Forfatter Emne: Lux falder ved varmekald  (Læst 21073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #30 Dato: Dec 08, 2018, 21:19 »
Bs+ og rtb fungerer på samme måde. Det er kun kedlen til forskel. Så bs+ er ikke nogen slavemodel. Rtb Fumus er vidst så vidt jeg ved en mere avanceret udgave af den rtb v13 jeg har. Mener det er med modtryksføler og røgsuger på fumus, foruden alt det der er på min rtb. Uden jeg er sikker.
Bs+ og rtb kører jo med de data vi selv (eller montør) har givet den, og kan jo ikke se kvaliteten på pillerne. Der kan være stor forskel på hvor stort ilt overskud de forskellige piller brænder bedst med, så det skal vi selv finde ud af, i samspil med det træk der måtte være på den skorsten fyret er tilsluttet.
Herudover kommer jo så selve aftaget og behovet i det hus der opvarmes.

Det er korrekt at fumus er med modtryksføler og røgsuger.
Den kører sådan set fint i O2, men jeg har måtte droppe at natsænke mit hus (bruger Danfoss Link til varmestyrring) da fyret ikke kan levere når huset kalder på varme uden at miste pusten, lidt det samme som skete i morges da jeg luftede ud på 1.sal.
Det synes jeg er super træls, da jeg gerne vil prøve at reducere mit energiforbrug mest muligt. Det var jo derfor jeg skiftede den gamle Gejs ud.
Lige nu savner jeg sg´lidt den gamle Gejs (gammel og gammel...... fra 2005), den kunne du fodre med våd mel, og den kørte bare, men dog noget dyr i drift, 60kg på en kold vinterdag, min RTB har da reduceret mit forbrug med 30-35%
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #31 Dato: Dec 08, 2018, 21:20 »
Bs+ og rtb fungerer på samme måde. Det er kun kedlen til forskel. Så bs+ er ikke nogen slavemodel. Rtb Fumus er vidst så vidt jeg ved en mere avanceret udgave af den rtb v13 jeg har. Mener det er med modtryksføler og røgsuger på fumus, foruden alt det der er på min rtb. Uden jeg er sikker.
Bs+ og rtb kører jo med de data vi selv (eller montør) har givet den, og kan jo ikke se kvaliteten på pillerne. Der kan være stor forskel på hvor stort ilt overskud de forskellige piller brænder bedst med, så det skal vi selv finde ud af, i samspil med det træk der måtte være på den skorsten fyret er tilsluttet.
Herudover kommer jo så selve aftaget og behovet i det hus der opvarmes.

Det pussige er jo så igen det er den største og mest fuldautomatiske der har problemerne med at dossere piller i følge dem lolk har snakket med.
Mit fyr har kørt uden de udsving i lux niveauet der er nu og som er identiske med opretters. Jeg har hverken skiftet piller, indstillinger eller skorsten, der er absolut intet lavet om idet jeg mente at være kommet så langt som umiddelbart muligt inden jeg fik problemerne med lys udfaldet og de korrektionstal der er omtalt i en anden tråd.

Hvis lux målingerne er i overensstemmelse med de faktuelle forhold vil det jo betyde at sværdvægteren Fumus er meget tæt på at gå ud under visse belastningsformer.
Det giver ikke en betryggende mening, ej heller at min mere ydmyge model er ved at gå ud, igen hvis lux målingerne passer.
mon ikke du sku ha fået fjernvarme istedet:) så skulle du bare forholde dig til, om radiatortermostat skulle stå mellem 1 og 5. For du bruger godt nok meget krudt på at være utilfreds.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #32 Dato: Dec 08, 2018, 21:36 »
Ja der er jo noget arbejde ved pille fyr. Personligt er jeg dog lidt overrasket over at mit rtb til tider kan drille mere end mit gamle biocomfort. Bevares biocomforten var nu heller ikke så avanceret, men fungerede jo i bund og grund på samme måde som de nuværende nbe brændere.
Der er jo end del flere indstillingsmuligheder på de nye styringer, men jo dermed også flere muligheder for fejlindstilling.
Derfor herligt med dette forum hvor vi kan søge hjælp og udveksle erfaringer og langsomt blive lidt klogere.
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #33 Dato: Dec 08, 2018, 21:36 »

Ja i princippet, men den regulerer jo kun pillemængde ved hjælp af køretid på ekstern snegl, og hvis den leverer ujævnt (for lidt eller for mange) kan det jo give udsving på lux.
RTB har forresten 2 snegle til piller, en ekstern i silo, og en intern i brænder.
Som det blev forklaret til mig kan lange piller holde på hinanden, så det er bare ud med den lille grensaks og tommestok 8)

Jamen det har BS+èrne også, 2 snegle altså.
Det er fint hvis du er spist af med, og tror på, den forklaring, så er både dit og producentens problem jo løst.

Jeg æder den ikke men det kan jo også være andre forhold der gør sig gældende her på adressen netop fordi udsvingnene er kommet ud af det blå uden forandring i andre forhold.

Jeg kan forsikre dig om jeg ikke tilfreds med den forklaring, og det kan jeg garantere dig for at Stokercloud er klar over. Jeg ville være i "bad standing" hvis det stod til dem. (jeg havde vist for mange spørgsmål)
Som jeg ser det lige nu er jeg lidt overladt til at løse problemet selv, eller skifte mine 10 ton piller ud.
Så nu har jeg allieret mig med nogen gode venner som kigger på min cloud og så er jeg ellers gået i studiebøgerne og prøver at eksperimentere.
Jeg er overbevist om at ideen bag RTB fumus er god,men den kræver at man sætter sig grundigt ind i tingene for at få den til at køre optimalt.
Og til Stokercloud vil jeg naturligvis undskylde hvis det virkelig viser sig at være pillernes skyld.....men på den anden side..... jeg troede det var et pillefyr jeg havde købt..
Men OK..... som jeg så kan læse mig frem til, er træpiller ikke bare træpiller, og jeg kommer fra en verden med et fyr der bare kiggede ligegyldigt på en og tænkte..... BRING IT ON  8) 8) 8) O0 O0 O0
« Senest Redigeret: Dec 08, 2018, 21:43 af Lolk »
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #34 Dato: Dec 08, 2018, 21:51 »
Ja der er jo noget arbejde ved pille fyr. Personligt er jeg dog lidt overrasket over at mit rtb til tider kan drille mere end mit gamle biocomfort. Bevares biocomforten var nu heller ikke så avanceret, men fungerede jo i bund og grund på samme måde som de nuværende nbe brændere.
Der er jo end del flere indstillingsmuligheder på de nye styringer, men jo dermed også flere muligheder for fejlindstilling.
Derfor herligt med dette forum hvor vi kan søge hjælp og udveksle erfaringer og langsomt blive lidt klogere.

Enig.. viden er vejen frem
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #35 Dato: Dec 08, 2018, 21:54 »

Jeg kan forsikre dig om jeg ikke tilfreds med den forklaring, og det kan jeg garantere dig for at Stokercloud er klar over. Jeg ville være i "bad standing" hvis det stod til dem. (jeg havde vist for mange spørgsmål)


Jeg kan garantere dig jeg heller ikke er populær, hverken hos producent eller hos de mange jublerer her. Egentligt forsåt jeg det ikke, jeg har et fyr der køre godt men jeg forholder mig kritisk til tingene og  acceptere ikke halvdårligt forklaringer eller det køre halvgodt.
Det burde jo være det absolut nemmeste at forholde sig til.
Det skal bare køre 99,9% ellers er det ikke godt nok.



Som jeg ser det lige nu er jeg lidt overladt til at løse problemet selv, eller skifte mine 10 ton piller ud.
Så nu har jeg allieret mig med nogen gode venner som kigger på min cloud og så er jeg ellers gået i studiebøgerne og prøver at eksperimentere.

Jamen det er længe side det blev mig gjort sole klart NBE er er en produktionsvirksomhed IKKE en service virksomhed.
Service, eller mangel på samme, er overladt til istallatøren ligegyldigt hvem det er. Jeg har så set fyr der er stillet op af installatør og er fandeme glad for jeg stillede mit op selv og kørte det ind.
De kørte af lort, ganske simpelt.

Jeg troede jeg købte et dansk produkt med dansk service, men er blevet klogere. Meget klogere og egentligt syntes jeg det er en skam og en skændsel for dansk producerede produkter at der er mere service på discount produkter, men bevars.


Jeg er overbevist om at ideen bag RTB fumus er god,men den kræver at man sætter sig grundigt ind i tingene for at få den til at køre optimalt.

Jeg kender den ikke men undre mig voldsomt over den ikke bare køre og du skal eksperimenter og sætte dig ind i tingene. Som jeg har læst den omtalt er det jo ligesom et oliefyr, hvislket jeg tillod mig at tvivle lidt på i en andne tråd.  Det var ikke populært.
I den her tråd omtales fyret som det ultimative valg hvis man ikke gider piller.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=9084.0

 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #36 Dato: Dec 09, 2018, 06:01 »
Det er jo nemt at teste om det er pillerne.
Køb 10 poser af et andet fabrikat og se hvordan det fuldautomatiske fyr tackler dem.

Det kunne jo evt. være piller herfra
https://www.hedestoker.dk/braendsel-traepiller_8mm.html

Det er det firma der sælger flest NBE fyr, eller tæt på og er stor fortaler for RTB/Fumus ( i hvert fald da jeg var dernede og kigge før anskaffelse) så de sælger næppe piller der ikke udsøgt passer til fyret.

Vær opmærksom på der (kun) er 900kg. på pallerne.

« Senest Redigeret: Dec 09, 2018, 06:12 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #37 Dato: Dec 09, 2018, 07:07 »
?????? jeg er helt på bar bund nu!!! stigende skakt temp, og lux 100 er fortid
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #38 Dato: Dec 09, 2018, 08:41 »
Gad vide om mit fyr er for stort??
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #39 Dato: Dec 09, 2018, 12:09 »
Lolk.
Ja det kan sagtens ske, kan se du kun har et par hundrede m2 så 10 kw burde da række, jeg har selv 10kw og den klarer fint de 230m2 her incl kælder og det er ikke specielt energi optimeret og jeg ligger på 23 grader konstant, men også typisk en ydelse på 60-70 % i et vejr som i dag.
Når det er koldt -5 og det blæser godt brænder den 45kg i døgnet med 2 teenagere i husstanden, og jeg ved at det kan brænde 55 kg uden problemer.
Men det er desværre fakta i mange installationer at de er overdimensioneret og det gør ikke livet nemmere som fyrmester.

Mvh Niels.

RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #40 Dato: Dec 09, 2018, 15:53 »
Lolk.
Ja det kan sagtens ske, kan se du kun har et par hundrede m2 så 10 kw burde da række, jeg har selv 10kw og den klarer fint de 230m2 her incl kælder og det er ikke specielt energi optimeret og jeg ligger på 23 grader konstant, men også typisk en ydelse på 60-70 % i et vejr som i dag.
Når det er koldt -5 og det blæser godt brænder den 45kg i døgnet med 2 teenagere i husstanden, og jeg ved at det kan brænde 55 kg uden problemer.
Men det er desværre fakta i mange installationer at de er overdimensioneret og det gør ikke livet nemmere som fyrmester.

Mvh Niels.

Jeg kan godt se din kedel arbejder med noget højere ydelse end min, det vil naturligvis give en mere konstant og aktiv flamme. Hvordan ter den sig hvis det bliver rigtig koldt ? kan den følge med.
Jeg har arbejdet med luftmængder, og det ser ud til at der skal mere luft til mine piller for at brænde bedre ved den lave ydelse. Jeg kommer sjældent over 30% som vejret er nu.
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #41 Dato: Dec 09, 2018, 16:28 »
Ja Lolk. Det kan meget vel være for stort. Mit tidligere biocomfort var også 16 kw og det var vel rigeligt stort. Det havde jeg droslet til 10kw, men det ved jeg ikke om man kan med rtb? Derudover er der forskel på hvor stort iltoverskud de forskellige piller brænder bedst ved. Det gælder bare om at holde øje med asken ved de forskellige niveauer. Selvom det kan være en langsommelig proces, især hvis der ikke kan aftages den varme der bliver produceret.
Lige pt regulerer min iltstyring ned for pilletilførslen.
Jeg har her til formiddag vejet af igen, med et resultat på 965 gr, som jeg selvfølgelig har tastet ind i styringen. Jeg åbnede og tjekkede lige kedlen om der skulle sidde noget, når nu jeg havde slukket fyret alligevel. Det blev bare til en børstning, selvom der egentlig ikke var noget at børste.
Jeg kan kun henlede de pludselige udsving i reguleringen til den nye rtb snegl/silo, som må være noget mere svingende i doseringen end min gamle skråtstillede 2m biocomfort snegl.
Ellers tager jeg gerne imod et godt råd.
Jeg kan ikke se det skulle være nødvendigt at ændre på iltprocenten og ej heller blæseren, da brænderen jo reelt burde brænde på samme måde uanset hvilke snegl der fodrer den?
« Senest Redigeret: Dec 09, 2018, 16:32 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Lolk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #42 Dato: Dec 09, 2018, 17:00 »
Ja Lolk. Det kan meget vel være for stort. Mit tidligere biocomfort var også 16 kw og det var vel rigeligt stort. Det havde jeg droslet til 10kw, men det ved jeg ikke om man kan med rtb? Derudover er der forskel på hvor stort iltoverskud de forskellige piller brænder bedst ved. Det gælder bare om at holde øje med asken ved de forskellige niveauer. Selvom det kan være en langsommelig proces, især hvis der ikke kan aftages den varme der bliver produceret.
Lige pt regulerer min iltstyring ned for pilletilførslen.
Jeg har her til formiddag vejet af igen, med et resultat på 965 gr, som jeg selvfølgelig har tastet ind i styringen. Jeg åbnede og tjekkede lige kedlen om der skulle sidde noget, når nu jeg havde slukket fyret alligevel. Det blev bare til en børstning, selvom der egentlig ikke var noget at børste.
Jeg kan kun henlede de pludselige udsving i reguleringen til den nye rtb snegl/silo, som må være noget mere svingende i doseringen end min gamle skråtstillede 2m biocomfort snegl.
Ellers tager jeg gerne imod et godt råd.
Jeg kan ikke se det skulle være nødvendigt at ændre på iltprocenten og ej heller blæseren, da brænderen jo reelt burde brænde på samme måde uanset hvilke snegl der fodrer den?

Jeg har lige været på din cloud....... jeg tror du skal se til dit fyr...  :(
Cloud: https://stokercloud.dk/v3/#/45452%20fl/main-page
Kedel: RTB 16kW Fumus
Hus: 218m² i 2 plan, år 1912, energi optimeret
Årlig pilleforbrug: 35-40% mindre end det gamle

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #43 Dato: Dec 09, 2018, 17:41 »
Er desværre ikke hjemme, men har startet fyret igen.
Det har jeg aldrig oplevet før. :-\ :(
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline niels123

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 226
  • Respekt optjent: +4/-3
Sv: Lux falder ved varmekald
« Svar #44 Dato: Dec 09, 2018, 17:49 »
Ja fyret kan godt følge med hvis det er koldt -15 har jeg da prøvet i en uges tid men da ligger det og brænder 55 kg i døgnet med ca 90% ydelse i snit
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page