Forfatter Emne: Masser af problemer.  (Læst 18009 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Masser af problemer.
« Dato: Jan 22, 2018, 06:08 »
Hej.

Er meget ny så har ingen forstand på dette system.
Har en Scotte 1016, totalt m2 70 med trægulv, ingen radiatorer vvb på 50L, for ca 10 dage siden holdt systemet frem til gulvvarme kun 25 returen 22med at give varme, prøvede at dreje på diverse termostater/shunt uden held, i går lykkedes det så at finde fejlen, en ventil var groet fast så nu er det hhv 29/25, til gengæld fik jeg 44 alarmer på mit fyr hvor det holdt med at arbejde, jeg har nu fået den til at køre, men den er ekstrem langsom til at komme op i hastighed, jeg har renset brænder og lysføler (som svinger meget) har bemærket at der er kommet et punkt i softwaren der hedder asketømning, den kører i 2 minutter og i den tid falder temperaturen ca 4grader og mig bekendt har jeg ikke det system på mit fyr, det er født med styring v7 og i gamle dage synes jeg det var nemmere, der er også meget jeg ikke kan justere bl.a PID, i "gamle dage" var den super hurtig til at varme keddel op men ikke mere, det blev taget i brug oktober 2014, forslag modtages med taknemlighed.
Mvh Frank

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Masser af problemer.
« Svar #1 Dato: Jan 22, 2018, 06:38 »
Man kan godt stille PI, men har du et link til fyret, så er det meget nemmere at hjælpe!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #2 Dato: Jan 22, 2018, 07:50 »
Hej

Dit fyr får ingen piller at leve af enten smuld eller dårligt gear eller meget beskidt blæser, eller stoppet kedel, røgrør

Hvordan ser flammen ud ved 100%

jeg ville kigge til styring af vvb. temp i vvb bør ikke være mere 57-59 grader

1. Sidder der en motorventil til vvb eller en alm. fjrv retur termostat ? (kan se at det kørte godt i okt-nov men gik galt sidst i dec)
2. Er der vand på anlægget ?
3. Hvilken blæser og intern gearmotor sidder i brænder, lille sort gear bør skiftes ? (se billede)
4. Tror der er meget smuld i dine piller ?
5. Pladen under semirens lægger den rigtigt ? (se billede)
6. Dine blæser tal er helt hen i vejret, både rens og drifts tal  ???
Vedr. rensning af kedel se denne video fra nbe  https://youtu.be/fx4MQ5C8504

Du skriver at det gl. anlæg var bedre. Er dit anlæg sammensat af ny bs1016 kedel, gammel brænder og ny styring ? eller hvordan

Du har vel ikke en lækage i dit varmevand  ? (tjek dit vandur når alle vandhaner er lukket, ingen forbrug)

Lad os sige din 50 L vvb er helt tom, så kræver det ca. 3,3 kw at varme op til dine 65 grader. 3,3 kw er ca. 0,7 kg træpiller.

du bruger ca. 15 kg  om dagen på varmtvand ???



½mylund
« Senest Redigeret: Jan 22, 2018, 15:12 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #3 Dato: Jan 22, 2018, 10:55 »
Hej.

mage tak for input fra jer alle, efter at have resat fejl og stop det meste af natten og formiddagen i dag besluttede jeg at lave en fabriksreset af min styring, den er nu med en version 7.0473 og der er ingen slinger med eks. lysføler som står stabilt på 100% når den arbejder, med den "moderne software" kørte den op på 97% og så ned på 0%, mine problemer startede da jeg lavede den sidste opdatering af software og firmware, kan så til gengæld ikke læse mit sd kort ind, men har en backup fra før det blev "moderne"
Jo, der er vand på, tjekker når jeg renser hver 14. dag samtidig med at jeg tømmer aske.
Jeg har fjernet røgkølerpladerne da de altid var fulde af aske og det semirens absolut ikke gjorde meget bortset fra at forhindre askekagerne på pladerne i at nå hinanden.
Ja der er smuld i mine piller, synes selv der er for meget, men ikke særlig mange der lever BB med truck, lader magasin køre tomt jævnligt og giver det så en slat madolie.

Hvad angår "gamle anlæg" mente jeg den gamle software som skulle betjenes på selve styringen.

Link til fyr: http://stokercloud.dk/dev/stampe169.html

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #4 Dato: Jan 22, 2018, 11:12 »
Hej

Vedr. intern gear ?
Hvad er det der bruger al dit varmevand ?
Nu da du tog semirens ud har du vel lukket sidste røgslag med en plade, som i de gamle kedler  ???
Der hvor det bypass spjæld var før

½mylund
 
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #5 Dato: Jan 22, 2018, 12:00 »
Hej ½mylund.

Jeg kan ikke se nogen utætheder og vanduret tæller ikke noget, jeg har en kalosfære i værkstedet som er sat til 10 grader, den tager jo lidt ekstra men ikke vildt meget, den eneste plade der er der hvor røgkøler sad er den i bunden og den sidder fint, bliver fjernet ved hver rensning og lagt på plads igen, ved ikke præcis hvor der ellers skulle være en plade.

Mvh Frank

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #6 Dato: Jan 22, 2018, 12:24 »
Hej Frank

På dit semirens var der en lille plade med 2stk. 8 mm bolte. Det hul skal vi ha lukket ellers fyre du lidt for fuglene

Kan ikke rigtigt finde et godt billede. luk hullet med et stykke jernrør der passer i længden eller lidt rockwool, men paspå der ikke kommer noget ned til røgrør

Fandt et billede af en ældre kedel, men mening er den samme 

Tror nu ikke det skyldes software men dine blæser tal var 9-20-50 før nu er de std. 19-25-30
Dit blæserens var før 9 min 6 sek. og blæs 100 nu std. 10 min 3 sek og blæs 50

Vedr dit kompressorrens 6 kg vi nok sige 10-15 kg
stop for træpiller op på 300-500 sek så alle piller når at brænde ud inden de blæses ned i skuffen.
Og blæs under komp.rens ned 25-30

din vvb 65 grader og den stiger til næsten 70 grader, du udfælder kalk i vandet og ødelægger din beholder over 60-62 grader-
Sæt den ned på 57-58 grader.

Hvad styre din vvb en 2/3 vejs ventil eller ? ta et billede

½mylund

 
« Senest Redigeret: Jan 22, 2018, 12:30 af ½mylund »
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #7 Dato: Jan 22, 2018, 12:35 »
Hej.

Så er jeg med på hvilken plade du snakker om, nej den er ikke monteret, det gør jeg fluks, tak for indsparket :)
er ved at hente den sidste software inden den hed 7.09xx

Mvh
Frank

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #8 Dato: Jan 22, 2018, 12:41 »
Hej Frank

Det er tablet version du henter. Nu kan dit fyr kun justeres fra en android tablet

Tror måske din Kalorifer tar varmen fra din vvb er der en ventil du lukke bare som test

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #9 Dato: Jan 22, 2018, 13:12 »
Hej.

Ja der sidder en alm radiator termostat ude ved varmeren og der er 1 alpha 2 pumpe på til den og en til gulvvarmen og en på afgang fra fyret. åesagen til jeg har varme på i værkstedet er på grund af min elektronik og motorcykel.

Mvh
Frank

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #10 Dato: Jan 22, 2018, 13:17 »
Hej.

Version 7.0665 er på stokercloud magen til det billede du ser på din tablet, men kan stadig styres fra styringen på fyret og den kan også nedgraderes hvilket jeg ikke kunne med tabletversionen og jeg kunne kun lave en backup, men ingen restore, hvilket undre mig gevaldigt, men måske er den 7.09xx afhængig af at man bruger en bestemt browser, jeg ved det ikke.

Mvh
Frank

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #11 Dato: Jan 22, 2018, 15:23 »
Hej igen Frank

Hvorfor begrænser du fyret til 80 % når det ikke kan følge med ?

Den ventil ved vvb sidder den på fremløb eller på retur

Kan du begrænse eller styre temperatur og flow til din kalorifer

Og lige en gang til hvilket gear er der på intern snegl ?

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #12 Dato: Jan 22, 2018, 19:46 »
Hej.
Årsagen til at jeg har begrænset den til 80% er at så vil den ikke lave så mange tændinger, den meddelte at der havde været mere end 10 tændinger inden for et døgn.

Ved ikke hvordan jeg ser hvilket gear der er til den intene snegl, det er en 1016 brænder som er original med en lille snegl ved brændskålen, men har ikke studeret det nærmere.

VVB sidder ca 10m fra fyret og er monteret på det gamle system og er en combi, der er ikke nogen ventil som sådan til at styre det varme vand, mig bekendt, der er en termostat på returen til fyret som er sat til 55 grader og en termostat til selve fordeleren til gulvarmen som er sat til ca 30 grader, det er de eneste ventiler, så er der termostaten til værkstedet som jeg kan regulere med, ellers er der 2 kuglehaner til de 2 rør der går ud til varmeren i værkstedet, på tilgangen er også monteret en alpha 2 som kører auto.

Mvh
Frank

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Masser af problemer.
« Svar #13 Dato: Jan 23, 2018, 06:31 »
Angående gear så er det en lille sot fætter som på det billede, blæser er den originale og den drejer fint. Kan oplyse at når fyret lukkede ned med fejlmelding i søndags var der en forfærdelig larm fra det indbyggede rens, når jeg fjernede kablet i øverste venstre side bagpå holdt larmen, har ikke haft de problemer før med hverken software eller styring, det undre mig også at man ikke havde mulighed for at gå tilbage til en tidligere software på tablet og hvorfor tillod softwaren på tablet kun 1 backup og ingen restore, efter den ene backup var ikonet fadet ud.

Mvh
Frank

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: Masser af problemer.
« Svar #14 Dato: Jan 23, 2018, 12:51 »
Hej Frank

Jeg vil skiftet det gear med denne model, husk at læse hele vejledning der er nogle huller der skal bores op.
Husk 4 stk. bolte og kondensator, og nu vi er igang en kondensator til ekstern gear.

link til gear https://www.hedestoker.dk/3624_gearmotor_til_woody_nbe_og_scotte_pillebraender_60x60_10w_.html

Hvilken model fotosensor har du ? den i siden på brænder, eller den oppe bagved faldrøret
Hvis det er den bag faldrøret, Gøres den ren med en vatpind væk med faldrør og du kan mærke den oppe under kanten.

Hvis fotosensor er den i siden, så prøv lige at rense den, glasset skal pege mod bålet 
Hvis det ikke hjælper er denne model bedre. https://www.hedestoker.dk/4454_fotosensor_og_lysfoeler_og_fotocelle_til_scotte_og_woody_traepillebraender_med_clips.html

½mylund
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund