Forfatter Emne: Masser af problemer.  (Læst 18011 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #45 Dato: Jan 25, 2018, 11:55 »
Jeg købte en 3 vejs ventil i håb om at den kunne sættes på, men vvs manden sagde at det ikke kunne lade sig gøre med det system jeg har, det har muligvis noget at gøre med at gulvvarmen til bad og bryggers var lavet før min tid og vvb var monteret i den fjerneste ende, den eneste måde jeg kan lukke for vandet til vvb er ved hjælp af 2 haner i fyrrummet, eller på hane ved vvb, hvis jeg lukker i fyrrummet kommer der heller ikke varme i gulvet, så pt ligger ventilen og keder sig.
Lavede 4 vejninger og endte med et gennemsnit på 1358g.

I starten havde jeg mange tændinger, men det skyldes uden tvivl at ventilerne til gulvvarmen ikke var justeret, det første år brugte jeg ca 1300kg piller, men jeg frøs ikke, det gjorde jeg så i efteråret 14 vinteren 15 hvor jeg forhørte mig hos vvs-manden, hans undskyldning var at han ikke havde regnet med at jeg bare startede fyret op, så fik absolut ingen information.

Angående styring, så fik jeg "lov" til at køre med 7.09xx og den brugte jeg længe, indtil jeg lavede den reset, efter den reset lagde jeg de værdier ind i styringen som jeg havde gemt på pc (gem side som) og kunne derfor lægge en del ind, men ud fra hvad jeg kan se er der åbenbart flere måder at lægge værdier ind, nogle af dem er ikke tilgængelige via normal adgang selv om udvidet setup er aktiveret.

Min lysføler har mig bekendt ikke givet problemer før, men den nye har jeg sat så den peger mod brændskålen, den gamle pegede bare lige ned, den sad til gengæld bedre fast, den nye flytter sig i selve hullet, men tør ikke lægge noget uden om, det kan jo blive varmt.

Håber jeg fik svaret på det hele, ellers må du lige råbe op, har også billeder af mit anlæg, dem tog jeg forleden i tilfælde af at man bad om det.

Mvh
Frank

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #46 Dato: Jan 25, 2018, 12:12 »
Billeder fra opsætning i fyrrum, ledning fra loftet er fra føler i vvb

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #47 Dato: Jan 25, 2018, 12:14 »
Fra fyrrum

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #48 Dato: Jan 25, 2018, 12:15 »
Fra fyrrum

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Masser af problemer.
« Svar #49 Dato: Jan 25, 2018, 12:49 »
Så kan du bare proppe det 3. hul af og bruge den som 2 vejs ventil og montere den ved VVB'en. Kræver dog at du fører styrestrømmen frem fra styringen.

Men du har vel også returret, så du kan også bytte den til en 2-vejs ved at betale fragten.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #50 Dato: Jan 25, 2018, 13:20 »
Hej Frank

Er din træk stabilisator ikke justeret forkert  ???

Mener da at lod skal være 10 mm fra selve låget for at åbne ved 10 pa. Men jeg kan da godt ta fejl  :D

ta lige et billede af det klistermærke på KW træk stabilisatoren  :D

Kan se din retur fra kalorifer går på retur på fyr, efter temperatur  føler til shunten det er ikke hensigtsmæssigt

Shunten har jo ikke nogen mulighed for at regulere på det retur vand fra kalorifer 

Ps Mener ikke grundfoss anbefaler auto til gulvvarme men konstant tryk

½mylund



« Senest Redigeret: Jan 25, 2018, 13:57 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #51 Dato: Jan 25, 2018, 14:57 »
Hej.

Angående 3-vejs så har den ligget i ca 1 år, så tror at returretten er borte :)

Ang træk stabilisator, den står hvor den altid har været, regnede med at alt var justeret ind, hvilket jeg så kan regne ud ikke er tilfældet.

har sat pumpe til konstant.

Fyret slår ikke fra mere når temperatur er opnået, banker helt op på 80, selv om min max er 65 og max over er 10

En kollega fra mit arbejde som siger han er uddannet vvs'er, sagde at det var den kalorifer sådan det skulle monteres, men han kan jo også tage fejl.

Mvh
Frank

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #52 Dato: Jan 25, 2018, 15:18 »
Hej

Som du kan se på klistermærke skal vægt klods ind til ca. 10 mm fra låget  for at stå på 10 pa ;)

Jeg laver da osse fejl på mit arbejde selvom jeg er uddannet  :D

Men dit retur vand fra gulvvarmen og vvb kommer ind før, føler fra shunt (så hvorfor skal kalorifer så ikke, det forstår jeg ikke )
Men måske hjemme teori eller en anden læser kunne komme med deres synspunkt

Kan godt se at fyr ikke slukker  ???

Prøv lige at slukker fyr og derefter slukke strømmen 5 min. og så tænder igen. Måske styring er blev lidt forvirret over alle de justeringer.  ;)

Ps. pas på dit varme vand det er over 70 grader, man kan jo skolde sig  :'(

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #53 Dato: Jan 25, 2018, 15:55 »
Hej.

Vil straks begynde at skrue igen :) godt man kun arbejder i weekenden så man har tid til det her.

Mvh
Frank

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #54 Dato: Jan 25, 2018, 16:08 »
Overvejer om jeg skal sætte en pillebrændeovn op ude i værkstedet i stedet for og så få lukket det kredsløb på den rigtige måde.
Men det kan jeg tygge over mens jeg piller i alt det andet  :D

har en kollega mere som er vvs'er og er meget yngre, måske han kan komme med indspark der kan flytte grænser.

Mvh
Frank

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #55 Dato: Jan 25, 2018, 16:28 »
Hej.

Angående den shunt, så har jeg som jeg skrev på et tidspunkt jo en termostat på min kalorifer i værkstedet, den har jeg sat på 2-3 stykker hvilket er rigeligt til at varme værkstedet op, har vedhæftet et billede, den har også sin egen alpha 2 pumpe som er sat til auto.

Mvh
Frank

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #56 Dato: Jan 25, 2018, 18:57 »
Hej Frank

Her er lidt om den fjvr ventil http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/2_FJVR%20brugervejledning.pdf

½mylund
« Senest Redigeret: Jan 25, 2018, 18:57 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Masser af problemer.
« Svar #57 Dato: Jan 26, 2018, 02:59 »
Ja, tilslutning af returen på kalorifer er gal. Den skal ind før føler fra shunt.

Den nemme er at flytte den over i T-stykket hvor føler sidder og flytte føler og i T-stykket hvor kalorifer sidder. Generelt skal føler ikke sidde for langt fra termostat, for ikke at reguleringen skal blive for langsom, men det tror jeg ikke bliver et problem.

Lige en oplysning til eftertanke. Rørisolering er rigtig godt for at undgå varmetab, men din rørisolering foran kaloriferen tjener desværre intet formål. Når rørene kun føder varmen i det rum hvor det skal bruges, er der ikke tale om varmetab, men varme afgivelse. om det bliver afgivet i kalorifer eller rør, gør ingen forskel.

Hvis kaloriferen er "for stor" til fyret, kan du med fordel sætte en flowkontrol ind. Grundlæggende bare en hane som kan begrænse flowet til noget fyret kan overkomme. Flowkontrol er standard på termostat i dag, så ikke en radiator kan "stjæle", alt vandet. Måske det også sidder i din ventil til kalorifer.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #58 Dato: Jan 26, 2018, 05:16 »
Hej Hjemme teori.

Jeg har sat en termostat på ude i værkstedet og en rumtermostat, 3 trins blæser og kalorifer er på 4kw så skulle ikke være overdiminsioneret, jeg vil arbejde på at få den flyttet når jeg får tid, men vil samle alt vvs arbejdet så det ikke skal adskilles for mange gange, har læst nogle steder at folk hælder kølervæske i ststemet for at beskytte ventiler, er der nogen som har erfaring med det?

Tak for pdf af fjvr ventil, er skrevet på listen.

Mvh
Frank

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #59 Dato: Feb 05, 2018, 15:43 »
Så er der monteret 2 returventiler, en udlufter på kalorifer og returen fra værksted er flyttet, så nu venter jeg spændt på resultatet, indtil videre mange tak for diverse indspark og gode råd.

Mvh
Frank