Forfatter Emne: 30Kw problemer .  (Læst 31195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #45 Dato: Feb 22, 2013, 08:28 »
40% er måske for lidt, 50 er måske tættere på det rigtige ved dig.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #46 Dato: Feb 22, 2013, 08:49 »
Enig med Michael.

Renseblæs har faktisk en ret stor indvirkning på bålets størrelse, og hyppig rens brænder altså ret meget materiale af. Så er det bedre at øge det generelle blæs noget mere så de bliver brændt af løbende...

Endnu engang, hvis pillerne bygger sig op på herden. Dvs. piller, ikke aske/slagger... så er det fordi bålet får for lidt luft. Det er muligt flammen ser fin ud til at starte med, men ift. herd design, piller og luftmængde er det ikke nok til at få dem brændt af tids nok... ergo skal man have flammen lidt mere ovre i det magre... specielt ved høj last.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Randimol

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 132
  • Respekt optjent: +5/-1
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #47 Dato: Feb 22, 2013, 09:19 »
Hold da helt op drenge, sikke en tråd  ;)
Har siddet og læst det hele, og det var da spændende læsning.
Jeg har haft kæmpe problemer med indstillingerne på mit fyr. Jeg har bla. sloges med stor ophobning af piller,(som mange af jer), men efter 250 dage, lysner det. jeg har bøvlet meget med luften, og nu står den så på 25-45-65 og der er ikke så meget ophobning af piller. De har en tildens til at brænde sammen i en hård klump (ikke så meget mere) Hvis jeg skruer op for luften, ser flammen ikke godt ud, så jeg har valgt at fortsætte med de luft indstillinger, og så bare rage den klump væk der nu kommer. Det er ikke optimalt, men jeg er træt af at rode med det, og her er dejligt varmt, masser af varmt vand og kunderne  syntes aldrig her har været så varmt som nu,  så sådan må det være. Jeg har brugt i gennemsnit 3 kg. piller i timen vinteren over, så jeg er godt tilfreds med resultatet (ville normalt bruge 1000 l. olie om måneden, og 3 varme blæsere)
Randi
30Kw scotte. 30kw blackstar. 500l Pillesilo .Transportør fra 1000l tank. Styring V7. 160L VVB. 550 kvm bolig.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #48 Dato: Feb 22, 2013, 09:26 »
44% i rens giver slagger på herden, så vil helst undgå 50% i renseblæs, medmindre i kommer og hjælper med at banke af?

I kan godt have ret i at løsningen er dårlig, men lamborg har jo før i tråden beskrevet at generel stigning i blæs altså ikke afhjælper problemet.
Som en lille beskrivelse af at generel stigning i blæs ikke hjælper her, har jeg forsøgt at tilsætte olie for fjernelse af smuld. er så holdt op igen, fordi jeg ikke kan få en jævn afvejning. Når jeg bruger olie ligger jeg mellem 1200 og 1580 g/6min. Først sodede den noget så fik jeg vejet og tastet ind og så kørte det fint. Sidst på ugen var jeg så nede på 1200g og det var altså meget magert, men jeg havde stadig bjerget på herden.

Som jeg oplever problemet er herden for lang. Så længe bålet er i bunden af herden går det fint, men over tid (½-2 timer) flytter piller og bål længere ud på herden. Her er der ikke nok luft og så hober det sig op. Lamborg har jo så beskrevet at tidligere versioner af styringen ikke har problemet, så derfor fejler herden nok ikke noget

Tidliger i tråden, skriver du martin, at rens kunne være en del af problemet og når jeg så tester det med mere rens for at se om der er noget at hente, foreslår du at jeg skal rense mindre end jeg har gjort tidligere. Så derfor tror jeg at jeg har misforstået dit tidligere indlæg.

Mener du jeg skal blæse mere i det høje område og rense mindre?

Kom gerne med et forslag til rens og blæs men helst ikke over 43% i rens, det giver slagger med den pille jeg bruger nu.
Med det jeg kører nu i blæs er min aske fint grålig kaffegrumset, som jeg har forsået den skal være, ingen ubrændte piller i, kedelfladerne er grålige.


Bortset fra, at jeg ikke vidste jeg havde et problem, før Lamborg fortalte at han med en tidligere styring ikke har dette "bjerg" er jeg meget glad for mit fyr. Det er den bedste investering jeg har lavet i mange år og med kompressorens kører det bare. Det eneste problem jeg har haft, var at jeg efter en asketømning ikke fik lukket bundlågen ordenligt og det gjorde det altså svært at få justeret luften, så der ikke kom røg op af skorstenen. men det kan jeg vel næppe klandre fyret for. Og så skal jeg lige have skilt kompressor rensen ad, for at se om der er de huller i rørene, som sikrer mod at den stopper til.

« Senest Redigeret: Feb 22, 2013, 09:38 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #49 Dato: Feb 22, 2013, 10:35 »
Hvis mere end 44 % giver slagger, er det tiden du skal justere på.
Jeg er 99 % sikker på at det ikke er forskellen i chip versioner der giver nogen forskel på forbrændingen.
Det er justeringen af luft i forhold til piller.
Hjemme teori @ giver du olie i bunden af magasinet, eller på toppen, når der er fyldt helt op ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #50 Dato: Feb 22, 2013, 10:54 »
Hvis mere end 44 % giver slagger, er det tiden du skal justere på.
Jeg er 99 % sikker på at det ikke er forskellen i chip versioner der giver nogen forskel på forbrændingen.
Det er justeringen af luft i forhold til piller.
Hjemme teori @ giver du olie i bunden af magasinet, eller på toppen, når der er fyldt helt op ?

44% og 6 sek , gav slagger, hvis jeg kører kortere når den vist ikke rigtig op i omdrejninger, inden den skruer ned igen.

Den med chip versionen må du tage med Lamborg, han siger den forsvinder med 6.69 og det er jo ikke sikkert mit er det samme, det ligner bare. Jeg har kun kørt med 6.72. Og nu tror jeg vi er tilbage til at du ikke mener Lamborg kan justere fyret, ihvertfald ikke med en nyere chip O0

Olien 1-2 dl gav jeg i toppen, over elefantfoden. Men det kører fint uden (læs bedre)  den giver omkring 1150g, men ingen store udsving, så det er fint nok til mig.
« Senest Redigeret: Feb 22, 2013, 10:57 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #51 Dato: Feb 22, 2013, 11:16 »
Hvis mere end 44 % giver slagger, er det tiden du skal justere på.
Jeg er 99 % sikker på at det ikke er forskellen i chip versioner der giver nogen forskel på forbrændingen.
Det er justeringen af luft i forhold til piller.
Hjemme teori @ giver du olie i bunden af magasinet, eller på toppen, når der er fyldt helt op ?

44% og 6 sek , gav slagger, hvis jeg kører kortere når den vist ikke rigtig op i omdrejninger, inden den skruer ned igen.

Den med chip versionen må du tage med Lamborg, han siger den forsvinder med 6.69 og det er jo ikke sikkert mit er det samme, det ligner bare. Jeg har kun kørt med 6.72. Og nu tror jeg vi er tilbage til at du ikke mener Lamborg kan justere fyret, ihvertfald ikke med en nyere chip O0

Olien 1-2 dl gav jeg i toppen, over elefantfoden. Men det kører fint uden (læs bedre)  den giver omkring 1150g, men ingen store udsving, så det er fint nok til mig.

Jo, han kan fint justere på fyret.
Nu går der jo nørderi i emnet  :)
Derfor kan små forskelle give store udslag,
og derfor giver det rigtig god mening at mange med problemer eller løsninger byder ind.
Fint at du har fået afklaret det med at give, eller ikke give olie.

 
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #52 Dato: Feb 22, 2013, 11:50 »
billed af herden efter ca. 20kilo piller.
billedet er taget efter begyndt nedlukning til kompressorens, derfor ingen flammer.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #53 Dato: Feb 22, 2013, 11:52 »
Det ligner sammensmeltet snask... begyndende slagger værk. Din herd er jo ikke tilnærmelsesvis ren.

Hvad for nogle piller fyrer du med?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #54 Dato: Feb 22, 2013, 13:37 »
Det ligner sammensmeltet snask... begyndende slagger værk. Din herd er jo ikke tilnærmelsesvis ren.

Hvad for nogle piller fyrer du med?

Det eneste jeg har prøvet med slagger var i starten af herden(altså den anden ende) med som skrevet 44% blæs på rensen.
Det på billedet ligger helt løst og kan fjernes helt med ildrager eller kompressorens, det er fuldstændigt porøst og det er ikke de beskrivelser jeg har set af slagger.

Hvornår i indlægget har nogen af os skrevet at problemet er en ren herd ;D


Flexheat piller
« Senest Redigeret: Feb 22, 2013, 13:42 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #55 Dato: Feb 22, 2013, 15:37 »
Det eneste jeg har prøvet med slagger var i starten af herden(altså den anden ende) med som skrevet 44% blæs på rensen.
Det på billedet ligger helt løst og kan fjernes helt med ildrager eller kompressorens, det er fuldstændigt porøst og det er ikke de beskrivelser jeg har set af slagger.

Hvornår i indlægget har nogen af os skrevet at problemet er en ren herd ;D


Flexheat piller

Det jeg mener er bare, at det ser ud til at du har opbygning af aske som måske ikke er smeltet helt sammen, men det er vist begyndende slagger... og der er jo med til at besværliggøre luftflow'et, og så går det jo nok i en eller anden selvsving. Har du prøvet med korte kraftige renseblæs? F.eks. 10 3 65 ? Se om det kan få lortet skudt af?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline lnlaursen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #56 Dato: Feb 23, 2013, 10:49 »
Jeg har lige skiftet min 30kw brænder vers. 6.69 ud med en 20kw brænder vers. 6.79 pga overstørrelse,og hold da op som jeg osse døjer med alt alt alt for mange piller i herden,der skal kompresserrens til 2 gange i døgnet for at holde den nogenlunde ren.
Der er måske åbenbart en lille fejl i chippen som lamborg siger....

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #57 Dato: Feb 23, 2013, 13:23 »
Der er lige løbet lidt vand i denne tråd siden jeg sidst læste :-) Fedt..
Sophus : grunden til at jeg mener komp rens på kilo er for ustabilt er ikke at det ikke virker men det er så svært at få til at kører optimalt. Hvis du feks stiller komp til at skyde i 0,2 sek og det passer når den kører 75% så er der lige gløder til at den kan kører videre men næste gang den skyder så ligger den ved 40% og så vil 0,2 sek blæs måske blæse hele bålet ned og den tænder ikke men får smidt piller på i 5 min inden den stopper og laver ny optændning. Jeg hælder mere til 4 stop i døgnet på ur så. Men måske har du mere held af det end jeg. :-)
Martin : Rigtigt at aske spiller ind. Pga den store pillemængede kommer der jo naturligvis også mere aske på herden og selvom jeg på et tidspunkt lå på 100% blæs så blev asken bare tykkere og tykkere med nogle små pivhuller i over luft hullerne.
Men jeg er stadigvæk meget arbejdsramt i denne weekend så jeg roder først videre mandag. :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #58 Dato: Feb 23, 2013, 14:07 »
Martin : Rigtigt at aske spiller ind. Pga den store pillemængede kommer der jo naturligvis også mere aske på herden og selvom jeg på et tidspunkt lå på 100% blæs så blev asken bare tykkere og tykkere med nogle små pivhuller i over luft hullerne.

Nu er det hans herd jeg kommenterer, og han har stillet hans ned på 20 kW med samme resultat, så det er ikke det.
Jeg har set lignende fænomen på min egen, og det var pillerne. Det krævede meget kraftige korte og hyppige renseblæs. Noget i stil med 7 2 90 kørte jeg dengang... og så et luk i døgnet. Men han brænder jo flere piller af end jeg gør, så hans problem ville nok også blive større.

Hvad dit problem er, Lamborg, ved jeg ikke. Noget må jo være anderledes i indstilligerne fra de to versioner du kører.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #59 Dato: Feb 24, 2013, 19:05 »
Nå - Her af så resultatet af noget tuning

blæs er sat lidt op  på høj 12-19-26

Rens er for søgt med 10-3-65, sat op til 70 og siden 75 og er nu oppe på 78, så nu begynder der at at dratte flere piller af, sammen med asken. Jeg har renset herden helt idag, da jeg ville vide hvis der kom slagger, om det er nyt eller gammelt.

Det har klart hjulpet, der ligger lidt men kan ikke se om det bygger op, så nu har jeg rettet komp. rens til 30kg, så får jeg længere perioder, til at se om der kommer "bjerge" igen.

Jeg har fået selvstart efter kompressorens til at virke med 155 sekunder 25% blæs, 0,6 sek, med 4,75bar.
(men her har du ret Lamborg, der kan jo være stor forskel i bålet/mængden af piller efter hvilken ydelse, den kører nå rensen starter) Nu vil jeg kører med det og måske justere tættere på grænsen for hvor det går godt og så se hvormange "optændinger" jeg får på en uge.

Til sidst fik jeg boret huller i rørene til kompressorrens, som Martin et andet sted havde anbefalet mig at gøre, så ikke de kokser til.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt