Forfatter Emne: Spørgsmål til trykekspansions beholder  (Læst 16512 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Rasmusm

• Prof
  • Respekt optjent: +2/-0
Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Dato: Jun 05, 2022, 13:48 »
Hejsa

Jeg har lige tappet vandet af anlægget pga en utæt fremløbs fitting.. I den forbindelse har jeg byttet mine auto udluftere ud, og ville tjekke tryk (bar) på min trykexpansions beholder ved fyret via den luft ventil, det er en 14l nok snart 10år gammel.

Den siger 0 bar, men skal der være vand og tryk på systemet før jeg kan måle trykket i den? Er ikke helt med på hvad formålet med den er, eller hvordan de er bygget op indvendig :-)

Prøvede at give den et par pump med cykel pumpen, men det fes oven ud af auto udlufteren. Det er nok hensigten, men hvis den var defekt var det jo et oplagt tidspunkt at bytte den ud nu vandet er af systemet. Der af opslaget :-)

God søndag der ude !

Hilsen Rasmus

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Spørgsmål til trykekspansions beholder
« Svar #1 Dato: Jun 05, 2022, 19:01 »
Hej Rasmus,

Der skal ikke være vand på anlægget når du tjekker fortrykket i ekspansionsbeholderen.
Du har helt ret i at det er det korrekte tidspunkt at tjekke fortrykket nu du alligevel har tappet vandet af.
Det korrekte fortryk kan du aflæse på på selve ekspansionsbeholderen, men det ligger ofte på 0,5 - 0,7 bar.
Det er også ganske korrekt at du måler og justerer fortrykket v.h.a. ventilen på ekspansionsbeholderen, og hvis luften fiser ud af beholderen gennem en autoudlufteren, er beholderen defekt.
Ventilen er forbundet til en luftballon inde i beholderen og den skal være tæt i forhold til anlægsvandet.

Hilsen
Michael

Hejsa

Jeg har lige tappet vandet af anlægget pga en utæt fremløbs fitting.. I den forbindelse har jeg byttet mine auto udluftere ud, og ville tjekke tryk (bar) på min trykexpansions beholder ved fyret via den luft ventil, det er en 14l nok snart 10år gammel.

Den siger 0 bar, men skal der være vand og tryk på systemet før jeg kan måle trykket i den? Er ikke helt med på hvad formålet med den er, eller hvordan de er bygget op indvendig :-)

Prøvede at give den et par pump med cykel pumpen, men det fes oven ud af auto udlufteren. Det er nok hensigten, men hvis den var defekt var det jo et oplagt tidspunkt at bytte den ud nu vandet er af systemet. Der af opslaget :-)

God søndag der ude !

Hilsen Rasmus
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #2 Dato: Jun 06, 2022, 05:13 »

God søndag der ude !

Hilsen Rasmus

Det er ikke verdens bedste ide med cykelpumpen, det er nemlig ikke luft der er i beholderen, luft (ilt) er meget korrosivt, derfor er det N2 (nitrogen) der er i beholderen.

Man kan måle om trykket er i orden ved at tage vandtrykket af og så måle på ventilen, men det er ret nemt at se på vand trykmåleren at beholderen er kaput da trykket vil svinge meget med vandets temperatur.
« Senest Redigeret: Jun 06, 2022, 07:57 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Rasmusm

• Prof
« Svar #3 Dato: Jun 06, 2022, 11:08 »
Hej igen, tak for svarene :-) det gir pludselig mening!
Den er helt sikkert defekt så. Trykket svinger nemlig en del her de sidste par uger hvor den kun har kørt et par timer om dagen, men selvfølgelig også pga varm og kold vand at trykket stiger og falder.

Jeg vil få den udskiftet, er der nogen mening i at monter en større model?

Tillægs spørgsmål, hvad vil jeg kunne mærke af ændringer ved at gå fra en defekt til en ny?
« Senest Redigeret: Jun 06, 2022, 11:09 af Rasmusm »

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #4 Dato: Jun 06, 2022, 11:58 »
Tja, teoretisk er det korrekt, men atmosfærisk luft er trods alt 78% N2 (nitrogen) og kun 21% O2 (oxygen).
O2 (oxygen) er ikke korrosivt men det kan nære en korrosion.
Nu er det en gummiballon der ligger i en trykekspansionsbeholder og den tærer ikke, men længertids påvirkning af vand gør gummiet porøst, og det er den typiske fejl på en trykekspansionsbeholder.

Det er korrekt at fabrikanter af trykekspansionsbeholdere ofte specificerer at de fylder ballonen med N2 (nitrogen) men hvis det var så stort et problem at påfylde atmosfærisk luft, så vil der være en held del biler i Danmark der har et problem  ;)

Hilsen
Michael

God søndag der ude !

Hilsen Rasmus

Det er ikke verdens bedste ide med cykelpumpen, det er nemlig ikke luft der er i beholderen, luft (ilt) er meget korrosivt, derfor er det N2 (nitrogen) der er i beholderen.

Man kan måle om trykket er i orden ved at tage vandtrykket af og så måle på ventilen, men det er ret nemt at se på vand trykmåleren at beholderen er kaput da trykket vil svinge meget med vandets temperatur.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #5 Dato: Jun 07, 2022, 05:23 »
Nu er jeg ikke ekspert i ekspantionsbeholdere, er det en hel ballon? eller blot en membran?

Du kan sige at det ikke er luften der er aggresivt, men N2 der puttes på er tørt og molekylerne er større. Mad pakket med N2 holder sig ganske længe, mad hvor der kommer ilt til ganske kort.

I min optik skal man ikke putte luft i tanken, er den kaput ville jeg bare sætte en ny på.  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

383CI

• Gæst
« Svar #6 Dato: Jun 07, 2022, 06:10 »
Hej igen, tak for svarene :-) det gir pludselig mening!
Den er helt sikkert defekt så. Trykket svinger nemlig en del her de sidste par uger hvor den kun har kørt et par timer om dagen, men selvfølgelig også pga varm og kold vand at trykket stiger og falder.

Jeg vil få den udskiftet, er der nogen mening i at monter en større model?

Tillægs spørgsmål, hvad vil jeg kunne mærke af ændringer ved at gå fra en defekt til en ny?

Da mit anlæg blev skruet sammen anbefalede vvdsèrne en ekspansions beholder på 10% af det indhold der er i centralvarmesystemet.
Vand udvider sig omkring 4-5% i det temperatur område vi opererer med, og der skulle, i følge ham gerne være lidt at give og tage af.

Fortrykket, altså lufttrykket i ballonen uden den er tilsluttet noget som helst, skulle så være fyldetrykket på anlægget plus 0,2-3 bar.
Fyldetryk er det tryk der er på centralvarmeanlægget når der ikke er varme på og der ikke er tilsluttet ekspensions beholder. Som udgangspunkt anlægshøjden plus 0,2-0,3 bar

Personligt har jeg en hane på til beholderen så jeg kan lukke den af når/hvis trykkene skal justeres.

Så sidder der en hane på beholdersiden af aflukningen som kan lukke vandet ud af ekspensions beholderen, så ballonen i beholderen kan fyldes til korrekt tryk, inden der lukkes op til anlægget igen.

Jeg har ikke efterfyldt vand på kedelanlægget i 3 år, det køre fuldstændigt stabilt med godt 2 bar, men det sker der skal fyldes lidt luft på ekspensions beholderen. Det foregår efter overstående beskrevne procedure.
Altså lukke beholderen af, tømme den for vand, fylde luft på og åbne til systemet igen.

Iøvrigt, og for at komme eventuelle irettesættelser i møde må der, i følge "min" vvser godt være hane på til beholderen, også med håndtag idet der ikke er direkte krav om ekepensions beholder på kedelanlæg.
Det anbefales "kun"

De er så krav om sikkerhedsventil og den må ikke kunne stænges af.

På den måde kan vi sige jeg ikke er så pivet med om det er atmosfæriske luft eller nitrogen der er i beholderen, her fungerer det knivskarpt uanset.

Offline Rasmusm

• Prof
« Svar #7 Dato: Jun 07, 2022, 08:12 »
Tak for svaret, interessant.
Det er ikke mig der har lavet anlægget her, fik at vide af tidligere ejer at jeg skulle fylde vand / tryk på til 1.8bar nede i kælder (gulvvarme i hele underetage, radiatore på over etagen) det har virket fint. Men jeg aner reelt ikke om det er for meget eller for lidt..

Den trykekspansions jeg har på nu, som er defekt står der precharge 0.75bar det giver vel ok mening så?

Altså fra kælder til overetage måske 5m i gamel 1930 hus.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #8 Dato: Jun 07, 2022, 10:40 »
Et fortryk på 0,75bar sikrer at vandet kan nå 7,5m op, det skal kunne nå fra målepunktet og til toppen af øverste radiator. Jeg har også et fortryk på 0,75bar, og kører med 1,5bar vandtryk, det svinger mellem 1,4 og 1,5 alt efter temperaturen.

Man skal have et tæt anlæg, det er noget hø at gå og efterfylde, et eller andet sted ligger der jo vand og laver ballade, og det vand der efterfyldes med indeholder ilt og mineraler, salte og kalk.

Og anlægget og ekspantionsbeholderen kan fint være tæt. Vores ekspantionsbeholder er fra 2009 og fungerer stadig perfekt, og vi efterfylder aldrig vand.

En ekspantionsbeholder er så billig, at det er skørt at bruge opmærksomhed på den.
Hilsen Kenneth

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #9 Dato: Jun 07, 2022, 18:26 »
Hej Kenneth,

Der findes begge slags ekspansionsbeholdere, både dem med en membran mellem to kamre og dem med en hel ballon.
Uanset om det er den ene eller anden model, så er ballonen/membranen skillefladen mellem gasart og vand.

At N2 der pumpes i en beholder er tørt kommer jo helt an på fugtindholdet i gassen  ;)
…og atmosfærisk luft kan være lige så tørt ;)
At molekylerne i N2 er større en O2 kan ikke diskuteres, men det har ingen praktisk betydning i denne sammenhæng, og atmosfærisk luft består stadig af 78% N2 og kun 21% O2 så teoretisk det er allerede gældende for de 78% ;)

For nogle år siden var der nogle dækleverandører der solgte “power air” (N2) til bildæk, under påskud af at det var bedre for bildækket, men det slog heller ikke an  ;)

Til gengæld har du helt ret i at fødevarer der pakkes i beskyttet atmosfære (N2) holder sig længere end samme fødevare pakket i atmosfærisk luft, men det er en helt anden historie.
Når man pakker fødevarer i beskyttet atmosfære erstatter man den atmosfæriske luft med ren N2 og det betyder at den ilt (O2) som ellers ville nære bakterier ikke er til stede, hvorved forrådnelse forsinkes ganske meget.

Hilsen
Michael

Nu er jeg ikke ekspert i ekspantionsbeholdere, er det en hel ballon? eller blot en membran?

Du kan sige at det ikke er luften der er aggresivt, men N2 der puttes på er tørt og molekylerne er større. Mad pakket med N2 holder sig ganske længe, mad hvor der kommer ilt til ganske kort.

I min optik skal man ikke putte luft i tanken, er den kaput ville jeg bare sætte en ny på.  :)
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #10 Dato: Jun 07, 2022, 18:47 »
Hej Kenneth,

Der findes begge slags ekspansionsbeholdere, både dem med en membran mellem to kamre og dem med en hel ballon.
Uanset om det er den ene eller anden model, så er ballonen/membranen skillefladen mellem gasart og vand.

At N2 der pumpes i en beholder er tørt kommer jo helt an på fugtindholdet i gassen  ;)
…og atmosfærisk luft kan være lige så tørt ;)
At molekylerne i N2 er større en O2 kan ikke diskuteres, men det har ingen praktisk betydning i denne sammenhæng, og atmosfærisk luft består stadig af 78% N2 og kun 21% O2 så teoretisk det er allerede gældende for de 78% ;)

For nogle år siden var der nogle dækleverandører der solgte “power air” (N2) til bildæk, under påskud af at det var bedre for bildækket, men det slog heller ikke an  ;)

Til gengæld har du helt ret i at fødevarer der pakkes i beskyttet atmosfære (N2) holder sig længere end samme fødevare pakket i atmosfærisk luft, men det er en helt anden historie.
Når man pakker fødevarer i beskyttet atmosfære erstatter man den atmosfæriske luft med ren N2 og det betyder at den ilt (O2) som ellers ville nære bakterier ikke er til stede, hvorved forrådnelse forsinkes ganske meget.

Hilsen
Michael

Den luft man pumper ind fra en cykelpumpe eller en kompresser er altså fuld af vand  ;) ;) ;) ;)

Den N2 du kan købe er altså ikke fyldt med vand, men ganske tørt  ;) ;) ;) ;)

Vi har 100vis af ekspantionsbeholdere og pulsations dæmpere.. og fylder nogen andet end N2 på tror jeg han bliver fyrret.

Faktum er at har beholderen tabt trykket er den kaput, og det er i min optik lamt at pumpe luft i sit anlæg... køb en ny beholder  :)
Hilsen Kenneth

Offline Rasmusm

• Prof
« Svar #11 Dato: Jun 07, 2022, 18:56 »
Det giver lidt sig selv :-) for den er utæt.
Tænker at købe denne, ligner 110% min nuværende også størrelsen.

Jeg takker for hjælpen alle sammen :-)

https://progrossist.dk/produkt/trykekspansions-beholder-suprex-14l-rund-flad/?gclid=CjwKCAjw7vuUBhBUEiwAEdu2pP0cQrH9gEA4s_r9zew-7rcRuXCqNgzCPiv4v0hh65TtdxY3G7oCLxoC3yQQAvD_BwE
« Senest Redigeret: Jun 07, 2022, 18:57 af Rasmusm »

Offline N P K

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +15/-1
« Svar #12 Dato: Jun 07, 2022, 19:28 »
Et fortryk på 0,75bar sikrer at vandet kan nå 7,5m op, det skal kunne nå fra målepunktet og til toppen af øverste radiator. Jeg har også et fortryk på 0,75bar, og kører med 1,5bar vandtryk, det svinger mellem 1,4 og 1,5 alt efter temperaturen.

Man skal have et tæt anlæg, det er noget hø at gå og efterfylde, et eller andet sted ligger der jo vand og laver ballade, og det vand der efterfyldes med indeholder ilt og mineraler, salte og kalk.

Og anlægget og ekspantionsbeholderen kan fint være tæt. Vores ekspantionsbeholder er fra 2009 og fungerer stadig perfekt, og vi efterfylder aldrig vand.

En ekspantionsbeholder er så billig, at det er skørt at bruge opmærksomhed på den.

Hej

Undskyld at jeg blander mig men jeg har lige et spørgsmål
Når du har det dobbelte vandtryk af dit fortryk vil membranen så ikke bare bliver klemt sammen og dermed ikke fungere?
Måske jeg har misforstået funktionen af trykekspansion?

Vh
Nicolai
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #13 Dato: Jun 07, 2022, 20:10 »

Hej

Når du har det dobbelte vandtryk af dit fortryk vil membranen så ikke bare bliver klemt sammen og dermed ikke fungere?

Vh
Nicolai

Jeps, der er noget du har misforstået. Vand kan ikke komprimeres det kan luft. Lad os sige at der er en ballon inde i beholderen, når du blæser den op fylder den hele beholderen, vi fylder 0,75bar på.

Fra 0 til 0,75 bar er der ingen vand i beholderen, men fra 0,76bar komprimeres lufet (N2) gradvist og på 1,5bar er lige nøjagtig ½ delen af beholderen fyldt med vand og den anden fyldt med luft, og her har du god elastik i systemet. Der er ikke nogen gevinst ved at have mere tryk på end højest nødvendigt, jo højere tryk jo sværere er det at holde vandet inde i anlægget, ventiler, samlinger pumper m.m.
Hilsen Kenneth

383CI

• Gæst
« Svar #14 Dato: Jun 07, 2022, 20:12 »

Vh
Nicolai

Jeg tænkte lidt det samme, i hvert fald må beholderen jo være væskefyldt på et eller andet niveau, der jo så nedsætter beholderens kapacitet på samme niveau.
Min beholder ligger, som skrevet, 0,2 til 0,3 over fyldetrykket og der er faktisk ikke vand i den uanset om anlægget er koldt eller varmt. Til gengæld svinger trykket overhovedet ikke om systemet er koldt eller varmt.

Tak for svaret, interessant.
Det er ikke mig der har lavet anlægget her, fik at vide af tidligere ejer at jeg skulle fylde vand / tryk på til 1.8bar nede i kælder (gulvvarme i hele underetage, radiatore på over etagen) det har virket fint. Men jeg aner reelt ikke om det er for meget eller for lidt..

Den trykekspansions jeg har på nu, som er defekt står der precharge 0.75bar det giver vel ok mening så?

Altså fra kælder til overetage måske 5m i gamel 1930 hus.

Hvis det virker er det jo fint. Umiddelbart er det omkring det samme jeg køre med og her virker det jo også.
Er der vand i beholderen når systemet er koldt?? Hvis ja nedsættes kapaciteten jo tilsvarende. Den del af beholderen der er fyldt kan jo ikke optage den volumen vandet udvider sig med når det varmes op.
Jeg ville fylde luft på beholderen til 2,0-2,1 når den ligger på bordet og flyde anlægget til de 1,8 som foreskrevet af forhenværende ejer.