Jeg kan godt høre på dig at du elsker at pille 
Fint nok, det kan du så, lige så meget du lyster.
Andre gider ikke pille og justere på udstyr, det er så her en Fumus model er løsningen 
Øhhhh, hvad kom den lige af?
Så skulle jeg sateme have købt en Fumus, for jeg gider faktisk ikke pille.
Omvent gider jeg heller ikke have et fyr det ikke køre så tæt på optimalt som muligt og det behøver "man" ikke være ekspert for at se mit ikke gjorde.
Det har jeg, med hjælp, selv sat op så det tager jeg selv ansvaret for.
Nu med indstillinger der holder temperaturen rimeligt præcist og en aske der ligner kaffegrums mener jeg det køre rimeligt.
Det mente naboen også hans gjorde med sorte askekager og et enormt forbrug, han viste ikke bedre.
Min naboes er sat op af en "installatør" og det fungerede da slet ikke. Den aske der kom fra det var langt værre end den der kom fra mit hjemmebyggede når jeg kørte med affaldskorn!
Jeg har et stykke over 100k, km. i foden om året og der holder langt flere "prestigebaljer" i nødsporet end der holder Aygoer f.eks. og jeg vil tro der er flere af sidstnævnte på vejen end der er A6èr igen f.eks.
Det er jo så fordi der er mere grej der kan sende topmodellerne i brædderne end der er på de andre.
Nu ved jeg ikke hvordan en Fumus vil opføre sig hvis der er forkert signal fra luftmasse måleren f.eks. men det vil sikkert ikke gøre forbrandingen bedre, nærmere tvært imod.
Altså skal "man" jo så være temmelig sikker på lmmèn køre optimalt, og en temmelig god grund til at anvende den, ellers modarbejder den jo og/eller giver drifttop der ellers ikke ville være opstået hvis den ikke var der, selvsagt.
En kollega har et gammelt fyr, der er absolut aldrig problemer med det og han har ikke nævneværdigt større forbrug end tilsvarende huse med nyt fyr.
Hvis han bruger 1 tons piller mere med det gamle fyr end han ville med et nyt er det jo svært at forsvare en investering på +25/30k hvis det nyt fyr så oven i købet skal have service for at køre optimalt.
Der ryger jo et utal af kondensatorer på sneglene og O2 sonderne har begrænset levetid så det tæller ko med i det samlede regnskab, økonomisk altså.
Efter jeg har brugt noget tid på at indstille min BS+ er mener jeg det er kommet til at køre rimeligt fornuftig, og efter "udgangstest" funktionen er fjernet i forbindelse med opdatering af firmware er jeg også rimeligt sikker på det starter som det skal fremad.
For at sikre det føler jeg mig nødsaget til at skifte kondensatorene på sneglene som service hvert andet år, f.eks. og det vil vel være det samme med en Fumus der jo så også bør have skiftet kondensatorer, O2 sonde, luftmassemåler osv. for at sikre den fungere optimalt og uden unødigt pilleri og driftstop.
Det jeg vil sige er at grej og automatik er fint hvis det virker.
Jo mere grej jo mere er der der kan gå i stykker og drille. '
En fejl på en luftmassemåler der sender et fyr i gulvet eller giver elendig forbrænding ville jo ikke opstå hvis føleren ikke var der.
Det er der næppe uenighed om?
Så det store

?? er jo om "man" reelt tror på det kan lade sig gøre at køre fuldstændigt problemfrit med stokerfyr og hvor meget "man" er villig til at servicere og betale for den illusion.
Eller hvor ringe det skal køre før det betragtes som et problem.
Igen, jeg kender ikke Fumus kedlen og/eller styringen af denne, men faktuelt er det at teknik går i stykker og er sårbart, jo mere teknik jo mere kan gå i stykker.