Hmmm.... har ikke flere gode bud på dine problemer, og dem jeg har givet dig, bestemmer du jo selv om du vil prøve af. Men håber da du får det til at fungere, som du synes er bedst. Mvh.
Jeg siger bestemt mange tak for bidrag. Det der undre mig er jo at optændingen virke og altid har gjort det, men u der er flere der siger den bør skrues op har jeg gjort det.
Det er min mening det KUN er i forbindelse med "udgangstest" aktiv mit fyr fejler, den funktion har NBE nu fjernet så det er mit håb det ikke fejler mere under de i denne tråd beskrevne konditioner.
Hej Igen
Har hørt fra en montør at man kan sætte blæser så lavt, at den snyder ilt sensor fordi den (kun får sekundær luft)
Prøv at starte igen med blæser tal på ca. 15-20-25 (kan jo altid gøres om igen)
Roder selv med et anlæg ikke mit men et magen til dit, men med en 8 meter skorsten med ny isat foring på 130 mm
der endte vi 17-23-28 og næsten perfekte kurver
Hmmm, jeg er ikke helt sikker på jeg forstår andet end O2 måleren kan måle forkert ved lave blæsertal? Jeg stiller på blæseren ca. 1 gang i døgnet og kigger på asken. Nu her har flere kommenteret på de lå lavt og det passer fint med både O2 kurver under ønsket setpunkt og uforbrandte piller i asken.
Så har den fået et par hak op i lav og mellem, så ser jeg igen imorgen eftermiddag.
Det kommer jo an på om det har hjulpet 
Igen, når du ikke ved præcis hvad der fejler er det svært at indstille i blinde.
På de fyr jeg har sat op, har jeg ikke fået en stabil eltænding ved 50% med keramisk eltænder. Jeg har den personligt til at stå på 80%
Eltænderen har fået lidt mere siden det vist er den generalle opfattelse at bålet kommer bedre igang med std. indstillinger. Effekt 60%
Hvis det var mig, ville jeg forsøge at fremprovokere fejlen med en masse start/stop. En mulighed er også at koble din kompressor fra, derved skydes herden ikke ren ved stop, og du har mulighed for at se hvad der er sket:
1) Ingen piller på herd = problem med snegl eller software bug
2) U-brændte piller på herd = problem med eltænder eller blæser eller parametre til disse
Jeg kan ikke fremprovokerne fejlen da den kun opstod i kombinationen at fyret var slukket eksternt hvorefter der blev påbegyndt en "udgangstest" der så kom til at hænge. Så fungerede udgangene ikke og dermed ingen drift af snegle og dermed ingen bål.
Jeg har en video at alt står stille på fyret mens styringen siger det er i drift, med "udgangstesten" igang men kan ikke lægge den på youtube af en eller anden grund.
Når du så har fundet ud af hvad der sker, og lad os sige du finder ud af at sneglen ikke kører, og det er samtidig med du får beskeden "Udgangstest... etc" - ja så kan du med rette forelægge dette for NBE med formodning om der er fejl i enten hardware eller styring.
Det er faktisk det jeg mener jeg har gjort.
Jeg er selv tekniker og hjælper andre på andre sider. Her vil jeg gerne have så specifik en problembeskrivelse som muligt for vi kan komme videre så det har jeg forsøgt.
Fejlen er specifikt at fyret ikke tænder op når "udgangstest" er aktiv, så forsøger det 2 gange uden antydning af bål hvorefter det går i "alarm optænding"
Denne alarm kan IKKE afstilles på hverken tablet eller pc, men dun ved at hive forsyningen fra fyret.
Herefter starter det problemfrit op igen i første forsøg.
Det er forelagt NBE der siger det er optændingen det er galt med og ikke andet.
Jeg har sagt det kan jeg ikke få til at passe med noget som helst, så er den umiddelbart strandet der i forhold til producenten der jo så mener problemet er ikke eksisterende.
Nu er firmwaren så opdateret i fyret og den udgangstest funktion fjernet.
Hvorfor den nogensinde kom er der ingen der ved, den skulle jo efter sigende ikke gøre noget, er der ingen der ved. Den kom med sidste firmware hvorefter mine problemer opstod.
Jeg havde dem ikke sidste år, her spillede fyret som det skulle.
Indtil da, så ER det altså op til din installatør/dig selv at fejlsøge, og den hjælp du får herinde er ren bonus og goodwill fra os andre.
Fortsat god fornøjelse og held og lykke.
MVH Mathias
Jeg har snakket med sælgeren der også installere fyrene. Han har talt med en med stor forstand på styringerne og denne kunne ikke umiddelbart forklare problemerne.
Dog blev vi enige om ikke at gøre noget ved det nu funktionen "udgangstest" er fjernet med opdateringen.
Ingen af de 2, installatøren og en med større teknisk erfaring kunne forklare hvorfor styringen låste og ikke kontaktes udne at være frakoblet forsyningsspændingen.
Jeg vil ikke op ophøje mig selv men ærligt talt tror jeg ikke på en bonde VVSèr ville have en chance for at fejlfinde på den her fejl.
Dels fordi den er styringsmæssig, dels fordi det jo kræver han står ved siden af fyret i fejløjeblikket Helt lige som det kræver jeg er tilstede under opstarten for at kunne konstatere at snegle ikke køre osv. osv.
Men mange tak for bidrag, jeg vender tilbage også hvis jeg får den video at en fejl under "udgangstest" lagt på youtube