Hej Torben.
En træpillebrænder bliver sandsynligvis aldrig 100% perfekt, du er nød til at acceptere smuld, askekager og andre små finurligheder.
Hvis dine piller vil lave en askekage så kan du ikke justere dig ud af det. Du må bare acceptere det, og så finde en løsning på at få dem brændt.
Dine muligheder er at sørge for ensartet dosering fra ekstern snegl, afvejning, justering 10-50-100% og så ellers følge med i slagets gang.
Jeg tror at de fleste har lidt askekage eller aske ophobning, den eneste forskel er at de ikke bekymrer sig om det, og sådan har jeg det også, jeg sidder og nyder varmen i huset, og lader pillebrænderen klare sig selv.
Jeg har haft stor gevinst ved at lade sneglen finde sit naturlige leje, og så undlade at putte olie i, olien trak ganske vist smulden med, men sneglen gav mange flere piller de næste 60-100kg, for så langsomt at falde retur til det som den plejede at give, det finder jeg helt umuligt at justere.
Så igen.. jeg lader Scotten køre, "hvis" jeg kigger til den og der er lidt kage, så løsner jeg det lige med ildrageren, så ryger det med næste gang kompressoren skyder.
Det gælder altså om at bekymre sig mindre

Hilsen Kenneth