Hej,
Ja, du kan også sætte ekstern indgang til OFF om vinteren, når du har en styring der understøtter det

Jeps, pumpestart 15
oC er ganske fornuftigt, og kedeltemperaturen på 70
oC er det der står i NBE's manual

Husk på at en RTB skal have en returtemperatur på 55
oC, så der er behov for en rimelig kedeltemperatur for at sikre det.
Mht. kedeltemperaturen i sammenhæng med VVB-temperaturen så bliver det ikke noget problem da du jo har en termostatventil (går jeg ud fra) på fremløbet til VVB'en.
Men netop termostatventilen kan give dig problemer med VVB-prioritering.
Ideen med VVB-prioritering er jo netop at prioritere opvarmning af VVB'en, altså veksle fra opvarmning af huset til opvarmning af VVB'en.
Men i dit set-up skifter du ikke mellem hus og VVB, men starter blot fyret hvis VVB'en har behov for det.
Det er i sig selv ikke noget problem, men tænk over hvordan termostatventilen fungerer...
Termostatventilen åbner mere og mere i takt med at temperaturen i VVB'en falder, og lukker mere og mere i takt med at temperaturen i VVB'en stiger.
Det vil sige at når temperaturen i VVB'en falder så langt at fyret starter, vil termostatventilen være meget (helt) åben, hvilket er helt OK, for så vil VVB'en aftage en stor del af varmen fra fyret.
Men i takt med at VVB'en bliver varmet op, vil termostatventilen lukke mere og mere, og VVB'en vil dermed aftage mindre og mindre varme fra fyret.
I værst tænkeligt tilfælde vil termostatventilen faktisk kunne lukke helt, uden at temperaturen som styringen måler er helt oppe, hvilket vil medføre at fyret kører
uden at VVB'en aftager noget.
VVB-styring med en termostatventil er helt fint når man har fyret til at køre hele tiden, men egner sig ikke til VBB-prioritering (VVB-drift).
I mit eget set-up kører jeg VVB'en via en termostatventil om vinteren, hvor fyret kører næsten hele døgnet, og via en 3-vejs ventil om sommeren, hvor fyret kun kører når VVB'en skal opvarmes eller når det er lidt for koldt i huset.
Hilsen
Michael
Ha ha Michael, den bad jeg selv om.
Jeg har også tidligere bare sat termostaten i stuen rigeligt højt i temp. Tænkte bare der måske var en anden mulighed. Kunne ekstern kontakt sættes off om vinteren f.eks?
Tænker at pumpen skal starte 10-15 under kedel temp, for at undgå at fyret begynder at drosle ned?
Er 70 grader ikke i overkanten til varmtvandsbeholder? Tænker kalk. Eller er det først ved højere temp?
Varmtvandsbeholder er termostat styret, så det burde ikke være problem med afkøling. Har godt set din opsætning med motorventil til vvb. Det er smart.
Xkfc: det bliver min families personlige energiklasse