Hej igen, tak for svarene :-) det gir pludselig mening!
Den er helt sikkert defekt så. Trykket svinger nemlig en del her de sidste par uger hvor den kun har kørt et par timer om dagen, men selvfølgelig også pga varm og kold vand at trykket stiger og falder.
Jeg vil få den udskiftet, er der nogen mening i at monter en større model?
Tillægs spørgsmål, hvad vil jeg kunne mærke af ændringer ved at gå fra en defekt til en ny?
Da mit anlæg blev skruet sammen anbefalede vvdsèrne en ekspansions beholder på 10% af det indhold der er i centralvarmesystemet.
Vand udvider sig omkring 4-5% i det temperatur område vi opererer med, og der skulle, i følge ham gerne være lidt at give og tage af.
Fortrykket, altså lufttrykket i ballonen uden den er tilsluttet noget som helst, skulle så være fyldetrykket på anlægget plus 0,2-3 bar.
Fyldetryk er det tryk der er på centralvarmeanlægget når der ikke er varme på og der ikke er tilsluttet ekspensions beholder. Som udgangspunkt anlægshøjden plus 0,2-0,3 bar
Personligt har jeg en hane på til beholderen så jeg kan lukke den af når/hvis trykkene skal justeres.
Så sidder der en hane på beholdersiden af aflukningen som kan lukke vandet ud af ekspensions beholderen, så ballonen i beholderen kan fyldes til korrekt tryk, inden der lukkes op til anlægget igen.
Jeg har ikke efterfyldt vand på kedelanlægget i 3 år, det køre fuldstændigt stabilt med godt 2 bar, men det sker der skal fyldes lidt luft på ekspensions beholderen. Det foregår efter overstående beskrevne procedure.
Altså lukke beholderen af, tømme den for vand, fylde luft på og åbne til systemet igen.
Iøvrigt, og for at komme eventuelle irettesættelser i møde må der, i følge "min" vvser godt være hane på til beholderen, også med håndtag idet der ikke er direkte krav om ekepensions beholder på kedelanlæg.
Det anbefales "kun"
De er så krav om sikkerhedsventil og den må ikke kunne stænges af.
På den måde kan vi sige jeg ikke er så pivet med om det er atmosfæriske luft eller nitrogen der er i beholderen, her fungerer det knivskarpt uanset.