Hej Michael..
Enig med dig såvidt angår varmetab til omgivelserne men ikke i om der er en evt besparelse eller ej. Der er forskel på om du skal varme 100l i kedelkredsen op til 65gr og resten kun til 40gr end hvis du skal varme alle 1000 l op til 65 gr hvor det i grunden ikke er nødvendigt. Men hvor stor beparelsen er ved jeg som jeg skriver ikke. Men det er heller ikke grunden . Kenneth skriver at han ikke kan se formålet men det kan jeg,så det er faktisk bare det jeg prøve at forklare.
Hvis der ikke var nogen grund til det hvorfor skulle Jannich så spilde tid på det :-)
Næ, mit problem er også at finde ud af hvad det kan anvendes til. Vejrkompensering er ikke nyt, met har vist været ude af chippen i en periode.
Vejrkompensering har jeg allerede, Danfoss opfandt termostatventilen for 60år siden og den virker elegant, når temperaturen stiger skruer den ned for varmen, og når temperaturen falder skruer den op.
Problemet er at den er bagud, så den regulerer først når ændringerne i vejret er sket. Det er ingen problem i moderne huse med hurtigt virkende gulvvarme. I beton gulve som mit, er systemet dog ikke 100% perfekt. Det tager måske et døgn at ændre temperatur, så det ville være ganske smart om systemet var forud, forstået sådan at styringen kiggede ud i fremtiden og regulerede på forhånd.

Et nyere privat varmesystem indeholder ikke meget vand, jeg vil gætte på at det ligger langt fra 1m3. Et andet problem ligger vel i at man samtidig med at man lukker ventilen, begrænser eller ligefrem lukker for flowet, det er jo ikke særlig hensigtsmæssig. Normalt klarer gulvvarme systemet problemet ved at recirkulere via. egen pumpe.
Hvis temperaturen skal reguleres ned på en sekundær side må det også kræve en termostat monteret, det må jo skulle være på fremløbet efter ventilen?