Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: lars727 efter Nov 27, 2014, 13:04
-
Hejsa
Jeg skal snart have købt mig mit nye fyr, en blackstar 16kw. I den forbindelse skaljeg have lavet en masse gulvvarme, samt trukket rør til nye radiatore. Der bliver etableret et helt nyt fyrrum i huset, og jeg ønsker at montere det helt færdigt ( som på vedhæftede tegning) MEEN, samtidig med skal det også kobles på det gamle system, som kører med åben expansion, for der kommer nok til at gå noget tid inden jeg er færdige med at få lavet gulve og sætte nye radiatore op. Spørgsmålet er så om jeg kan koble det nye sammen med det gamle, kan man have et (midlertidigt) system hvor der både er åben og lukket expansion?
(http://s12.postimg.org/3ztw2bzxl/Fyrrum_nyt_gammelt.jpg) (http://postimg.org/image/3ztw2bzxl/)
-
Hej,
Først og fremmest, så ser det sgu' ganske fornuftigt ud det du har tænkt sig at lave ;)
Masser af kuglehaner så man kan koble anlægget forakelligt og tilpasse til situationen ;)
Det med at blande åben og lukket ekspansion, det duer ikke, men....
Rent faktisk kan du montere det som du har skitseret det, så har din trykekspansion blot ingen funktion.
Det vil være den åbne ekspansion der "kører løbet" indtil du fjerner den og propper forbindelsen til den af, så vil trykekspansionen komme i funktion.
Rent faktisk vil det betyde at det ikke engang er ulovligt med dine afspærringshaner mellem kedlen og den åbne ekspansion, for i tilfælde af at de er lukkede vil trykekspansionen træde i funktion ;)
Hilsen
Michael
Hejsa
Jeg skal snart have købt mig mit nye fyr, en blackstar 16kw. I den forbindelse skaljeg have lavet en masse gulvvarme, samt trukket rør til nye radiatore. Der bliver etableret et helt nyt fyrrum i huset, og jeg ønsker at montere det helt færdigt ( som på vedhæftede tegning) MEEN, samtidig med skal det også kobles på det gamle system, som kører med åben expansion, for der kommer nok til at gå noget tid inden jeg er færdige med at få lavet gulve og sætte nye radiatore op. Spørgsmålet er så om jeg kan koble det nye sammen med det gamle, kan man have et (midlertidigt) system hvor der både er åben og lukket expansion?
(http://s12.postimg.org/3ztw2bzxl/Fyrrum_nyt_gammelt.jpg) (http://postimg.org/image/3ztw2bzxl/)
-
Kanon. Så skal jeg bare have købt fyret en af de nærmeste dage, så jeg kan komme igang med mit nye fyrrum
-
Jeg ved godt at man helst ikke må kunne lukke mellem kedel og ekspansionen og hvis man kan må man ikke utilsigtet kunne komme til at lukke (iflg. DS/EN 12828 ).
Jeg ville dog montere yderligere en hane på ekspansions beholderen og så pille håndtaget af denne og den mellem kedel og ekspansion. På den måde kan du servicere anlægget uden at skulle lukke en masse vand ud og du er sikret mod utilsigtet at komme til at lukke, mellem kedel og ekspansion.
-
Hej,
Nu er det at-vejledning B.4.8 der er myndighedens (arbejdstilsynets) norm for vores pillefyr ;)
At-anvisninger er ikke lov men arbejdstilsynets vejledning i hvordan loven tolkes.
DS/EN 12828 er en standard og altså ikke en lov ;)
I at-anvisning B.4.8 kan læses at der i lukkede anlæg (trykekspansion) skal være mindst én sikkerhedsventil tilsluttet kedlens øverste rum og i uafspærlig forbindelse hermed.
I åbne anlæg (åben ekspansion) skal der være én uafspærlig sikkerhedsledning fra kedlens top og til atmosfæren.
Der er altså ingen problemer i at kunne afspærre mellem kedel og ekspansionsbeholder, det er udelukkende mellem kedel og sikkerhedsventil eller sikkerhedsledning det gælder ;)
Link til at-anvisning [urlhttp://arbejdstilsynet.dk/REGLER/At-vejledninger-mv/~/media/2B3D80F53D874576AB245460522721CF.ashx][/url]
Iøvrigt er der da en fin kuglehane på hver sid af trykekspansionsbeholderen ;)
Hilsen
Michael
Jeg ved godt at man helst ikke må kunne lukke mellem kedel og ekspansionen og hvis man kan må man ikke utilsigtet kunne komme til at lukke (iflg. DS/EN 12828 ).
Jeg ville dog montere yderligere en hane på ekspansions beholderen og så pille håndtaget af denne og den mellem kedel og ekspansion. På den måde kan du servicere anlægget uden at skulle lukke en masse vand ud og du er sikret mod utilsigtet at komme til at lukke, mellem kedel og ekspansion.
-
Hej Michael
Nu er det faktisk dig der har henvist mig til normen citat (dig selv) -
"Arbejdstilsynets Vejledning for tekniske hjælpemidler - B.4.8. læner sig op ad DS EN 12828, så den er nærmest også "lov" "
Sidst vi debaterede emnet! (i et andet forum)
Problemet med de 2 haner er at vandet også lukkes ud/fyldes på, inden for hanerne, derfor kan han ikke fjerne trykket fra anlægget uden at tømme ekspansionen.
Jeg har selv lige skiftet min pumpe og da jeg kunne afspærre ekspansionen, kunne jeg nøjes med at tappe ca. 1 liter vand af. Dette ved aftap i bunden bag kedel og luften ind ved pumpens union (som sidder højere). En hane på begge sider af ekspansionen, skulle jo være for at skifte den. Men i så fald er den jo sikkert i stykker og så er det igen ikke så meget vand der er tale om.
Hej,
Nu er det at-vejledning B.4.8 der er myndighedens (arbejdstilsynets) norm for vores pillefyr ;)
At-anvisninger er ikke lov men arbejdstilsynets vejledning i hvordan loven tolkes.
DS/EN 12828 er en standard og altså ikke en lov ;)
I at-anvisning B.4.8 kan læses at der i lukkede anlæg (trykekspansion) skal være mindst én sikkerhedsventil tilsluttet kedlens øverste rum og i uafspærlig forbindelse hermed.
I åbne anlæg (åben ekspansion) skal der være én uafspærlig sikkerhedsledning fra kedlens top og til atmosfæren.
Der er altså ingen problemer i at kunne afspærre mellem kedel og ekspansionsbeholder, det er udelukkende mellem kedel og sikkerhedsventil eller sikkerhedsledning det gælder ;)
Link til at-anvisning [urlhttp://arbejdstilsynet.dk/REGLER/At-vejledninger-mv/~/media/2B3D80F53D874576AB245460522721CF.ashx][/url]
Iøvrigt er der da en fin kuglehane på hver sid af trykekspansionsbeholderen ;)
Hilsen
Michael
Jeg ved godt at man helst ikke må kunne lukke mellem kedel og ekspansionen og hvis man kan må man ikke utilsigtet kunne komme til at lukke (iflg. DS/EN 12828 ).
Jeg ville dog montere yderligere en hane på ekspansions beholderen og så pille håndtaget af denne og den mellem kedel og ekspansion. På den måde kan du servicere anlægget uden at skulle lukke en masse vand ud og du er sikret mod utilsigtet at komme til at lukke, mellem kedel og ekspansion.
-
Hej Sophus,
Jeps, men det laver ikke om på at DS/EN 12828 er en "standard" altså en harmoniseret metode til at opfylde nogle givne krav. Det betyder at man kan forvente at have opfyldt de givne krav når/hvos man følger standarden, men man har altså lov ti, at lave sin egen metode bare man kan påvise at den er mindst lige så god.
B.4.8 er en vejledning som er myndighedens fortolkning af hvordan regelerne skal forstås/opfyldes, derfor er den "nærmest lov", det er det jeg refererer til i teksten ;)
Mht. hanen ved ekspansionsbeholderen, så er jeg med nu ;)
...jeg havde havde ikke lige forstået at du mente den mængde vand der står i selve beholderen, men så har du helt ret ;)
Hilsen
Michael
Hej Michael
Nu er det faktisk dig der har henvist mig til normen citat (dig selv) -
"Arbejdstilsynets Vejledning for tekniske hjælpemidler - B.4.8. læner sig op ad DS EN 12828, så den er nærmest også "lov" "
Sidst vi debaterede emnet! (i et andet forum)
Problemet med de 2 haner er at vandet også lukkes ud/fyldes på, inden for hanerne, derfor kan han ikke fjerne trykket fra anlægget uden at tømme ekspansionen.
Jeg har selv lige skiftet min pumpe og da jeg kunne afspærre ekspansionen, kunne jeg nøjes med at tappe ca. 1 liter vand af. Dette ved aftap i bunden bag kedel og luften ind ved pumpens union (som sidder højere). En hane på begge sider af ekspansionen, skulle jo være for at skifte den. Men i så fald er den jo sikkert i stykker og så er det igen ikke så meget vand der er tale om.
Hej,
Nu er det at-vejledning B.4.8 der er myndighedens (arbejdstilsynets) norm for vores pillefyr ;)
At-anvisninger er ikke lov men arbejdstilsynets vejledning i hvordan loven tolkes.
DS/EN 12828 er en standard og altså ikke en lov ;)
I at-anvisning B.4.8 kan læses at der i lukkede anlæg (trykekspansion) skal være mindst én sikkerhedsventil tilsluttet kedlens øverste rum og i uafspærlig forbindelse hermed.
I åbne anlæg (åben ekspansion) skal der være én uafspærlig sikkerhedsledning fra kedlens top og til atmosfæren.
Der er altså ingen problemer i at kunne afspærre mellem kedel og ekspansionsbeholder, det er udelukkende mellem kedel og sikkerhedsventil eller sikkerhedsledning det gælder ;)
Link til at-anvisning [urlhttp://arbejdstilsynet.dk/REGLER/At-vejledninger-mv/~/media/2B3D80F53D874576AB245460522721CF.ashx][/url]
Iøvrigt er der da en fin kuglehane på hver sid af trykekspansionsbeholderen ;)
Hilsen
Michael
Jeg ved godt at man helst ikke må kunne lukke mellem kedel og ekspansionen og hvis man kan må man ikke utilsigtet kunne komme til at lukke (iflg. DS/EN 12828 ).
Jeg ville dog montere yderligere en hane på ekspansions beholderen og så pille håndtaget af denne og den mellem kedel og ekspansion. På den måde kan du servicere anlægget uden at skulle lukke en masse vand ud og du er sikret mod utilsigtet at komme til at lukke, mellem kedel og ekspansion.
-
Jeg vil starte med at rose dig for den super flotte tegning... Det er ikke tit man ser det lavet så overskuetligt :-) ..
Men jeg forstår ikke helt den fremløbskreds omkring VVB som laver en bypass på trevejs ventilen.. For at den skal give nogen mening så skal kuglehanen være lukket hele tiden er det så ikke bare noget ekstra arbejde når den reelt ikke har nogen funktion.. Desuden kan jeg ikke se ideen med at have både en termostat og en trevejs.. Ved godt det er MHES`s lille kæphest :-) men jeg har aldrig set fidusen .Hvis man ikke vil mangle varme i anlæg så brug en tovejs ( Hæ nu får jeg tæv men det er jeg vant til :-)
-
Jeg vil starte med at rose dig for den super flotte tegning... Det er ikke tit man ser det lavet så overskuetligt :-) ..
Men jeg forstår ikke helt den fremløbskreds omkring VVB som laver en bypass på trevejs ventilen.. For at den skal give nogen mening så skal kuglehanen være lukket hele tiden er det så ikke bare noget ekstra arbejde når den reelt ikke har nogen funktion.. Desuden kan jeg ikke se ideen med at have både en termostat og en trevejs.. Ved godt det er MHES`s lille kæphest :-) men jeg har aldrig set fidusen .Hvis man ikke vil mangle varme i anlæg så brug en tovejs ( Hæ nu får jeg tæv men det er jeg vant til :-)
Den giver faktisk rigtig god mening!
Om sommerren er hanen lukket = ren VVB prioritering
Om vinteren åben (2-vejs ventil) = VBB og varme samtidigt
Shunten har jeg ikke lige læst op på, men det må være noget med at holde konstant varme på VVB, og så bruge ventilen ved forbrug.
En anden lille feature, jeg arbejder på er afspærring af Kedelshuntkredsen med en 2-vejs ventil. Så kan jeg på få 5-10 minutter tømme kedlen helt for varme. Jeg laver det ved at lade fasen fra funktionen røgsuger, styre 2-vejs ventilen. Det skal bruges til sommerdrift, så jeg kan tømme kedlen ud i håndklædetørrer.
-
Hej Sophus ..
Hæ nej stadigvæk ingen mening... om sommeren sætter man extern on så laver den kun varmt vand og vil man have både anlæg og VVB varme om vinteren bruger man en tovejs..
-
Ja det skal man også, men har du en 2-vejs (som man gerne vil have om vinteren), sender man også centralvarmerundt om sommeren, hvis gulvvarmen eller radiator kalder på varme om.
Så med det tegnede setup får man det bedste fra begge muligheder. 2-vejs til om vinteren og ingen varmespild på centralvarmen om sommeren. Blot man lukker hanen når man går på sommerdrift.
-
Rigtigt og forkert for du flytter selvfølgelig kuglehanen over på den anden side af VVB så du kan lukke for fremløb om sommeren :-)
-
Ha ha Claus,
Du har ikke set lyset endnu ;)
...det har Sophus til gengæld ;)
Min ide (og det er bare min ide og ikke min kæphest) er at jeg om sommeren kun vil have fyret til at varme VVB'en op, samtidig vil jeg have alle mine radiatortermostater til at stå fuldt åbne, så de ikke sætter sig fast hen over sommeren og jeg skal bruge tid og kræfter på at få dem til at fungere igen, altså 3-vejs funktion om sommeren.
Om vinteren kører min VVB som som 2-vejs så jeg ikke mister opvarmning af huset mens jeg laver varmt vand, vi er ret kuldskære her i huset ;)
Så lige til den termostat som heller ikke Sophus har luret ;)
Om vinteren varmes VVB'en faktisk normalt op gennem denne termostat, løbende og konstant tilpasset, sådan at jeg ikke får nogle store sving i forbruget når VVB'en pludselig skal varmes 8-10oC op.
Opvarmning gennem termostatventil giver det roligste og mest glidende energibehov set fra fyrets side, men hvis vi pludselig tømmer VVB'en op i badekaret (jeps vi elsker varmt karbad her i familien :D ), så kobler 2-vejs ventilen VVB'en på som "turbo-kreds" med hurtigst mulig opvarmning.
Hvorfor skulle jeg ikke tillade mig denne lille luksus, når den nu kun koster 2 kuglehaner af 69-70 kr. stykket ?
Hilsen
Michael
-
Ha ha Claus,
Du har ikke set lyset endnu ;)
...det har Sophus til gengæld ;)
Min ide (og det er bare min ide og ikke min kæphest) er at jeg om sommeren kun vil have fyret til at varme VVB'en op, samtidig vil jeg have alle mine radiatortermostater til at stå fuldt åbne, så de ikke sætter sig fast hen over sommeren og jeg skal bruge tid og kræfter på at få dem til at fungere igen, altså 3-vejs funktion om sommeren.
Om vinteren kører min VVB som som 2-vejs så jeg ikke mister opvarmning af huset mens jeg laver varmt vand, vi er ret kuldskære her i huset ;)
Så lige til den termostat som heller ikke Sophus har luret ;)
Om vinteren varmes VVB'en faktisk normalt op gennem denne termostat, løbende og konstant tilpasset, sådan at jeg ikke får nogle store sving i forbruget når VVB'en pludselig skal varmes 8-10oC op.
Men havde åbenbart gættet rigtigt i første forsøg, at det var til jævn opvarmning af VVB, men rigtigt, havde ikke lige tænkt på at det også gav roligere drift på fyret. Sådan en må jeg da have på, så får jeg jo også fyldt tanken helt! For min 300l VVB, bliver nok kun lunken i bunden når termometret sidder i toppen
Opvarmning gennem termostatventil giver det roligste og mest glidende energibehov set fra fyrets side, men hvis vi pludselig tømmer VVB'en op i badekaret (jeps vi elsker varmt karbad her i familien :D ), så kobler 2-vejs ventilen VVB'en på som "turbo-kreds" med hurtigst mulig opvarmning.
Hvorfor skulle jeg ikke tillade mig denne lille luksus, når den nu kun koster 2 kuglehaner af 69-70 kr. stykket ?
Hilsen
Michael
-
nu har jeg 3-vejs ventilen siddende på returen (af pladsmangel), så kan jeg ikke bare købe en alm returventil?, den er også langt billigere.
-
Jo, det burde spille ;)
nu har jeg 3-vejs ventilen siddende på returen (af pladsmangel), så kan jeg ikke bare købe en alm returventil?, den er også langt billigere.
-
Hej Sophus,
Jeps, du er skrap ;)
...så skal vi bare have Claus med ;D ;D ;D
Jeg har iøvrigt i dag en anden VVB end den jeg havde da jeg skrev artiklen om VVB.
I dag har jeg en 200 l beholder med to spiraler, én i toppen og én i bunden.
2- / 3-vejs ventilen er forbundet til topspiralen og giver derfor blot ca. 100 l vand som holdes varmt om sommeren og som kan "turbo boostes" om vinteren.
Termostatventilen sidder på bundspiralen og giver derfor de fulde 200 l varmt vand om vinteren.
Hilsen
Michael
Ha ha Claus,
Du har ikke set lyset endnu ;)
...det har Sophus til gengæld ;)
Min ide (og det er bare min ide og ikke min kæphest) er at jeg om sommeren kun vil have fyret til at varme VVB'en op, samtidig vil jeg have alle mine radiatortermostater til at stå fuldt åbne, så de ikke sætter sig fast hen over sommeren og jeg skal bruge tid og kræfter på at få dem til at fungere igen, altså 3-vejs funktion om sommeren.
Om vinteren kører min VVB som som 2-vejs så jeg ikke mister opvarmning af huset mens jeg laver varmt vand, vi er ret kuldskære her i huset ;)
Så lige til den termostat som heller ikke Sophus har luret ;)
Om vinteren varmes VVB'en faktisk normalt op gennem denne termostat, løbende og konstant tilpasset, sådan at jeg ikke får nogle store sving i forbruget når VVB'en pludselig skal varmes 8-10oC op.
Men havde åbenbart gættet rigtigt i første forsøg, at det var til jævn opvarmning af VVB, men rigtigt, havde ikke lige tænkt på at det også gav roligere drift på fyret. Sådan en må jeg da have på, så får jeg jo også fyldt tanken helt! For min 300l VVB, bliver nok kun lunken i bunden når termometret sidder i toppen
Opvarmning gennem termostatventil giver det roligste og mest glidende energibehov set fra fyrets side, men hvis vi pludselig tømmer VVB'en op i badekaret (jeps vi elsker varmt karbad her i familien :D ), så kobler 2-vejs ventilen VVB'en på som "turbo-kreds" med hurtigst mulig opvarmning.
Hvorfor skulle jeg ikke tillade mig denne lille luksus, når den nu kun koster 2 kuglehaner af 69-70 kr. stykket ?
Hilsen
Michael
-
Det kunne være fint, jeg har jo det samme type tank bare i en 300l. Men den kan jeg nok ikke bruge om sommeren, da jeg har omkring 2000W tomgangstab på cirkulationen og derfor starter fyret 5-8 gange om dagen. Hvis jeg kun havde 120l skulle det jo starte dobbelt så mange gange.
Hej Sophus,
Jeps, du er skrap ;)
...så skal vi bare have Claus med ;D ;D ;D
Jeg har iøvrigt i dag en anden VVB end den jeg havde da jeg skrev artiklen om VVB.
I dag har jeg en 200 l beholder med to spiraler, én i toppen og én i bunden.
2- / 3-vejs ventilen er forbundet til topspiralen og giver derfor blot ca. 100 l vand som holdes varmt om sommeren og som kan "turbo boostes" om vinteren.
Termostatventilen sidder på bundspiralen og giver derfor de fulde 200 l varmt vand om vinteren.
Hilsen
Michael
Ha ha Claus,
Du har ikke set lyset endnu ;)
...det har Sophus til gengæld ;)
Min ide (og det er bare min ide og ikke min kæphest) er at jeg om sommeren kun vil have fyret til at varme VVB'en op, samtidig vil jeg have alle mine radiatortermostater til at stå fuldt åbne, så de ikke sætter sig fast hen over sommeren og jeg skal bruge tid og kræfter på at få dem til at fungere igen, altså 3-vejs funktion om sommeren.
Om vinteren kører min VVB som som 2-vejs så jeg ikke mister opvarmning af huset mens jeg laver varmt vand, vi er ret kuldskære her i huset ;)
Så lige til den termostat som heller ikke Sophus har luret ;)
Om vinteren varmes VVB'en faktisk normalt op gennem denne termostat, løbende og konstant tilpasset, sådan at jeg ikke får nogle store sving i forbruget når VVB'en pludselig skal varmes 8-10oC op.
Men havde åbenbart gættet rigtigt i første forsøg, at det var til jævn opvarmning af VVB, men rigtigt, havde ikke lige tænkt på at det også gav roligere drift på fyret. Sådan en må jeg da have på, så får jeg jo også fyldt tanken helt! For min 300l VVB, bliver nok kun lunken i bunden når termometret sidder i toppen
Opvarmning gennem termostatventil giver det roligste og mest glidende energibehov set fra fyrets side, men hvis vi pludselig tømmer VVB'en op i badekaret (jeps vi elsker varmt karbad her i familien :D ), så kobler 2-vejs ventilen VVB'en på som "turbo-kreds" med hurtigst mulig opvarmning.
Hvorfor skulle jeg ikke tillade mig denne lille luksus, når den nu kun koster 2 kuglehaner af 69-70 kr. stykket ?
Hilsen
Michael
-
Hej Sophus,
Jeg går ud fra at du mener 2 kW/t, men fet er da et gevaldigt tab.
Har du ingen isolering på rørene ?
Hilsen
Michael
Det kunne være fint, jeg har jo det samme type tank bare i en 300l. Men den kan jeg nok ikke bruge om sommeren, da jeg har omkring 2000W tomgangstab på cirkulationen og derfor starter fyret 5-8 gange om dagen. Hvis jeg kun havde 120l skulle det jo starte dobbelt så mange gange.
-
Tabet er ca. 2000W og det svarer til 2kWh pr time. Det kører 15 timer i weekend og 13 timer på hverdage.
Jeg ved ikke hvad der er af isolering, det er gamle 1" rør under gulv, men nok kun efter datidens normer 15-20mm rockwool viklet om. Der er 15meter ud og retur, samt yderligere 18 meter 18/15mm pex derfra, med 50mm rørskåle (en 20 og en 30 mm lagt uden på hinanden). 1" rørene ligger under betonen og trægulve, så rørene bliver nok ikke udskiftet lige forløbigt. Jeg kunne nok vinde lidt ved at sætte en termostat styret pumpe ude for enden i stedet for den ved VVB'en (hvis altså alle tappesteder sidder på fremløbet).
Hej Sophus,
Jeg går ud fra at du mener 2 kW/t, men fet er da et gevaldigt tab.
Har du ingen isolering på rørene ?
Hilsen
Michael
Det kunne være fint, jeg har jo det samme type tank bare i en 300l. Men den kan jeg nok ikke bruge om sommeren, da jeg har omkring 2000W tomgangstab på cirkulationen og derfor starter fyret 5-8 gange om dagen. Hvis jeg kun havde 120l skulle det jo starte dobbelt så mange gange.
-
For dælen Sophus, hvad er det for en opstilling du har gang i ?
Måske har jeg sovet i timen, men er det noget lejlighedskomples eller hvad ?
Det lyder jo helt i skoven med det store varmetab fra rørene, det er jo 50% af hvad jeg bruger til at opvarme mit gamle hus med.
Hilsen
Michael
Tabet er ca. 2000W og det svarer til 2kWh pr time. Det kører 15 timer i weekend og 13 timer på hverdage.
Jeg ved ikke hvad der er af isolering, det er gamle 1" rør under gulv, men nok kun efter datidens normer 15-20mm rockwool viklet om. Der er 15meter ud og retur, samt yderligere 18 meter 18/15mm pex derfra, med 50mm rørskåle (en 20 og en 30 mm lagt uden på hinanden). 1" rørene ligger under betonen og trægulve, så rørene bliver nok ikke udskiftet lige forløbigt. Jeg kunne nok vinde lidt ved at sætte en termostat styret pumpe ude for enden i stedet for den ved VVB'en (hvis altså alle tappesteder sidder på fremløbet).
Hej Sophus,
Jeg går ud fra at du mener 2 kW/t, men fet er da et gevaldigt tab.
Har du ingen isolering på rørene ?
Hilsen
Michael
Det kunne være fint, jeg har jo det samme type tank bare i en 300l. Men den kan jeg nok ikke bruge om sommeren, da jeg har omkring 2000W tomgangstab på cirkulationen og derfor starter fyret 5-8 gange om dagen. Hvis jeg kun havde 120l skulle det jo starte dobbelt så mange gange.
-
Det er en lille gård på 600m2 opvarmet. Ældste bygning omkring 1870 dog alle med hulmursisolering, enten ved inder mur i gasbeton eller ny ydermur i mursten. Men indvendigt kan man flere steder se det gamle kampestens fundament, så der er sikkert også nogle kuldebroer.
Så ja pillefyret var tjent hjem efter første års drift (købte nu også som en billig demo af Levi). Hele moderniseringen af varme systemet efter 2år(Ny VVB, sidste streng af VV med pex samt centralvarme i sidste længe af 3 (tidligere elvarme)).
For dælen Sophus, hvad er det for en opstilling du har gang i ?
Måske har jeg sovet i timen, men er det noget lejlighedskomples eller hvad ?
Det lyder jo helt i skoven med det store varmetab fra rørene, det er jo 50% af hvad jeg bruger til at opvarme mit gamle hus med.
Hilsen
Michael
Tabet er ca. 2000W og det svarer til 2kWh pr time. Det kører 15 timer i weekend og 13 timer på hverdage.
Jeg ved ikke hvad der er af isolering, det er gamle 1" rør under gulv, men nok kun efter datidens normer 15-20mm rockwool viklet om. Der er 15meter ud og retur, samt yderligere 18 meter 18/15mm pex derfra, med 50mm rørskåle (en 20 og en 30 mm lagt uden på hinanden). 1" rørene ligger under betonen og trægulve, så rørene bliver nok ikke udskiftet lige forløbigt. Jeg kunne nok vinde lidt ved at sætte en termostat styret pumpe ude for enden i stedet for den ved VVB'en (hvis altså alle tappesteder sidder på fremløbet).
Hej Sophus,
Jeg går ud fra at du mener 2 kW/t, men fet er da et gevaldigt tab.
Har du ingen isolering på rørene ?
Hilsen
Michael
Det kunne være fint, jeg har jo det samme type tank bare i en 300l. Men den kan jeg nok ikke bruge om sommeren, da jeg har omkring 2000W tomgangstab på cirkulationen og derfor starter fyret 5-8 gange om dagen. Hvis jeg kun havde 120l skulle det jo starte dobbelt så mange gange.
-
Hej Sophus
Med den besparelse må du da også ha råd til at have det på nettet :)
Kan kun sige at det du gør her er godt for andre at vide ;) thumbs up
Men kunne godt tænke mig at se graferne fra dit fyr :D
Update. Det du gør rigtig godt er at du giver dig til kende for hvad der ligger til grund for din bedømmelse ;)
-
det er skam på nettet "bhg"!
Men det er ikke specielt kønt, da jeg har et meget varierende forbrug (VVB - Drift) og derfor meget høj PI, for ikke at mangle varme. Den høje PI giver mange meget små hakker.
VVB PI 4,4 - 0,5
Drift PI 3,0 - 0,28
Lige PT er min kedel temperatur også højere end de angivne 60, da vejr kompensering har hævet den til 61,3.
Hej Sophus
Med den besparelse må du da også ha råd til at have det på nettet :)
Kan kun sige at det du gør her er godt for andre at vide ;) thumbs up
Men kunne godt tænke mig at se graferne fra dit fyr :D
Update. Det du gør rigtig godt er at du giver dig til kende for hvad der ligger til grund for din bedømmelse ;)
-
Har nu set dine grafer, så forstår jeg bedre hvorfor du gerne vil have temp. op straks, og ser man dem ud fra dit forbrugs mønster, ser graferne jo ret gode ud :)
Update: Har selv et meget lineært lille forbrug, og det gør at hvis man står ved fyr, kan man høre på pillemængde der bliver tilført, og vide at nu går forbrug op eller ned, og det kan ses på graferne, så det at det går et par procenter op og ned i ydelse er det samme som korrigering ;)
Hvorfor ikke vise det i din profil, da det ser jo godt ud ;)
det er skam på nettet "bhg"!
Men det er ikke specielt kønt, da jeg har et meget varierende forbrug (VVB - Drift) og derfor meget høj PI, for ikke at mangle varme. Den høje PI giver mange meget små hakker.
VVB PI 4,4 - 0,5
Drift PI 3,0 - 0,28
Lige PT er min kedel temperatur også højere end de angivne 60, da vejr kompensering har hævet den til 61,3.
Hej Sophus
Med den besparelse må du da også ha råd til at have det på nettet :)
Kan kun sige at det du gør her er godt for andre at vide ;) thumbs up
Men kunne godt tænke mig at se graferne fra dit fyr :D
Update. Det du gør rigtig godt er at du giver dig til kende for hvad der ligger til grund for din bedømmelse ;)
-
Ha ha Claus,
Du har ikke set lyset endnu ;)
...det har Sophus til gengæld ;)
Min ide (og det er bare min ide og ikke min kæphest) er at jeg om sommeren kun vil have fyret til at varme VVB'en op, samtidig vil jeg have alle mine radiatortermostater til at stå fuldt åbne, så de ikke sætter sig fast hen over sommeren og jeg skal bruge tid og kræfter på at få dem til at fungere igen, altså 3-vejs funktion om sommeren.
Om vinteren kører min VVB som som 2-vejs så jeg ikke mister opvarmning af huset mens jeg laver varmt vand, vi er ret kuldskære her i huset ;)
Så lige til den termostat som heller ikke Sophus har luret ;)
Om vinteren varmes VVB'en faktisk normalt op gennem denne termostat, løbende og konstant tilpasset, sådan at jeg ikke får nogle store sving i forbruget når VVB'en pludselig skal varmes 8-10oC op.
Opvarmning gennem termostatventil giver det roligste og mest glidende energibehov set fra fyrets side, men hvis vi pludselig tømmer VVB'en op i badekaret (jeps vi elsker varmt karbad her i familien :D ), så kobler 2-vejs ventilen VVB'en på som "turbo-kreds" med hurtigst mulig opvarmning.
Hvorfor skulle jeg ikke tillade mig denne lille luksus, når den nu kun koster 2 kuglehaner af 69-70 kr. stykket ?
Hilsen
Michael
Nu har jeg sat og læst meget her inde. og har meget respekt for dig og din viden.....
jeg har nu sat og kigget meget på tegningen til dette emne. og jeg sider sku lige som Claus og ikke forstår den baypass/3 vejs-vetil...
Vis man nu byttede 3 vejs-ventilen med et almendeligt TEE og monterede en 2 vejs-ventil mellem TEE og VVB. afmonterede den omdiskuterede baypass...
Om sommeren åbnes radiator ventilerne helt ( for de ikke sætter sig) og lukke kuglehanerne efter krydset til radiator og gulvvarme...
hvor er effekten af en 3 vejs-ventil så... (ud over vi spare at lukke/åbne to haner to gange om året.)
Nu sidder jeg jo så og bliver en del klogere på tingene omkring den termostat og kan godt se iden i det... Jeg hader også at fryse her hjemme (abejder i kølehuse) så har tænkt på til sommer drift at dele mit gulvvarme op med to grenrør i frolængelse af hinanden med en kuglehane imellem så jeg kan lukke for gulvvarme om sommeren på det meste af huset men stadig have det på badeværelset så jeg ikke fryser mine tær søndag morgen.... det skulle så trækkes af solvarme... ;-)
-
Nu skriver Michael at han åbner alle ventil for at de ikke skal sætte sig, så tror jeg du har lidt ret, og dog, kan han stadig bruge rumtermostat.
Men her hos mig skulle det bruges til at sende den resterende kedelvarme i håndklæde tørrer og den går ikke hvis centralvarmen er lukket og jeg ønsker ikke varme dem op, som sådan, det skal kun være spildvarme. Endvidere har jeg rumtermostat og ideen med den går altså også fløjten, hvis centralvarmen er lukket med en kuglehane. Så kan fyret tænde alt det, det vil, uden at får effekt, hvis det er lukket med en kuglehane og ikke kan styres af 3-vejs'en.
-
Hej,
Det da fantastisk at min lille opstilling kan sætte så mange tanker igang, men det er jo fint ;)
Lad mig før slå helt fast med 7-tommer søm at jeg ikke siger at man skal gøre som jeg har gjort, jeg fortæller blot hvordan jeg har gjort det og hvorfor ;)
Du har helt ret med et TEE og en 2-vejs ventil samt en kugle hane kunne jeg gøre som du foreslår, men så kan jeg til gengæld ikke køre 3-vejs hvis jeg nu ville det, og jeg kan ikke afsætte restvarmen om sommeren i min gulvvarme/radiatorer som jeg gør ved 3-vejs drift med alle ventiler fuldt åbne ;)
Min ide (her hos mig selv i mit eget hus med mit eget anlæg ;) ) er at jeg ikke mekanisk vil begrænses til noget hvis jeg simpelt kan undgå det.
Nuvel, jeg har ofret en ekstra kuglehane til under 100 kr. til gengæld kan jeg veksle mellem 2-vejs og 3-vejs drift lige så tosset som jeg vil uden at skulle ændre min installation.
Jeg er glad for min opsætning, den opfylder alle de behov jeg har haft indtil nu, og jeg deler gerne min erfaring med andre, men jeg lader det være helt op til den enkelte at afgøre hvordan de selv vil gøre det ;)
Hilsen
Michael
Nu har jeg sat og læst meget her inde. og har meget respekt for dig og din viden.....
jeg har nu sat og kigget meget på tegningen til dette emne. og jeg sider sku lige som Claus og ikke forstår den baypass/3 vejs-vetil...
Vis man nu byttede 3 vejs-ventilen med et almendeligt TEE og monterede en 2 vejs-ventil mellem TEE og VVB. afmonterede den omdiskuterede baypass...
Om sommeren åbnes radiator ventilerne helt ( for de ikke sætter sig) og lukke kuglehanerne efter krydset til radiator og gulvvarme...
hvor er effekten af en 3 vejs-ventil så... (ud over vi spare at lukke/åbne to haner to gange om året.)
Nu sidder jeg jo så og bliver en del klogere på tingene omkring den termostat og kan godt se iden i det... Jeg hader også at fryse her hjemme (abejder i kølehuse) så har tænkt på til sommer drift at dele mit gulvvarme op med to grenrør i frolængelse af hinanden med en kuglehane imellem så jeg kan lukke for gulvvarme om sommeren på det meste af huset men stadig have det på badeværelset så jeg ikke fryser mine tær søndag morgen.... det skulle så trækkes af solvarme... ;-)
-
Hej,
Det da fantastisk at min lille opstilling kan sætte så mange tanker igang, men det er jo fint ;)
Lad mig før slå helt fast med 7-tommer søm at jeg ikke siger at man skal gøre som jeg har gjort, jeg fortæller blot hvordan jeg har gjort det og hvorfor ;)
Du har helt ret med et TEE og en 2-vejs ventil samt en kugle hane kunne jeg gøre som du foreslår, men så kan jeg til gengæld ikke køre 3-vejs hvis jeg nu ville det, og jeg kan ikke afsætte restvarmen om sommeren i min gulvvarme/radiatorer som jeg gør ved 3-vejs drift med alle ventiler fuldt åbne ;)
Min ide (her hos mig selv i mit eget hus med mit eget anlæg ;) ) er at jeg ikke mekanisk vil begrænses til noget hvis jeg simpelt kan undgå det.
Nuvel, jeg har ofret en ekstra kuglehane til under 100 kr. til gengæld kan jeg veksle mellem 2-vejs og 3-vejs drift lige så tosset som jeg vil uden at skulle ændre min installation.
Jeg er glad for min opsætning, den opfylder alle de behov jeg har haft indtil nu, og jeg deler gerne min erfaring med andre, men jeg lader det være helt op til den enkelte at afgøre hvordan de selv vil gøre det ;)
Hilsen
Michael
Nu har jeg sat og læst meget her inde. og har meget respekt for dig og din viden.....
jeg har nu sat og kigget meget på tegningen til dette emne. og jeg sider sku lige som Claus og ikke forstår den baypass/3 vejs-vetil...
Vis man nu byttede 3 vejs-ventilen med et almendeligt TEE og monterede en 2 vejs-ventil mellem TEE og VVB. afmonterede den omdiskuterede baypass...
Om sommeren åbnes radiator ventilerne helt ( for de ikke sætter sig) og lukke kuglehanerne efter krydset til radiator og gulvvarme...
hvor er effekten af en 3 vejs-ventil så... (ud over vi spare at lukke/åbne to haner to gange om året.)
Nu sidder jeg jo så og bliver en del klogere på tingene omkring den termostat og kan godt se iden i det... Jeg hader også at fryse her hjemme (abejder i kølehuse) så har tænkt på til sommer drift at dele mit gulvvarme op med to grenrør i frolængelse af hinanden med en kuglehane imellem så jeg kan lukke for gulvvarme om sommeren på det meste af huset men stadig have det på badeværelset så jeg ikke fryser mine tær søndag morgen.... det skulle så trækkes af solvarme... ;-)
Ja okay vis man bruger rest varmen og ikke bare stopper pumpen er der jo pludselig en ide i denne opsætning....
Der vil altid være for og imod... jeg vil gerne have så mange af hver som muligt....
men igen fik jer jo så lidt at tænke over...
-
Jep, og hos mig kan man udnytte restvarmen selv om pumpen er stoppet ;)
Jeg har nemlig fyret i kælderen og overste punkt er på 1. sal, det betyder at jeg har en særdeles velfungerende selvcirkulation :)
Når først anlægget at varmet op, løber vandet faktisk rundt af sig selv, så jeg udnytter restvarmen helt ned til anlægget er tæt på rumtemperaturen ;)
Hilsen
Michael
Ja okay vis man bruger rest varmen og ikke bare stopper pumpen er der jo pludselig en ide i denne opsætning....
Der vil altid være for og imod... jeg vil gerne have så mange af hver som muligt....
men igen fik jer jo så lidt at tænke over...
-
Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .
-
Hej Claus,
Jeg kan godt forstå at du ikke har set lyset endnu ;)
...ideen er at have fyret til at køre jævnt uden pludselige spring i drifteffekten ;)
Enhver ændring i drifteffekten er en potentiel reduktion af virkningsgraden, derfor tilstræber jeg at have fyret til at køre så jævnt som muligt.
Ved kørsel med 3-vejs ventil i fyringssæssonen får jeg jævnligt stor sving = forringet virkningsgrad i et stykke tid.
Kørsel med 2-vejs ventil i fyringssæssonen gør problemet lidt mindre, men kørsel med termostatventil fjerner det helt ;)
Om sommeren er opvarmning gennem termostatventilen for langsom, så her fremkommer en forringet virkningsgrad fra det skorstenstab jeg uværgeligt har.
Altså 3-vejs drift om sommeren og termostatdrift om vinteren ;)
Så har vi bare tåbens 2-vejs ventil option om vinteren...
...jeps, den har jeg for at kunne frådse med det varme vand i mit karbad ;)
Jeg ved det er energifråds og jeg er sk... ligeglad, for det er dejligt ;)
Derfor er mit set-up som det er og det står enhver frit for at kopiere dele eller det hele, eller blot tænke at jeg er skør, men der er altså tanker bagved ;)
Hilsen
Michael
Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .
-
Jeg kunne altså godt se en ide i termostatventilen på mit store anlæg!
Det eneste jeg frygter lidt hvis jeg montere returventil, er at vandet i toppen af tanken bliver for varmt (=fremsløb temperatur, som i meget koldt vejr kan være 66grader).
Så skulle jeg sætte en shunt ventil ved tanken, men det kræver ekstra 10meter rørføring. Eller som Michael skriver dele tanken op i top og bund varmelegme. Men problemet er så til store badedag, da selv min 300L tank, med begge varmelegmer i serie, "kun" aftager ca. 12kw (enkeltvis er det nok noget mindre) hvilket jo er noget under fyrets kapacitet.
Meget varm tank vil også give endnu større tab på mit i forvejen store tab i cirkulationen.
Så derfor, gør jeg nok ikke noget før jeg får rigtig meget tid tilovers.
Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .
-
Jeps, med en returventil er der en risiko for at topåen af beholderen opnår fremløbstemperatur.
Derfor er min termostatventil en med fjernføler a'la' den der ofte bruges til returshunten ;)
Jeg vil anbefale termostatventilen med fjernføler, men returtermostaten kan bruges hvis det ikke lader sig gøre på anden måde.
Hilsen
Michael
Jeg kunne altså godt se en ide i termostatventilen på mit store anlæg!
Det eneste jeg frygter lidt hvis jeg montere returventil, er at vandet i toppen af tanken bliver for varmt (=fremsløb temperatur, som i meget koldt vejr kan være 66grader).
Så skulle jeg sætte en shunt ventil ved tanken, men det kræver ekstra 10meter rørføring. Eller som Michael skriver dele tanken op i top og bund varmelegme. Men problemet er så til store badedag, da selv min 300L tank, med begge varmelegmer i serie, "kun" aftager ca. 12kw (enkeltvis er det nok noget mindre) hvilket jo er noget under fyrets kapacitet.
Meget varm tank vil også give endnu større tab på mit i forvejen store tab i cirkulationen.
Så derfor, gør jeg nok ikke noget før jeg får rigtig meget tid tilovers.
Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .
-
Hej
Er der nogen herind der ved hvilket program Lars727 har brugt til at lave den tegning? Vil selv prøve at få lavet en go tegning over min nye varmeonstallation
Hilsen
Mads