Forfatter Emne: "STOP" udgangstest igang?  (Læst 22357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #45 Dato: Nov 12, 2018, 21:58 »
Iltstyringen regulerer max 50% , men det imødekommer du ved at justere blæsetallene efter det. Tror du misforstår hvordan iltstyring virker. Men prøv dig nu lidt frem med de råd du får herinde. Der er masser af hjælp at hente herinde, men det kræver man efterprøver dem. Mvh.

Jeg erkender blankt jeg ikke har helt styr på O2 reguleringen. Jeg har forsøgt låse styringen på de 3 forud definerede effekter. Så justerer jeg blæseren så den rammer niveauet så tæt på som muligt, men skud på 1,5% til hver side.
Når blæseren har været justeret på de 3 punker så de passer bedst muligt har jeg aktiveret O2 styringen, så vrider den 50% og det gør ingen forskel i kurverne.

Lige et indspark mere herfra: Hvis du har "justeret i vildskab" kan det ofte være svært at gennemskue konsekvenserne heraf. Derfor kan en gendannelse af fabriksdata måske også hjælpe.

Jeg har justeret meget men med lange mellenrum og kun på et parameter af gangen, Det er derfor O2 styringen ikke er aktiv, det er for at skyde de andre parametre ind først. Når de passer udfra overstående beskrivelse går det helt galt når jeg aktivere O2 reguleringen

Og så lige for at få det på plads en gang for alle. NBE er producenten af produktet og er så vidt jeg ved ikke forpligtet til nogen som helst support overfor kunden, men er flinke til indimellem at kigge med herinde. For at reklamere over dit fyr, skal du have fat i leverandøren og installatøren, da det er dem der hæfter for de to års reklamationsret.

Jeg har haft fat i leverandøren, han sagde det samme. NBE er produktionsvirksomhed, ikke supportvirksomhed og det er det samme jeg har konstateret. Dog vil jeg mene at jeg betalte for indreguleringsbesøg netop fordi det skule køre, det gør det så ikke, så vil jeg mener at leverandøren af det servicebesøg har et problem. Her blev justeret på renseren, intet andet.
Servicemanden var iøvrigt meget flink og fortællevillig så ros for det, men trist er det fyret ikke køre skabt.
Fyret et sat op i samarbejde med en VVSèr i min omgangskreds som derfor ikke er forpligtet til at få fyret til at køre elektrisk og reguleringsmæssigt.

Så spar hellere dit krudt i bøssen til der hvor det har sin berettigelse :)

Jeg mener at det er fuldt ud berettiget at producenten af fyret står inde for der virker og fungere. I in verdne er det her et tydeligt SW problem på et eller andet niveau, den har en lokal installatør ingen chance for at supportere, men som beskrevet håber og tror jeg problemet med "udgangstest" er væk nu funktionen er fjernet.

Så kommer iltstyringen sikkert engang, ellers køre fyret faktisk bedre uden som det er nu så det er ikke et tab hvis ikke den gør, altså kommer til at virke.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #46 Dato: Nov 12, 2018, 22:00 »
Effekt på eltænder på 50%? Måske derfor du har problemer med optænding, hæv den til 70% , så tænder den ild i piller i første forsøg.

Igne igen igen og ikke for at være træls. Optændingne er std og virker ALLE andre gange. Der er kun problemer når "udgangstest" var aktiv og fyret skulle starte, Nu er den funktion væk, så håber jeg problemer også er, selvom NBE jo siger det er optændingen der ikke virker (med deres standard tal) det kunne så undre hvorfor de ikke er bedre, men igen, det tænder som det skal under alle andre forhold end "udgangstest" aktiv.

Men jeg kan da, og vil, rette på effekten for eltænderen, men så retter jeg jo faktisk på flere ting af gangen, så ved jeg ikke hvad der evt. her hjulpet.
« Senest Redigeret: Nov 12, 2018, 22:05 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #47 Dato: Nov 12, 2018, 22:05 »
Jeg kan ikke rette i de 2 rubrikker her, ser andre har tal på 40&50% men jeg kan så ikkeændre dem, bør jeg ikke kunne det?

Nu jeg tænker over det virker det som om de 2 reguleringer modarbejder hinanden, helt lige som MHES beskriver, det kan ske hvis Pi reguleringen er sat forkert, men jeg har kun P det ene sted og I det andet.






« Senest Redigeret: Nov 12, 2018, 22:13 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #48 Dato: Nov 12, 2018, 22:10 »
Hmmm.... har ikke flere gode bud på dine problemer, og dem jeg har givet dig, bestemmer du jo selv om du vil prøve af. Men håber da du får det til at fungere, som du synes er bedst. Mvh.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #49 Dato: Nov 12, 2018, 22:12 »
Hej Igen

Har hørt fra en montør at man kan sætte blæser så lavt, at den snyder ilt sensor fordi den (kun får sekundær luft)
Prøv at starte igen med blæser tal på ca. 15-20-25 (kan jo altid gøres om igen)

Roder selv med et anlæg ikke mit men et magen til dit, men med en 8 meter skorsten med ny isat foring på 130 mm
der endte vi 17-23-28 og næsten perfekte kurver

½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #50 Dato: Nov 12, 2018, 22:13 »
Du kan rolig rette på eltænderen, den indvirker ikke på andet, heller ikke optændingstiden. Men prøv dig nu frem.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #51 Dato: Nov 12, 2018, 22:20 »
Du kan rolig rette på eltænderen, den indvirker ikke på andet, heller ikke optændingstiden. Men prøv dig nu frem.

Jeg har givet den noget mere, men tjekkede lige dine indstilinger De er jo std.? men fred med det, bare det kommer igang og jeg slipper for de "udgangstest" fejl er jeg egentligt glad med hvordan selvom jeg gerne vil vide hvorfor.

Så må jeg kigge på O2èn senere nu er det vist puttetid, tag, mange tak, for bidrag
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #52 Dato: Nov 12, 2018, 22:27 »
Hej

Ja godnat

Vedr. eltænder er I to sikker på at I begge har en keramisk tænder ?

Anbefalede justeringer:
keramisk tænder
• Forvarmning 30 sek.
• Effekt 50%
• Max tid 5min.
• Blæs lav 40%
• Blæs midt 25%
• Blæs høj 60%
½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #53 Dato: Nov 13, 2018, 05:09 »
Hej

Ja godnat

Vedr. eltænder er I to sikker på at I begge har en keramisk tænder ?

Anbefalede justeringer:
keramisk tænder
• Forvarmning 30 sek.
• Effekt 50%
• Max tid 5min.
• Blæs lav 40%
• Blæs midt 25%
• Blæs høj 60%
nej, det var en forglemmelse, har 2 U-tændere istedet, så bare se bort fra mit indlæg.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #54 Dato: Nov 13, 2018, 05:50 »
Hej

Ja godnat

Vedr. eltænder er I to sikker på at I begge har en keramisk tænder ?

Anbefalede justeringer:
keramisk tænder
• Forvarmning 30 sek.
• Effekt 50%
• Max tid 5min.
• Blæs lav 40%
• Blæs midt 25%
• Blæs høj 60%
nej, det var en forglemmelse, har 2 U-tændere istedet, så bare se bort fra mit indlæg.

Så det vil sige jeg skal sætte indstillingerne tilbage til std?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #55 Dato: Nov 13, 2018, 06:09 »
Det er jo op til dig selv. Hvis den tænder som den skal, hvis ikke , kan du jo prøve dig frem, der er ikke nødvendigvis nogen Formel på det. God dag. Mvh.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline baggadap

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 274
  • Respekt optjent: +14/-2
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #56 Dato: Nov 13, 2018, 10:15 »

Så det vil sige jeg skal sætte indstillingerne tilbage til std?

Det kommer jo an på om det har hjulpet :)
Igen, når du ikke ved præcis hvad der fejler er det svært at indstille i blinde.
På de fyr jeg har sat op, har jeg ikke fået en stabil eltænding ved 50% med keramisk eltænder. Jeg har den personligt til at stå på 80%

Hvis det var mig, ville jeg forsøge at fremprovokere fejlen med en masse start/stop. En mulighed er også at koble din kompressor fra, derved skydes herden ikke ren ved stop, og du har mulighed for at se hvad der er sket:
1) Ingen piller på herd = problem med snegl eller software bug
2) U-brændte piller på herd = problem med eltænder eller blæser eller parametre til disse

Når du så har fundet ud af hvad der sker, og lad os sige du finder ud af at sneglen ikke kører, og det er samtidig med du får beskeden "Udgangstest... etc" - ja så kan du med rette forelægge dette for NBE med formodning om der er fejl i enten hardware eller styring.
Indtil da, så ER det altså op til din installatør/dig selv at fejlsøge, og den hjælp du får herinde er ren bonus og goodwill fra os andre.

Fortsat god fornøjelse og held og lykke.

MVH Mathias

Mvh Mathias
----
http://stokercloud.dk/dev/overmark.html
Styring V7, Samsung Galaxy Tab S, HTC One M7
Scotte 16 Kw på Alcon 6
MAFA Silo

Offline ½mylund

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Respekt optjent: +17/-6
  • Vil dit fyr ikke spille lad Hald det indstille
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #57 Dato: Nov 13, 2018, 15:27 »
Hej 383CI

Vedr. el tænder kan kun sige, kort tid og meget luft (keramisk)




½mylund
NBE Scotte 10 kw Blackstar BS 1016 ver. 6,85
Metalbestos Multi 50 130mm stålskorsten kompressorrens ,stokerkontrol ver. 3,50
160 m2 i 2 plan 160 L. vvb
Nilan comfort Top 300 ventilation
Års forbrug 5250 kg german pellets 6mm
½ godt isoleret hus

online data http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=haldmylund

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #58 Dato: Nov 13, 2018, 20:20 »
Hmmm.... har ikke flere gode bud på dine problemer, og dem jeg har givet dig, bestemmer du jo selv om du vil prøve af. Men håber da du får det til at fungere, som du synes er bedst. Mvh.

Jeg siger bestemt mange tak for bidrag. Det der undre mig er jo at optændingen virke og altid har gjort det, men u der er flere der siger den bør skrues op har jeg gjort det.
Det er min mening det KUN er i forbindelse med "udgangstest" aktiv mit fyr fejler, den funktion har NBE nu fjernet så det er mit håb det ikke fejler mere under de i denne tråd beskrevne konditioner.

Hej Igen

Har hørt fra en montør at man kan sætte blæser så lavt, at den snyder ilt sensor fordi den (kun får sekundær luft)
Prøv at starte igen med blæser tal på ca. 15-20-25 (kan jo altid gøres om igen)

Roder selv med et anlæg ikke mit men et magen til dit, men med en 8 meter skorsten med ny isat foring på 130 mm
der endte vi 17-23-28 og næsten perfekte kurver


Hmmm, jeg er ikke helt sikker på jeg forstår andet end O2 måleren kan måle forkert ved lave blæsertal? Jeg stiller på blæseren ca. 1 gang i døgnet og kigger på asken. Nu her har flere kommenteret på de lå lavt og det passer fint med både O2 kurver under ønsket setpunkt og uforbrandte piller i asken.
Så har den fået et par hak op i lav og mellem, så ser jeg igen imorgen eftermiddag.


Det kommer jo an på om det har hjulpet :)
Igen, når du ikke ved præcis hvad der fejler er det svært at indstille i blinde.
På de fyr jeg har sat op, har jeg ikke fået en stabil eltænding ved 50% med keramisk eltænder. Jeg har den personligt til at stå på 80%

Eltænderen har fået lidt mere siden det vist er den generalle opfattelse at bålet kommer bedre igang med std. indstillinger. Effekt 60%



Hvis det var mig, ville jeg forsøge at fremprovokere fejlen med en masse start/stop. En mulighed er også at koble din kompressor fra, derved skydes herden ikke ren ved stop, og du har mulighed for at se hvad der er sket:
1) Ingen piller på herd = problem med snegl eller software bug
2) U-brændte piller på herd = problem med eltænder eller blæser eller parametre til disse

Jeg kan ikke fremprovokerne fejlen da den kun opstod i kombinationen at fyret var slukket eksternt hvorefter der blev påbegyndt en "udgangstest" der så kom til at hænge. Så fungerede udgangene ikke og dermed ingen drift af snegle og dermed ingen bål.
Jeg har en video at alt står stille på fyret mens styringen siger det er i drift, med "udgangstesten" igang men kan ikke lægge den på youtube af en eller anden grund.

Når du så har fundet ud af hvad der sker, og lad os sige du finder ud af at sneglen ikke kører, og det er samtidig med du får beskeden "Udgangstest... etc" - ja så kan du med rette forelægge dette for NBE med formodning om der er fejl i enten hardware eller styring.

Det er faktisk det jeg mener jeg har gjort.
Jeg er selv tekniker og hjælper andre på andre sider. Her vil jeg gerne have så specifik en problembeskrivelse som muligt for vi kan komme videre så det har jeg forsøgt.
Fejlen er specifikt at fyret ikke tænder op når "udgangstest" er aktiv, så forsøger det 2 gange uden antydning af bål hvorefter det går i "alarm optænding"
Denne alarm kan IKKE afstilles på hverken tablet eller pc, men dun ved at hive forsyningen fra fyret.
Herefter starter det problemfrit op igen i første forsøg.

Det er forelagt NBE der siger det er optændingen det er galt med og ikke andet.
Jeg har sagt det kan jeg ikke få til at passe med noget som helst, så er den umiddelbart strandet der i forhold til producenten der jo så mener problemet er ikke eksisterende.
Nu er firmwaren så opdateret i fyret og den udgangstest funktion fjernet.
Hvorfor den nogensinde kom er der ingen der ved, den skulle jo efter sigende ikke gøre noget, er der ingen der ved. Den kom med sidste firmware hvorefter mine problemer opstod.
Jeg havde dem ikke sidste år, her spillede fyret som det skulle.



Indtil da, så ER det altså op til din installatør/dig selv at fejlsøge, og den hjælp du får herinde er ren bonus og goodwill fra os andre.

Fortsat god fornøjelse og held og lykke.

MVH Mathias
Jeg har snakket med sælgeren der også installere fyrene. Han har talt med en med stor forstand på styringerne og denne kunne ikke umiddelbart forklare problemerne.
Dog blev vi enige om ikke at gøre noget ved det nu funktionen "udgangstest" er fjernet med opdateringen.
Ingen af de 2, installatøren og en med større teknisk erfaring kunne forklare hvorfor styringen låste og ikke kontaktes udne at være frakoblet forsyningsspændingen.
Jeg vil ikke op ophøje mig selv men ærligt talt tror jeg ikke på en bonde VVSèr ville have en chance for at fejlfinde på den her fejl.
Dels fordi den er styringsmæssig, dels fordi det jo kræver han står ved siden af fyret i fejløjeblikket Helt lige som det kræver jeg er tilstede under opstarten for at kunne konstatere at snegle ikke køre osv. osv. 

Men mange tak for bidrag, jeg vender tilbage også hvis jeg får den video at en fejl under "udgangstest" lagt på youtube





Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: "STOP" udgangstest igang?
« Svar #59 Dato: Nov 13, 2018, 20:56 »
Hvis du har uforbrændte piller i askeskuffen, hvordan kan du så vurdere asken som fin, det er dine egne ord. Når du ikke gider ændre dine blæsertal, så de matcher dine iltprocenter, så virker det på mig som om du ikke tager imod de råd du får fra flere herinde, som er, du skal hæve dine blæsetal, afveje din sneglydelse, få kalibreret din iltstyring, for mig at se gør du som du tror er bedst, istedet for at lytte til hvad flere skriver til dig. Kender du udtrykket, man kan tvinge hesten til truget, men ikke få den til at drikke. Og desuden, gør du nok ikke dig selv en tjeneste, ved at kolde nogle for bonde vvs, det er sgu rimeligt nedladende. Og animerer nok ikke folk til at hjælpe dig. Men synes faktisk vi er flere der har prøvet at hjælpe dig, uden du rigtig tager det til dig. Det var alt herfra.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page