Mar 22, 2017, 09:45 »
@michael f /NBE

Jeg er lidt i vildrede.

Loven foreskriver at der skal være en mekanisk overkogssikring i forbindelse med vores fyringsanlæg, og at disse ikke selv må kunne koble ind, men kræver mekanisk manuel genindkobling.

Hvordan virker den elektroniske overkogssikring? og hvorfor er den der? er det mig der overser noget! eller har man glemt den elektroniske overkogssikring i manualen?

Er det en ekstra føler? eller er det programmering af kedelføleren?

Jeg var sikker på at jeg kun havde én mekanisk overkogssikring i min styring, i og med at den ikke afbryder spændingen til styringen som i "gamle"dage, men går ind på sin egen klemme, kan man holde liv i displayet, der så kan komme med informationen om at overkog er udløst. Det har yderligere en fordel at fyret stadig er på nettet, og man kan logge data til fejlfinding både før og efter udløst overkogssikring!

@stangstedlund
Hvis det forholder sig som jeg mener, og du ikke skal mekanisk genindkoble, så er der nok noget galt. Der findes en kombi overkogssikring/driftstermostat, hvis det er sådan en du har siddende kan fejlmontage være problemet! men der kan også være en løs forbindelse, som giver informationen "overkog" i styringen

« Senest Redigeret: Mar 22, 2017, 09:48 af xkfc »
Hilsen Kenneth

Offline stagstedlund

• Øvet
  • **
« Svar #28 Dato: Mar 22, 2017, 10:14 »
ja det tror jeg også, har netop snakket med montøren, han kommer forbi på fredag og ser på  det, han mente i øvrigt også det kunne være en løs forbindelse, jeg ved ikke om det er en kombi sikring jeg har, montøren fortalte bare at det er af en ny type der bliver testede af fabrikken inden den bliver sendt ud, da der skulle have været problemer med de første rtb-kedler hvor sikringen kunne gå meget tidligt, jeg kan se at min er testede til at gå ved 97 grader, og så varm tro jeg ikke kedlen har været.