Forfatter Emne: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017  (Læst 8844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #15 Dato: Maj 19, 2020, 19:16 »
Under meny silo ville jeg sætte sneglkørsler til 6 i stedet for 3, så docerer sneglen jævnere... og 10 gram pr kørsel ville jeg ændre til 15-20 gram..... fordelen er hvis extern snegl docerer lidt ujævn pga. af smuld pillerne, så bliver det lidt mere præcist.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #16 Dato: Maj 20, 2020, 11:01 »
Tak for svar. Jeg forstår dog ikke hvorfor der skal nu skal ændres på forskellige indstillinger for at få fyret til at køre når nu det tilsyneladende har kørt problemfrit i 3 år med disse indstillinger?
« Senest Redigeret: Maj 20, 2020, 11:02 af kejsermad »

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #17 Dato: Maj 20, 2020, 11:16 »
Tak for svar. Jeg forstår dog ikke hvorfor der skal nu skal ændres på forskellige indstillinger for at få fyret til at køre når nu det tilsyneladende har kørt problemfrit i 3 år med disse indstillinger?
smuldmængden kan jo ændre sig, og piller kan jo være hårde og mindre hårde, og dermed sværere at antænde. Men det er jo dit fyr, så det er jo op til dig at prøve dig frem
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #18 Dato: Maj 20, 2020, 12:05 »
Tak for svar. Jeg forstår dog ikke hvorfor der skal nu skal ændres på forskellige indstillinger for at få fyret til at køre når nu det tilsyneladende har kørt problemfrit i 3 år med disse indstillinger?

Du melder jo ikke tilbage på svar og ??? f.eks. om hvordan og om der er piller i herden efter kiksede optændingsforsøg eller et forsøg på "analyse" af kurverne.

Hvis du læser lidt ind i det jeg skriver kan mængden for optændingen blive mindre af flere årsager.
Dit store korrektionstal f.eks. men også fordi sneglen eller kondensatoren bliver slidt.
Så det er ikke sikkert der skal ændres på fyret, men prøv, eller prøv at se efter smuld, eller dit&dat for et eller andet er der jo i ubalance, ellers ville det jo tænde op som det skal.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #19 Dato: Maj 21, 2020, 10:07 »
Jeg prøvede i går at ændre indstillinger og prøvede så at starte fyret op igen uden succes. Jeg har desværre ikke haft tid til at skille  brænderhovedet ad som foreslået for at se om der er brændte piller men det vil jeg gøre i morgen når jeg er hjemme igen. Jeg tror dog ikke at der er snerten af brændte piller da fyret under opstart er helt kold når mam mærker uden på brænderhovedet og temperaturen ikke stiger overhovedet under forsøg på opstart.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #20 Dato: Maj 21, 2020, 18:32 »
Tjek, så tilbage til de gamle indstillinger, ellers risikerer du at modarbejde dig selv, for hvem siger de virker? Ingen! Men du ved de gamle gjorde.

Hvis ikke der er antydning af brændte piller, og tænderen ikke bliver varm virker den jo ikke. Der er ikke energi nok i en optænding til temperaturen skal stige på fyret.
Hvis ikke den varmer kan der være flere ting.
Tænderen kan være defekt. (Ohm tænderen)
Der kan være en løs forbindelse. (tjek forbindelser, brændt i stik?)
Defekt triac på styring (Måk udgangen, (Volt ac) skift udgang/triac)

er umiddelbare bud.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #21 Dato: Maj 22, 2020, 17:21 »
Tjekkede i dag brænderhovedet og er var helt fyld op med piller men absolut ingen tegn på brændte eller svedne piller. Tjekkede igen alle forbindelser og forsøgte endnu engang at starte fyret op. Når nu lysføler virker og den keramiske tænder er skiftet er der vel kun defekt motorsnegl eller kondensator tilbage..?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #22 Dato: Maj 22, 2020, 18:54 »
Tjekkede i dag brænderhovedet og er var helt fyld op med piller men absolut ingen tegn på brændte eller svedne piller. Tjekkede igen alle forbindelser og forsøgte endnu engang at starte fyret op. Når nu lysføler virker og den keramiske tænder er skiftet er der vel kun defekt motorsnegl eller kondensator tilbage..?

Alt det kan du kontrollere i menu manuel.
Når din styring ikke er på nettet, så er det ikke nemt at hvad der lige kan optimeres.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #23 Dato: Maj 22, 2020, 21:17 »
Tjekkede i dag brænderhovedet og er var helt fyld op med piller men absolut ingen tegn på brændte eller svedne piller. Tjekkede igen alle forbindelser og forsøgte endnu engang at starte fyret op. Når nu lysføler virker og den keramiske tænder er skiftet er der vel kun defekt motorsnegl eller kondensator tilbage..?

Hvis der er piller i herden virker kondensatoren og snegl jo. Helt fyldt lyder for voldsomt, der skal ikke mange piller til en optænding.
Men at der ikke er tegn på de har været varme er en ledetråd. Så er tænderen jo defekt, uanset om den lige er skiftet, ligger forkert eller den får ikke spænding/strøm.

Jeg ville måle udgangen den er tilsluttet, i optændingsperioden, eller sætte spænding på manuelt. Enten direkte eller via styringen.
Hvis den virker med strøm direkte er det jo styringen der ikke lægger strømme ud på den, hvis forbindelserne er ok. Ledningerne kan være knækkede inden i, men det ser du når du måler.

Hvis ikke styringen giver den spænding/strøm er den enten forkert indstillet eller udgangen defekt.


Når din styring ikke er på nettet, så er det ikke nemt at hvad der lige kan optimeres.

Når  indstillingerne har virket har de jo virket. Måske ikke optimalt, men dog virket, så giver det (i hvert fald ikke for mig der jo bare er elektriker med pynt) ikke mening at pille i noget der virker, for at finde noget der ikke gør. Jeg har set mange fyr der er "optimerede" og stadigt kørt af lort, så det er ingen garenti.
Jeg undlader at nævne hvem der har optimeret og hvad det har kostet. 

Uanset skal fyret jo starte op igen for at kunne optimeres.
 
« Senest Redigeret: Maj 22, 2020, 22:03 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #24 Dato: Maj 23, 2020, 08:03 »
Jeg har ikke den store forstand på fyr og den slags, men vil meget gerne lære. Det der med at måle på ting for at fejldiagnosticere er desværre ikke min stærke side. Mit gamle baxi fyr lærte jeg med årene at kende gennem hjælp fra dette Forum. Tak for det.

Efter de nyopståede fejl på rtb fyret, har jeg selv forsøgt at fejlfinde, men sidder desværre fast nu, og har  svært ved at komme videre. Havde det været vinter med manglende varme til følge, ville jeg selvfølgelig ikke tøve et sekund med at ringe til en Vvser, men når nu det ikke er så kritisk med at få gang i fyret, vil jeg helst  gerne selv se om jeg kan løse det så jeg kan lære af det.

Hvis der er en venlig sjæl som måske kan hjælpe i nærheden af Nørre åby på Vestfyn, vil jeg sætte stor pris på det.

God weekend

Kristian

22 fem nul 69 syv 8
« Senest Redigeret: Maj 23, 2020, 08:09 af kejsermad »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #25 Dato: Maj 23, 2020, 09:12 »
Hejsa Kristian.

Jeg kører ikke ud og hjælper, men har hjulpet mange.

Det foregår via Messinger, så er der mere ro på når det er på to mands hold, og vi får det hele med i den rigtige rækkefølge.
For at jeg kan hjælpe, er det vigtigt at fyret er på Stokercloud.

Årsagen til at jeg bruger den løsning, er at du altid kan finde tilbage og læse tingene igen.

Hvis du kan bruge den løsning, så er der en besked til dig.

Din styring er ikke online..
Men det jeg kan se fra d18/5 da den sidst var på, trænger bestemt til hjælp, fyret er dårligt justeret.
« Senest Redigeret: Maj 23, 2020, 09:39 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #26 Dato: Maj 23, 2020, 13:41 »
Hej Kenneth.

Tak for svar. Jeg har ikke Messenger men vil installere det. Jeg er dog først hjemme igen i morgen. At styringen ikke er på nettet er det næste problem. Efter at have rodet med fyret kan jeg ikke længere komme online...

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #27 Dato: Maj 23, 2020, 15:38 »
Hej Kenneth.

Tak for svar. Jeg har ikke Messenger men vil installere det. Jeg er dog først hjemme igen i morgen. At styringen ikke er på nettet er det næste problem. Efter at have rodet med fyret kan jeg ikke længere komme online...

Det kunne lyde som styringen måske har fået et flip af en art. Et løsningsforsøg kunne være at resette den på knappen på printet og starte helt forfra.
Der ligger en automatisk backup af indstillingerne på serveren, men det kræver jo den kommer på nettet igen.
Det ved jeg ikke lige hvordan det er med efter en nulstilling, men det er da lykkes andre at få liv i fortabte styringer af den vej.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #28 Dato: Maj 24, 2020, 13:07 »
Så kører fyret igen :)
« Senest Redigeret: Maj 24, 2020, 13:14 af kejsermad »

Offline kejsermad

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 116
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Alarm efter rengøring af RTB 16 årgang 2017
« Svar #29 Dato: Maj 24, 2020, 13:14 »
En kæmpe tak til Henning herindefra (kan ikke huske hans alias).
Det var af en eller anden årsag motorprintet som var kortsluttet således at den interne snegle ikke kørte som den skulle. Henning havde heldigvis et ekstra motorprint som vi fik monteret på min brænder. Jeg har lært en masse nu, og føler mig meget bedre klædt på til selv at rode med fyret næste gang det bliver nødvendigt, når jeg nu har set hvordan man skiller de forskellige dele ad og samler det igen.
« Senest Redigeret: Maj 24, 2020, 14:26 af kejsermad »