Hvad sker der med temperaturen i gulvvarmekredsen når du lukker for den manuelle hane ?
Hvilket temperaturområde er termostathovedet til ?
Som Sophus (hjemme teori) skriver, så af med termostathovedet og se hvad det gør ved temperaturen.
Du skal blot konstatere om temperaturen så stiger, og hvis den gør det, så er det termostathovedet der ikke spiller.
Hvis det ikke hjælper at tage termostathovedet af, prøver du at lukke stile og roligt på den manuelle hane.
Hvis det heller ikke hjælper, er det et problem i tilførslen eller returen af centralvarmevand der er blokkeret.
Din pumpe i gulvvarmekredsen skal stå på fast tryk.
Hilsen
Michael
Hej
Mit Scotte fyr er koblet til gulvvarmesystem, er par radiatorer og varmtvandsbeholder.
Desværre kan jeg ikke få temperaturen på gulvvarme shunten højt nok op. Når det er koldt er det ikke muligt at få temperaturen højere end ca 35 grader. Fremløbstemperaturen er høj nok - måske 65 grader. Shunten kan ses på billedet.
Jeg skiftede termostaten for et par år siden fordi jeg troede den var i stykker. Pumpen er også kun et par år gammel. Jeg skiftede kontraventilen for et par dage siden (den vender rigtigt). Den manuelle ventil var et eksperiment for at kunne styre hvor meget vand der kører retur i shunten (den står åben).
Der sidder en tilsvarende pumpe på fyret, den er sat til auto. Pumpen til gulvvarmen har jeg prøvet i næsten alle indstillinger.