Forfatter Emne: Eksperiment nummer 33  (Læst 43811 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #75 Dato: Apr 02, 2012, 16:42 »
hej.
Herden på 30kw har helt klart forbedret afbrændingen af røggasser da den tænder ud for hvert enkelt hul i herden og det giver uden tvivl en højere udnyttelses %
Jeg har prøvet alt muligt med rens og uden rens men jeg kan ikke slippe af med den lille askekage på ca 5x5x1cm som ligger over de inderste huller på herden når kompressor har skudt. Har prøvet at lade den ligge og så kikke ved næste urstop ½ døgn senere og det giver ingen forskel på den er hverken større eller mindre ved næste skud. Desuden synes det ikke at have nogen effekt på forbrændingen. Men måske skal hullerne indrest være færre og mindre da forbrændingen ligesom er flyttet længere ind i kedlen og der derfor ikke behøves så meget luft her.
Skakt temp er faldet fra 43 til 35gr fordi bålet brænder længere inde og højere oppe.
Alt i alt meget bedre udforming med luftstrøm langs siden . Kunne man bare lige slippe for den lille iriterende kage så var den perfekt.
MVH
Claus

enig , men syntes ikke det gør den vilde forskel om der er kage eller ej
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #76 Dato: Apr 02, 2012, 17:04 »
hej.
Herden på 30kw har helt klart forbedret afbrændingen af røggasser da den tænder ud for hvert enkelt hul i herden og det giver uden tvivl en højere udnyttelses %
Jeg har prøvet alt muligt med rens og uden rens men jeg kan ikke slippe af med den lille askekage på ca 5x5x1cm som ligger over de inderste huller på herden når kompressor har skudt. Har prøvet at lade den ligge og så kikke ved næste urstop ½ døgn senere og det giver ingen forskel på den er hverken større eller mindre ved næste skud. Desuden synes det ikke at have nogen effekt på forbrændingen. Men måske skal hullerne indrest være færre og mindre da forbrændingen ligesom er flyttet længere ind i kedlen og der derfor ikke behøves så meget luft her.
Skakt temp er faldet fra 43 til 35gr fordi bålet brænder længere inde og højere oppe.
Alt i alt meget bedre udforming med luftstrøm langs siden . Kunne man bare lige slippe for den lille iriterende kage så var den perfekt.
MVH
Claus

enig , men syntes ikke det gør den vilde forskel om der er kage eller ej

Ja enig :D

Den skal bare fjernes ;)

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Steen Andersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +4/-2
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #77 Dato: Apr 10, 2012, 05:06 »
hej.
Herden på 30kw har helt klart forbedret afbrændingen af røggasser da den tænder ud for hvert enkelt hul i herden og det giver uden tvivl en højere udnyttelses %
Jeg har prøvet alt muligt med rens og uden rens men jeg kan ikke slippe af med den lille askekage på ca 5x5x1cm som ligger over de inderste huller på herden når kompressor har skudt. Har prøvet at lade den ligge og så kikke ved næste urstop ½ døgn senere og det giver ingen forskel på den er hverken større eller mindre ved næste skud. Desuden synes det ikke at have nogen effekt på forbrændingen. Men måske skal hullerne indrest være færre og mindre da forbrændingen ligesom er flyttet længere ind i kedlen og der derfor ikke behøves så meget luft her.
Skakt temp er faldet fra 43 til 35gr fordi bålet brænder længere inde og højere oppe.
Alt i alt meget bedre udforming med luftstrøm langs siden . Kunne man bare lige slippe for den lille iriterende kage så var den perfekt.
MVH
Claus

enig , men syntes ikke det gør den vilde forskel om der er kage eller ej

Ja enig :D

Den skal bare fjernes ;)

Carsten

Hej,

Jeg vil helst undgå askekager!
Derfor syntes jeg at man, som jeg tidligere har anbefaldet, skal give herden en gang elektropolering.
Det gør herden glat og derved har askekagerne svære ved at sætte sig.
Nu ved jeg ikke hvilken type rustfrit stål, herden er lavet af.
Jeg foreslår at man anvender ståltypen aisi 314 der har en god varmebestandighed,
Desuden skulle man få en særdeles glat overflade når det elektropoleres.
Den skarpe overgang som boreing af lufthullerne efterlader, bør fjernes inden
El-polering.

Mvh
Steen

Opvarmer 223m2 bolig, opført 1976
Ny varmekilde 2023:12 kw varmepumpe fra DBVVS
Tidligere varmekilde: 10 kw NBE brænder på DOR kedel

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #78 Dato: Apr 10, 2012, 05:50 »
Tja en glat herd vil da gøre en forskel i rens men jeg tror ikke den gør noget her for askekagen ligger helt inde ved bagpladen og ikke som normalt ude i spidsen af herden. Dette gør at komprossor har svært ved at få ram på den. Havde der været et ekstra blæserør som sad midt i var den garanteret skudt i sænk for den sidder ikke mere fast end komp sagtens kunne skyde den i skuffen . Men problemet er at den interne snegl sidder der. :-)
Troede lige jeg havde fundet ud af hvorfor den kom. Måtte regulere luft højere op fordi den begyndte at ryge.. ? Det blev mere og mere og min to træks hang til sidst bare ned som en 85 årrig tissemand så jeg fik en mistanke...
ALLIKE i skorstenen  !!!!! men det var en god ALLIKE for den var død...  Dog havde den 15 kg grene og skidt med sig i døden som "offergave". Der er en allike spær på skorsten så hvordan h..... den er kommet derned..?? men den kunne jo åbenbart ikke komme ud igen. Men en lidt hvad h..... fornemmelse lige at stikke hånden ind i renselemmen på loftet og så trække en død fugl ud... Nå jeg må op på taget og tjekke om spær sidder ordentligt men der er 10 m derop og det pissse regner idag så det må vente lidt.
Renser idag og skifter nok til standard herden for selvom der ikke er tvivl om at 33 kører meeeeeeeggget bedre i afbrænding af røggas og udnyttelse så irritere den askekage mig og jeg er ikke så meget hjemme i det næste stykke tid at den skal drille chefkokken.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #79 Dato: Apr 10, 2012, 13:38 »

Jeg har prøvet alt muligt med rens og uden rens men jeg kan ikke slippe af med den lille askekage på ca 5x5x1cm som ligger over de inderste huller på herden når kompressor har skudt. Har prøvet at lade den ligge og så kikke ved næste urstop ½ døgn senere og det giver ingen forskel på den er hverken større eller mindre ved næste skud.  Kunne man bare lige slippe for den lille iriterende kage så var den perfekt.
MVH
Claus
[/quote]

Hej Claus(Lamborg)

Havde det same problem med, at kompressor rens ikke fjerner hele aske kagen ved skud :-[

Fixede den ved, at bore de huller op nedenfor de forborede. Dem NBE viser der skal bores op til rør til kompressor rørene. Så skar jeg gevind til et par tilpassede bolte og skruede i :) På min scotte 16 kw var der huller til kompressor rens rør. :P  ???De sidder måske for højt til rist nr. 33

Isatte kompressor rens rør i de nye nedre og opborede huller ;) Vupti nu skyder den med skarpt på bund af herd ;D Virker fint hos mig nu 8)

Borede så lige de andre huller op med 2 mm der hvor herden lægges an ::)  Nu hvor jeg har blokeret for luft i de forborede huller til kompressorrens ;)

Jeg er endog meget tilfreds med herd nr. 33.

Carsten

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Heffernan

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #80 Dato: Apr 10, 2012, 20:08 »
Jeg har lige skiftet fra 33 tilbage til std herden, synes ikke jeg kan undgå at der kommer pilleophobing på herden, og efterfølgende uafbrændte piller i asken. Men kunne være jeg skulle prøve tippet med at sænke kompressorrens rørene, synes nemlig også de sidder for højt

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #81 Dato: Apr 11, 2012, 06:35 »
Hej Carsten.
Lyder da som en god løsning for jeg synes nemlig også de sidder lige højt nok også til standard herden som jeg har skiftet til efter mega problem igår (ren panik må ikke mangle varme lige nu ) hvor jeg fik så mange piller på 33 at den brændte lystigt men kunne ikke se lys fordi de mange piller skyggede for fotosensor. 33 kører rigtigt godt i lavlast men lige nu fyrer jeg 557 kvm op og så har den svært ved det for når den kommer op omkring de 60-70 % så kommer der mange piller og måske bremser den lille aksekage så pillerne ikke rigtigt flytter sig frem . Bålet stiger i højden og hele herden bliver fyldt . Den flytter ikke bål tilbage mod sneglen for min skakt temp ligger ca 10 gr uden det den gør på standard herden. Alt i alt synes jeg godt om 33 den brænder så smukt og stille at man næsten kan kalde den kvindelig. Skal bare lige have tid til at lave de ændringer der skal til . Men jeg har stress på fuld hus i weekenden så jeg MÅÅÅÅÅ ikke lege eller miste varme eller varmt vand. Ihverfald ikke ret længe af gangen.
MVH
Claus
PS Askekage i standard herden iaftes... Glemt at sætte alm rens ned i luft... + den skulle lige have en tand op på blæseren ..
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline kimhp65

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #82 Dato: Apr 12, 2012, 19:12 »
Jeg tror vi alle oplever det samme omkring en lille askekage som kompressorrens ikke kan puste væk.
Jeg vil derfor opfordre Jannich til at lave en version 34  ;D

Den skal hvis man spørger mig laves så bunden ligger en smule højere, således at kompressorrørene kommer ned i niveau, det er en bedre løsning end at vi alle skal ændre på hullerne i brænderen.

En anden ting der undrer mig en smule er hvorfor der ikke er lavet en lille hulning i midten af herden på samme måde som standard herden. det vil sikre at bålet lander midt på herden og ikke som det gør nu, brænder mest i den ene side.

Jeg er overordentlig glad for den nye herd, men tror den kan blive endnu bedre ved et par små twists
Scotte 16 kw. 1016 BlackStar kedel. Kompressorrens. v13 Styring.
160 m2 som opvarmes til 23 gr.
Forventet forbrug 7.000 kg

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #83 Dato: Apr 12, 2012, 21:35 »
Hej Carsten.
Lyder da som en god løsning for jeg synes nemlig også de sidder lige højt nok også til standard herden som jeg har skiftet til efter mega problem igår (ren panik må ikke mangle varme lige nu ) hvor jeg fik så mange piller på 33 at den brændte lystigt men kunne ikke se lys fordi de mange piller skyggede for fotosensor.  Skal bare lige have tid til at lave de ændringer der skal til . Men jeg har stress på fuld hus i weekenden så jeg MÅÅÅÅÅ ikke lege eller miste varme eller varmt vand. Ihverfald ikke ret længe af gangen.
MVH
Claus
PS Askekage i standard herden iaftes... Glemt at sætte alm rens ned i luft... + den skulle lige have en tand op på blæseren ..

Hej Lamborg

Helt enig med dig ;) Herd 33 er rigtig fin. I hvert fald hos mig.

Udover og flytte kompressor rør til nedre huller(opboret til rør), er jeg begyndt og eksperimentere lidt med mætninger ???

Herd 33 brænder faktisk fantastisk flot hos mig. Men har dog også bemærket den sideeffekt, at der ophobes lidt piller bagerst på herd :(  Derfor har jeg sænket mætninger en anelse, netop fordi vi nu har mere sekundær luft til rådighed, får vi jo også en bedre forbrændning netop over pillerne om man vil ;D

Standard herd blæste sekundær luft ind i en lavere højde end nr. 33. Samt mere blæs fra huller i bund og fra selve brænder.  Derved tror jeg, at bål og piller blev flyttet(blæst) længere frem på herd.

Det er ren spekulation fra min side. Men et skud kompressorrens i døgnet i ny stilling, kombineret med lidt sænkning af piller i mætning synes og give mening hos mig ;)

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #84 Dato: Apr 15, 2012, 06:43 »
hej.
Herden på 30kw har helt klart forbedret afbrændingen af røggasser da den tænder ud for hvert enkelt hul i herden og det giver uden tvivl en højere udnyttelses %
Jeg har prøvet alt muligt med rens og uden rens men jeg kan ikke slippe af med den lille askekage på ca 5x5x1cm som ligger over de inderste huller på herden når kompressor har skudt. Har prøvet at lade den ligge og så kikke ved næste urstop ½ døgn senere og det giver ingen forskel på den er hverken større eller mindre ved næste skud. Desuden synes det ikke at have nogen effekt på forbrændingen. Men måske skal hullerne indrest være færre og mindre da forbrændingen ligesom er flyttet længere ind i kedlen og der derfor ikke behøves så meget luft her.
Skakt temp er faldet fra 43 til 35gr fordi bålet brænder længere inde og højere oppe.
Alt i alt meget bedre udforming med luftstrøm langs siden . Kunne man bare lige slippe for den lille iriterende kage så var den perfekt.
MVH
Claus

enig , men syntes ikke det gør den vilde forskel om der er kage eller ej

Ja enig :D

Den skal bare fjernes ;)

Carsten

Hej,

Jeg vil helst undgå askekager!
Derfor syntes jeg at man, som jeg tidligere har anbefaldet, skal give herden en gang elektropolering.
Det gør herden glat og derved har askekagerne svære ved at sætte sig.
Nu ved jeg ikke hvilken type rustfrit stål, herden er lavet af.
Jeg foreslår at man anvender ståltypen aisi 314 der har en god varmebestandighed,
Desuden skulle man få en særdeles glat overflade når det elektropoleres.
Den skarpe overgang som boreing af lufthullerne efterlader, bør fjernes inden
El-polering.

Mvh
Steen

Tror det kan gøres endnu bedre end elektropolering, så hermed et gratis tip til NBE: Find eet af de kinesiske firmaer der sprøjter de nye pande med keramisk belægning ud lige nu, og send et par herder derover til keramisk overfladebehandling. Har selv lige købt sådan en pande-fætter i ALDI formedelst kr. 179,-, og den holder virkeligt til ALT (læs ALT) man byder den; incl. monstervarme fra gasbrænderne på komfuret. Den steger fantastisk, og rester skylles bare af uden problemer - Intet fastbrændt. Jeg tror ikke det ville forøge salgsprisen på en herd betragteligt hvis vi snakker om bulk behandling af x-antal herder.

Mvh Folke

Ps.: Eller måske bare lige her: http://www.kb-maskinfabrik.dk/keramisk_sproejtning.htm (måske dog ikke ilge den samme form for keramik som en pandebelægning?)
« Senest Redigeret: Apr 15, 2012, 06:49 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #85 Dato: Apr 15, 2012, 07:59 »
Nå... Jeg kom for sent i gang med nr.33 Det er ikke en lavlast herd, men faktum er at jeg bruger flere piller når 33 er i, så både 32 og 33 holder sommerferie. Sommerherden + min blikplade er stadig det bedste sæt, ingen ophobninger, bare stabil drift.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #86 Dato: Apr 15, 2012, 08:09 »
Jeg er tilbage ved min std.16kw herd med skamol det kører
problemfrit med et skud komp.rens i døgnet. :)
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #87 Dato: Apr 15, 2012, 14:50 »
Kører stadig med nr 33 herd  :)
Virker super.
100% renseblæs i 4 sek.
Ingen sniller snaller eller aske på herden.
14 dages kørsel uden at røre ved noget.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #88 Dato: Apr 15, 2012, 15:52 »
Og jeg fortsætter med herd 33, og et pust kompressor rens i døgnet. Måske 2 til vinter med større last ;)

Synes nr. 33 er rigtig god. Specielt  kombineret med kompressor rens ;D I de laveste nylavede huller ;)

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline rostmo

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Eksperiment nummer 33
« Svar #89 Dato: Apr 20, 2012, 10:26 »
Hej.

Bruger stadig herd nr. 33. Har sat renseblæs op til 92 i 3 sekunder hvert 12 minut. Kører bare derudaf. :)


Hilsen

Rostmo
10 kw woody. Blackstar kedel. opvarmer 180 m2 i et plan.