Forfatter Emne: Lux falder ved varmekald  (Læst 20794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #15 Dato: Dec 08, 2018, 11:37 »
Mine korrektionstal er fine og ligger stabilt, men jeg har stadig besvær med at holde gang i bålet ved varmekald. Da huset blev luftet ud i morges fik jeg efter kort tid melding om intet lys.
Der arbejdes på højtryk for at finde en løsning  O0

Og det var et helt normalt stop efter forbrug af piller til et helt normalt kompressor rense stop, med efterfølgende optænding.
Det er der ikke mere i.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #16 Dato: Dec 08, 2018, 11:42 »
Mine korrektionstal er fine og ligger stabilt, men jeg har stadig besvær med at holde gang i bålet ved varmekald. Da huset blev luftet ud i morges fik jeg efter kort tid melding om intet lys.
Der arbejdes på højtryk for at finde en løsning  O0

Og det var et helt normalt stop efter forbrug af piller til et helt normalt kompressor rense stop, med efterfølgende optænding.
Det er der ikke mere i.

Da fyret gik ud 1.gang var der 0,8kg til planlagt rens, så det stop var ikke planlagt. 1. stop kl 08.17 ikke planlagt. 2. stop kl 08.37 planlagt stop for kompresserrens.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #17 Dato: Dec 08, 2018, 12:40 »
Her til morgen er mellemste korrektionstal pludselig under 100. Det ligger omkring 91. Laveste korr. tal ligger på 96-97 og højeste på skarp 100. Dog antager jeg at korr. høj ligger på 100, fordi fyret slet ikke har været i høj drift siden jeg nulstillede korr tal.
Det kan da ikke være en ny ekstern snegl der doserer så ujævnt?
Jeg har også tidligere på ugen haft uforbrændte piller i askeskuffen, men nu ser det bedre ud. Det ligner dog ikke helt det pulveraske jeg havde før snegle/siloskift. Det er lidt grovere aske.
Måske har vi bare tilfældige omstændigheder hver især, der gør vi har disse forandringer eller måske er det noget med softwaren eller noget helt fjerde?
Ærgeligt, når det ellers har kørt godt hos mig, efter jeg skiftede tilbage til Varga 8mm fra stora enzo 8mm. Sidstnævnte kunne jeg ikke få til at køre ordentligt og måtte skifte over til flad herd.

Jeg vil jo mene at den nye snegl kan give variationer, men vel ikke burde gøre det når/hvis du har helt styr på afvejningen.
Det der er påfaldende, for mig, er vi er mange der har samme problemer på samme tid. Det virker underligt. Jeg havde en kollega der ringede for tid siden, hans askeskuffe var fyldt op pludseligt efter 6 års problemfri drift. Der skænkede jeg det ikke en tanke, men gør det da lidt nu.
Der er jo også flere her der har samme problemer og på FB nævnes pludeseligt opståede problemer af den her karakter også.

Overværede lige en kompressorrens. Der kom lidt hvid aske til at starte med og efterfølgende en del uforbrændte piller sammen med almindelig farvet aske....
Tog derefter strømmen helt fra fyret og tjekkede herd. Den så faktisk fin ud.

Efterfølgende en del er jo et meget vidt begreb. Jeg har også en smule, dog ikke uforbrandte piller, men slagger efter en kompressorrens, men det er vel netop derfor den er der? Rensen altså, for der ikke opbygges slagger. Jeg tror ikke mit laver slagger ud over ved rens, derfor har jeg sat intervallet betydeligt op og fået langt mindre af af dem.
Det der, for mig at se, betyder noget er om der er forandring i forhold til før i forhold til aske og farve?

Mine korrektionstal er fine og ligger stabilt, men jeg har stadig besvær med at holde gang i bålet ved varmekald. Da huset blev luftet ud i morges fik jeg efter kort tid melding om intet lys.
Der arbejdes på højtryk for at finde en løsning  O0

Nu er mine tal også stabile, langt under 100 men dog stabile. Det passer stadigt med mine antagelser omkring en forskydning i blæser reguleringen men det er kun en antagelse.
Jeg kiggede lige i mine kurver.
Jeg har også lux fald under almindeligt drift og tænker på om det viser et faktuelt fald i lys niveauet eller det skyltes andre ting?
Det der undre mig er at jeg har de svingninger i alle belastninger, at der ikke er temperaturfald, alarm eller optændinger overhovedet i forbindelse med niveauet går helt i 0
Hvis ilden går ud bør fyret vel gå i alarm og holde op med at indføre brændsel? Min og de andre her fortsætter jo ufortrødent.

Der arbejdes på højtryk for at finde en løsning  O0

En ting er en løsning, en anden er årsagen til det lige pludseligt bliver et problem. Det er jeg faktisk meget interesseret I hvorfor det gør.
Ud over "fejl udgangstest aktiv" har mit fyr kørt godt men den slags uforklarlige problemer gør mig utryg erkender jeg uden forbehold.

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #18 Dato: Dec 08, 2018, 13:15 »
Mine korrektionstal er fine og ligger stabilt, men jeg har stadig besvær med at holde gang i bålet ved varmekald. Da huset blev luftet ud i morges fik jeg efter kort tid melding om intet lys.
Der arbejdes på højtryk for at finde en løsning  O0

Og det var et helt normalt stop efter forbrug af piller til et helt normalt kompressor rense stop, med efterfølgende optænding.
Det er der ikke mere i.

Da fyret gik ud 1.gang var der 0,8kg til planlagt rens, så det stop var ikke planlagt. 1. stop kl 08.17 ikke planlagt. 2. stop kl 08.37 planlagt stop for kompresserrens.

Kig i din log, der er kun registreret 1 eneste optænding indtil nu, og det var kl 8.40
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #19 Dato: Dec 08, 2018, 16:44 »
Mine korrektionstal er fine og ligger stabilt, men jeg har stadig besvær med at holde gang i bålet ved varmekald. Da huset blev luftet ud i morges fik jeg efter kort tid melding om intet lys.
Der arbejdes på højtryk for at finde en løsning  O0

Og det var et helt normalt stop efter forbrug af piller til et helt normalt kompressor rense stop, med efterfølgende optænding.
Det er der ikke mere i.

Da fyret gik ud 1.gang var der 0,8kg til planlagt rens, så det stop var ikke planlagt. 1. stop kl 08.17 ikke planlagt. 2. stop kl 08.37 planlagt stop for kompresserrens.

Kig i din log, der er kun registreret 1 eneste optænding indtil nu, og det var kl 8.40

Jeg snakker ikke om optændinger, jeg siger at jeg modtog en mail om intet lys (kig i mine grafer kl 08.17), fordi jeg luftede ud i huset. Det jeg så søgte hjælp til var hvordan det kunne ungåes så jeg forsat kunne lufte ud om morgenen uden at få mail fra fyret.
« Senest Redigeret: Dec 08, 2018, 16:54 af Lolk »
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #20 Dato: Dec 08, 2018, 18:11 »

Jeg snakker ikke om optændinger, jeg siger at jeg modtog en mail om intet lys (kig i mine grafer kl 08.17), fordi jeg luftede ud i huset. Det jeg så søgte hjælp til var hvordan det kunne ungåes så jeg forsat kunne lufte ud om morgenen uden at få mail fra fyret.

Det du, og vi (alle) søger i forbindelse med problemerne omkring svingende LuxNiveau er vel en FORKLARING på det og en deraf følgende LØSNING.

Ikke noget gætteri eller andet men en problemrelevant løsning, korrekt?
Det har vel ikke så stor relevans om der er optænding mere eller mindre i loggen Michael f?
At der ikke er en optænding omkring det tidsrum du har modtaget mailen og intet lys viser vel nærmere at niveauet og mailen var en fejl?

Jeg tillader mig at tænke der er noget "forkert" et sted, ellers er det jo igen meget påfaldende der er flere der har fuldstændigt samme problemer på samme tid og med samme start?

Men igen, det er nok dig der skal have et svar fra de voksne, jeg forventer intet svar udfra en almindelig opfattelse af at være stemplet som kværulant. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #21 Dato: Dec 08, 2018, 19:01 »
Ja korrektionstal ved alle tre niveauer steg helt vildt da fyret accelererede. Det midterste er dog ved at være normalt igen, da fyret nu har ligget omkring de 50% effekt et stykke tid.
Det skal dog siges at jeg forrige uge installerede en ny rtb silo med snegl. Denne er dog vejet af flere gange, og burde derfor ikke have indflydelse på dette.
Der sker i hvert fald noget jeg aldrig har oplevet før.
Bare lige et spørgsmål. Hvad står jeres opdateringstid på?
Jeg har for et stykke tid siden sat mit ned til 5 sek. Ved ikke om det har noget at sige i denne her sammenhæng, men måske det kunne være derfor o2 reguleringen har svært ved at følge med ved krafige og hurtige effekt udsving? Bare en tanke.

Jeg har efter meget snak frem og tilbage med StokerCloud, fået at vide at det ikke er ligegyldigt hvilke piller du bruger i en RTB silo. Mine piller er forholdsvis lange (Ewers de bedste, op til 30mm som er lavet af mircoflis, ikke savsmuld) og det kan give en uens mængde piller ved kørring med ekstern snegl. Den uens mængde af piller vil give udsving på min lux. Om det kan ha noget med dine værdier at gøre, vil jeg ikke gøre mig klog på (stadig under oplæring).
Jeg er noget træt af at ha 10 ton stående.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #22 Dato: Dec 08, 2018, 19:29 »
Jeg er ikke bekendt med hvilke type piller der egner sig bedst til rtb silo. Det har jeg ikke hørt om før? De fleste træpiller jeg har brugt gennem tiden har været ret uens i længden, så jeg antager at det må være normalt? Det kunne da være interessant hvilken pille der egner sig bedst til rtb silo?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #23 Dato: Dec 08, 2018, 20:16 »
Ja korrektionstal ved alle tre niveauer steg helt vildt da fyret accelererede. Det midterste er dog ved at være normalt igen, da fyret nu har ligget omkring de 50% effekt et stykke tid.
Det skal dog siges at jeg forrige uge installerede en ny rtb silo med snegl. Denne er dog vejet af flere gange, og burde derfor ikke have indflydelse på dette.
Der sker i hvert fald noget jeg aldrig har oplevet før.
Bare lige et spørgsmål. Hvad står jeres opdateringstid på?
Jeg har for et stykke tid siden sat mit ned til 5 sek. Ved ikke om det har noget at sige i denne her sammenhæng, men måske det kunne være derfor o2 reguleringen har svært ved at følge med ved krafige og hurtige effekt udsving? Bare en tanke.

Jeg har efter meget snak frem og tilbage med StokerCloud, fået at vide at det ikke er ligegyldigt hvilke piller du bruger i en RTB silo. Mine piller er forholdsvis lange (Ewers de bedste, op til 30mm som er lavet af mircoflis, ikke savsmuld) og det kan give en uens mængde piller ved kørring med ekstern snegl. Den uens mængde af piller vil give udsving på min lux. Om det kan ha noget med dine værdier at gøre, vil jeg ikke gøre mig klog på (stadig under oplæring).
Jeg er noget træt af at ha 10 ton stående.

Det pussige ved den forklaring er jo så at jeg ikke har haft problemer der er fuldstændigt tilsvarende dine før.
Jeg har ikke skiftet piller og problemerne opstår næsten samtidigt.
Det er også pussigt at lux niveauet kan falde til 0 uden temperaturen falder det mindste og/eller fyret går i alarm eller optænder igen, men fortsætter som intet var sket.

Kort sagt, den forklaring kan jeg ikke få til at passe med de faktiske forhold.

I hvert fald ikke her, men du/jeg/vi kunne jo evt. lukke op for kedlen så du kan se brænderen og filme den og flammen over f.eks 30 minutter og se hvordan lux niveauet forholder sig i forhold til flammen.

Så ville vi jo hurtigt kunne se om inden går næsten ud af og til under drift. For med et niveau på 0 må den være tæt på gået ud.
Jeg mener at der står i changeloggen at niveaut for lys er 6 lux

kl 1826 er mit niveau 0/NUL, altså er der intet lys/bål i brænderen. Alligevel fortsætter fyret/niveauet uproblematisk op i temperatur og lys niveau kl1826 i en fin lige kurve.

Jeg udelukker ikke uens fordring, men undres meget erkender jeg, men det kan da være den palle piller jeg er igang med har 5 lag der afskiller sig fra de foregående lag og foregående palle.
« Senest Redigeret: Dec 08, 2018, 20:27 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #24 Dato: Dec 08, 2018, 20:20 »
Det kan ikke lade sig gøre at lukke op til kedlen på en rtb.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #25 Dato: Dec 08, 2018, 20:35 »
Det kan ikke lade sig gøre at lukke op til kedlen på en rtb.
'
Tjek, det var jeg ikke klar over. Jeg har jo en slavemodel BS+èr som skal renses en gang imellem.
Det var mit indtryk en RTBèr/Fumus skulle køre fuldstændigt automatisk og selv dosere piller og luft så det er da endnu mere underligt hvis det skulle være pillerne der giver udsvingene her.
Den skulle jo netop regulere endnu bedre end BS+èrne men fejlen er jo tæt på den samme.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #26 Dato: Dec 08, 2018, 20:48 »
Bs+ og rtb fungerer på samme måde. Det er kun kedlen til forskel. Så bs+ er ikke nogen slavemodel. Rtb Fumus er vidst så vidt jeg ved en mere avanceret udgave af den rtb v13 jeg har. Mener det er med modtryksføler og røgsuger på fumus, foruden alt det der er på min rtb. Uden jeg er sikker.
Bs+ og rtb kører jo med de data vi selv (eller montør) har givet den, og kan jo ikke se kvaliteten på pillerne. Der kan være stor forskel på hvor stort ilt overskud de forskellige piller brænder bedst med, så det skal vi selv finde ud af, i samspil med det træk der måtte være på den skorsten fyret er tilsluttet.
Herudover kommer jo så selve aftaget og behovet i det hus der opvarmes.
« Senest Redigeret: Dec 08, 2018, 20:49 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #27 Dato: Dec 08, 2018, 20:57 »
Bs+ og rtb fungerer på samme måde. Det er kun kedlen til forskel. Så bs+ er ikke nogen slavemodel. Rtb Fumus er vidst så vidt jeg ved en mere avanceret udgave af den rtb v13 jeg har. Mener det er med modtryksføler og røgsuger på fumus, foruden alt det der er på min rtb. Uden jeg er sikker.
Bs+ og rtb kører jo med de data vi selv (eller montør) har givet den, og kan jo ikke se kvaliteten på pillerne. Der kan være stor forskel på hvor stort ilt overskud de forskellige piller brænder bedst med, så det skal vi selv finde ud af, i samspil med det træk der måtte være på den skorsten fyret er tilsluttet.
Herudover kommer jo så selve aftaget og behovet i det hus der opvarmes.

Det pussige er jo så igen det er den største og mest fuldautomatiske der har problemerne med at dossere piller i følge dem lolk har snakket med.
Mit fyr har kørt uden de udsving i lux niveauet der er nu og som er identiske med opretters. Jeg har hverken skiftet piller, indstillinger eller skorsten, der er absolut intet lavet om idet jeg mente at være kommet så langt som umiddelbart muligt inden jeg fik problemerne med lys udfaldet og de korrektionstal der er omtalt i en anden tråd.

Hvis lux målingerne er i overensstemmelse med de faktuelle forhold vil det jo betyde at sværdvægteren Fumus er meget tæt på at gå ud under visse belastningsformer.
Det giver ikke en betryggende mening, ej heller at min mere ydmyge model er ved at gå ud, igen hvis lux målingerne passer. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #28 Dato: Dec 08, 2018, 21:04 »
Det kan ikke lade sig gøre at lukke op til kedlen på en rtb.
'
Tjek, det var jeg ikke klar over. Jeg har jo en slavemodel BS+èr som skal renses en gang imellem.
Det var mit indtryk en RTBèr/Fumus skulle køre fuldstændigt automatisk og selv dosere piller og luft så det er da endnu mere underligt hvis det skulle være pillerne der giver udsvingene her.
Den skulle jo netop regulere endnu bedre end BS+èrne men fejlen er jo tæt på den samme.

Ja i princippet, men den regulerer jo kun pillemængde ved hjælp af køretid på ekstern snegl, og hvis den leverer ujævnt (for lidt eller for mange) kan det jo give udsving på lux.
RTB har forresten 2 snegle til piller, en ekstern i silo, og en intern i brænder.
Som det blev forklaret til mig kan lange piller holde på hinanden, så det er bare ud med den lille grensaks og tommestok 8)
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #29 Dato: Dec 08, 2018, 21:10 »

Ja i princippet, men den regulerer jo kun pillemængde ved hjælp af køretid på ekstern snegl, og hvis den leverer ujævnt (for lidt eller for mange) kan det jo give udsving på lux.
RTB har forresten 2 snegle til piller, en ekstern i silo, og en intern i brænder.
Som det blev forklaret til mig kan lange piller holde på hinanden, så det er bare ud med den lille grensaks og tommestok 8)

Jamen det har BS+èrne også, 2 snegle altså.
Det er fint hvis du er spist af med, og tror på, den forklaring, så er både dit og producentens problem jo løst.

Jeg æder den ikke men det kan jo også være andre forhold der gør sig gældende her på adressen netop fordi udsvingnene er kommet ud af det blå uden forandring i andre forhold.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.