Hej Dennis,
Som du måske kan gætte af vores tidligere kommunikation i denne tråd, har jeg et problem tilvarende dit

Min 25 år gamle kappebeholder (en gammeldags traditionel VVB) er meget sløv til at varme de 100 l vand op der står i den.
Den er fra dengang hvor fyret (oliefyret) bare altid var tændt og klar, og man ikke tænkte så meget på energiforbruget.
Min VVB er ikke tilkalket, den er bare gammel og ineffektiv.
Jeg har besluttet at udskifte den til foråret, til en af NBE's rustfri beholdere med 2 varmespiraler og el-patron.
Jeg har endnu ikke helt besluttet om der kommer solvarme på den ene spiral, men hvis ikke, så vil jeg bruge begge spiraler til at opvarme VVB'en.
Jeg er overbevist om at hvis man vil køre med "moderne teknik" i opvarmnings systemet, så må man også have komponenter der understøtter det.
Altså, hvis jeg vil have VVB-prioritering, så må jeg have en VVB der kan opvarmes hurtigt

Om dit problem har samme oprindelse som mit (gammel traditionel VVB) eller det skyldes kalk, kan jeg ikke afgøre, men nu ved du hvad jeg har besluttet at gøre ved problemet.
I mellemtiden har jeg lavet den "Storm P løsning" som jeg tidligere har tegnet til dig, som egentlig løser problemet, men som min "nørdede opfattelse" ikke accepterer

Hilsen
Michael
Hmm... Jeg har ikke kontrolert hvordan den skilles af, men jeg har en mistanke om at det bliver svært.
Varmelegemeet (vand) har på fyldning på siden af tanken ca. 50% oppe og den elektriske spiralen er
montert i et indvendigt rør i bund. Og ja det er et kombi beholder, både strøm og vand til opvarmning.
Er der nogen måde at fjerne kalk i en sådan svend uden at skille hele systemet ad?
Mvh.
Dennis