Hej
jeg er meget taknemmelig for at i har taget jer tid til at giver jeres mening til kende vedr. mit spørgsmål om hvor hvidt der er en fornuftig handlemåde at justerer iltsensor mens iltstyring er aktiv, dvs. mens fyret er i drift!
Hermed vil jeg tilknytte et par svar til de sidste indkommende kommenter og dermed også ”lægge” tråden ned.
@J-B
Tak for den generøse tilbud med ”kursus”. Jeg tror jeg har efterhånden lært en hel masse ud af hele processen, og MHES har jo også lige udgivet en rigtigt fin vejledning i indregulering af forbrænding i en RTB kedel via O2 styring – det har været savnet!
Vedr. den udskiftede reservedel – nej den er ikke efterladt og jeg har ikke bedt om den, da jeg gik udefra at den var dækket af serviceaftale/36 mdr. garanti. Men vil på mandag bede montøren om den (selvom at jeg tror at den for længst er smidt ud) – det er jo ca. 1 mdr. siden.
Og ja, det er de rigtige fabrikat NTK.
@Hjemme teori
Ja, du har ret Sophus, det ser ud til at fyret er slukket ved første kalibrering den 14.12.17 – men iltsonden var i orden dagen før, da jeg bestilte montøren til at rense brænderen, grundet de mange næsten hele uforbrændte piller (som nævnt tidligere i tråden).
Den pågældende weekend fra torsdag den 14. dec. til mandag den 18. dec. har jeg IKKE rørt indstillinger eftersom jeg fredag morgen har reklameret og fået at vide at iltsonden er defekt og kan først skiftes ud om mandagen!! Derfor ved jeg ikke om den oprindelige sonde faktisk er defekt eller ej.
Men jeg har hele weekenden observeret at aktuel O2 var helt hen i skoven – jeg mener den vist et iltoverskud helt op til 27% mens fyret kørte der ud af. Om iltsonden viste 20,9 i slukket tilstand kan der ikke gives svar, da fyret tilsyneladende ikke blev lukket ned før ombytning (jf. loggen).
Jeg kan kun bekræfte at den sonde der er monteret nu viste nogle dage efter 21,1 og her den 14. januar viste den 21,3 – 21,4 – så jeg har jeg kalibreret den (slukket fyr, afmonteret sonde, tilsluttet strøm, vent 20 min., kalibrerer og vente igen 5-10 min. – kalibrer igen hvis behov) og i denne forbindelse har observeret at når sonden er ude og kalibreret til 20,9 – skifter den mellem 20,9 til 21,1-21,2 når det kom i røgrøret – og før fyret blev startet. Derfor 2 kalibreringer denne dag. I dag viser den 20,8- til 21,0 når fyret er slukket.
@MHES
Min pointe er at tråden ikke skal dreje i retning af "det er også noget skidt de autoriserede laver..., men derimod slå fast at man skal reklamere direkte til det firma der har lavet arbejdet, og give dem en mulighed for at rette fejlen.
Jeg er meget enig! Og du har ret i at tråden har givet mig svar på mit spørgsmål – samt gjort mig bevidst om at ikke alle har samme moral og etik. Har også lært at blind tillid kan føre til dyr lærepenge!
Når jeg i sin tid som tekniker ikke løste kundes opgave – dvs. at der var en reklamation – så var det naturligt at jeg (eller en i firmaet, der havde bedre kompetence) udbedrede fejlen vederlagsfrit – kunde skulle kun betale for den besøg, der rent faktisk løste problemet! Men dette var i ’80 & ’90!
I det specifikke tilfælde har Dragica fået bekræftet at det der står i manualen er rigtigt og at det han mener at montøren har sagt derfor er forkert, og han er blevet opfordret til at reklamere.
Bare for en god ordens skyld! Det er en
hun.

Endnu en gang stort TAK.
Fortsat god weekend.
Dragica