Forfatter Emne: Kan man omgå VVB prioritering?  (Læst 68105 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: Kan man omgå VVB prioritering?
« Svar #45 Dato: Dec 03, 2010, 17:13 »
Hvor sidder din VVB føler?

Jeg mangler et dykrør til min, så den viser lidt forkert, men bruger den i princippet ikke til noget endnu, anywho. Det er en solvarme beholder jeg har, og jeg er ikke interesseret i at varme alle 300L op til fuld gas. Jeg varmer kun de øverste 100L op til 60 grader. Lagdelingen i tanken gør så at der fint kan være 12 grader i bunden, som solvarmen kan fylde på. Hvis du ikke har 37 teenager tøser i din husstand, så er det vel i princippet også sådan du bør gøre?
Nå, det var skam ikke så svært at plasere den...
Jeg pillede den mekaniske føleren ud af tanken og er statte den med VVB-føleren fra Scotten.
Men så vidt jeg ved er ikke min tank lagdelt - det er alt eller intet.
37 tøser har jeg ikke, kun en men hun fylder som 37 nogle gange!  :P

Mvh.
Dennis
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #46 Dato: Dec 03, 2010, 17:16 »
Nå, det var skam ikke så svært at plasere den...
Jeg pillede den mekaniske føleren ud af tanken og er statte den med VVB-føleren fra Scotten.
Men så vidt jeg ved er ikke min tank lagdelt - det er alt eller intet.
37 tøser har jeg ikke, kun en men hun fylder som 37 nogle gange!  :P
Uh, lagdeling er skam ikke noget den skal bygges til. Det er ren fysik. Varme vil opad og kulde vil nedad.
Hvor højt sidder føleren på tanken?

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • Phoenix 16kw
« Svar #47 Dato: Dec 03, 2010, 19:52 »
Nå... der kan du bare se, så har jeg lært noget i dag også... :)

Føleren sidder ca. 3/4 oppe på tanken.

Mvh.
Dennis

VVB prioritering 140l.

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #48 Dato: Dec 03, 2010, 20:00 »
Nå... der kan du bare se, så har jeg lært noget i dag også... :)

Føleren sidder ca. 3/4 oppe på tanken.

Så kan det sku sagtens være du har kalk på spiralen, så burde det ikke tage nær så lang tid at varme den op, for du varmer ikke hele massen op, du varmer bare 100-150 L op.

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • Phoenix 16kw
« Svar #49 Dato: Dec 03, 2010, 20:34 »
Hmm... Jeg har ikke kontrolert hvordan den skilles af, men jeg har en mistanke om at det bliver svært.
Varmelegemeet (vand) har på fyldning på siden af tanken ca. 50% oppe og den elektriske spiralen er
montert i et indvendigt rør i bund. Og ja det er et kombi beholder, både strøm og vand til opvarmning.
Er der nogen måde at fjerne kalk i en sådan svend uden at skille hele systemet ad?

Mvh.
Dennis

VVB prioritering 140l.

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #50 Dato: Dec 03, 2010, 20:36 »
Fisk.

Jeg ved hvordan man gør på min, og det involverer en vinkelsliber og et svejseapparat... så min den kalker ikke! Ehehe... I hope. Du har ikke nogen haner/ventiler/thermostater etc der kan begrænse flow til spiralen? Hvad med din pumpe, hvad er det for en svend?

Offline Frank_rasmussen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +23/-31
« Svar #51 Dato: Dec 04, 2010, 07:56 »
Er der nogen måde at fjerne kalk i en sådan svend uden at skille hele systemet ad?

Jeg vil tror, at de fleste købte varmvandsbeholdere er beregnet til at kunne afkalkes. Håndværkere bruger vel syre til afkalkningen...ikke noget jeg ville være meget for at stikke fingrene i selv  :)

Din varmvandsbeholderen afkøler meget langsomt i sammenligning med min. Det kunne måske også tyde på, at den er godt 'isoleret' af kalk indvendigt   :-\

Ser, at du er nede på 1 time og 5 minutters opvarmning af vvb i nat. Måske kunne du slå urstyringen til på varmvandsbeholder, så den opvarmes, når I sover eller alligevel ikke er hjemme.

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #52 Dato: Dec 04, 2010, 08:26 »
Jeg lavede lige en søgning ang. afkalkning på nettet. Så en vvs'er skrive at det er yderst sjældent det er pga. kalk, når en tank ikke vil varme op, hvis man ser bort fra el-stavs opvarming. Han skrev det var mere normalt det havde noget med flow'et at gøre.

Hvis du har en ventil der hænger, eller ikke kan åbne helt af en eller anden årsag... eller en pumpe der slapper af hvor den skulle gasse op, for det er jo tydeligt at se på din graf at fyret falder kraftig i ydelse når VVB'en skal varmes op.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #53 Dato: Dec 04, 2010, 08:37 »
Hej Dennis,

Som du måske kan gætte af vores tidligere kommunikation i denne tråd, har jeg et problem tilvarende dit  ;)

Min 25 år gamle kappebeholder (en gammeldags traditionel VVB) er meget sløv til at varme de 100 l vand op der står i den.
Den er fra dengang hvor fyret (oliefyret) bare altid var tændt og klar, og man ikke tænkte så meget på energiforbruget.
Min VVB er ikke tilkalket, den er bare gammel og ineffektiv.

Jeg har besluttet at udskifte den til foråret, til en af NBE's rustfri beholdere med 2 varmespiraler og el-patron.
Jeg har endnu ikke helt besluttet om der kommer solvarme på den ene spiral, men hvis ikke, så vil jeg bruge begge spiraler til at opvarme VVB'en.

Jeg er overbevist om at hvis man vil køre med "moderne teknik" i opvarmnings systemet, så må man også have komponenter der understøtter det.
Altså, hvis jeg vil have VVB-prioritering, så må jeg have en VVB der kan opvarmes hurtigt  ;)

Om dit problem har samme oprindelse som mit (gammel traditionel VVB) eller det skyldes kalk, kan jeg ikke afgøre, men nu ved du hvad jeg har besluttet at gøre ved problemet.

I mellemtiden har jeg lavet den "Storm P løsning" som jeg tidligere har tegnet til dig, som egentlig løser problemet, men som min "nørdede opfattelse" ikke accepterer  :D

Hilsen
Michael

Hmm... Jeg har ikke kontrolert hvordan den skilles af, men jeg har en mistanke om at det bliver svært.
Varmelegemeet (vand) har på fyldning på siden af tanken ca. 50% oppe og den elektriske spiralen er
montert i et indvendigt rør i bund. Og ja det er et kombi beholder, både strøm og vand til opvarmning.

Mvh.
Dennis
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #54 Dato: Dec 04, 2010, 08:40 »
Hej Martin,

Go' pointe  ;)

Det er nemt at checke, man skal nemlig bare checke temperatur differensen mellem fremløb og retur til/fra VVB'en.
Hvis temperatur differencen er stor tyder det på et for lille flow (der sker stor afkøling), hvis den er lille er beholderen bare ineffektiv (som det er hos mig).

Hilsen
Michael

Jeg lavede lige en søgning ang. afkalkning på nettet. Så en vvs'er skrive at det er yderst sjældent det er pga. kalk, når en tank ikke vil varme op, hvis man ser bort fra el-stavs opvarming. Han skrev det var mere normalt det havde noget med flow'et at gøre.

Hvis du har en ventil der hænger, eller ikke kan åbne helt af en eller anden årsag... eller en pumpe der slapper af hvor den skulle gasse op, for det er jo tydeligt at se på din graf at fyret falder kraftig i ydelse når VVB'en skal varmes op.
« Senest Redigeret: Dec 04, 2010, 08:43 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #55 Dato: Dec 04, 2010, 08:42 »
Det er nemt at checke, man skal nemlig bare checke temperatur differensen mellem fremløb og retur til/fra VVB'en.
Hvis temperatur differencen er lille tyder det på et for lille flow (der sker stor afkøling), hvis den er stor er beholderen bare ineffektiv (som det er hos mig).
Tak, men du mener vel at hvis differencen er STOR, tyder det på et lille flow?

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #56 Dato: Dec 04, 2010, 08:44 »
Hej Martin,

For h...... hvor er du frisk  :D

Ja selvfølgelig er det omvendt  :D

Jeg har rettet indlægget, takker  ;)

Hilsen
Michael

Hvis temperatur differencen er lille tyder det på et for lille flow (der sker stor afkøling), hvis den er stor er beholderen bare ineffektiv (som det er hos mig).
Tak, men du mener vel at hvis differencen er STOR, tyder det på et lille flow?
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #57 Dato: Dec 04, 2010, 08:47 »
Jeg er skam også nået igennem de første 8 kopper kaffe :D

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #58 Dato: Dec 04, 2010, 13:54 »
Hej Martin,

Og jeg var til koncert i går (dejlig adventsgave fra min kone  ;) )
...så jeg er ikke rigtigt på toppen  :D

Pas nu på maven...
...kaffe er godt, men ikke for meget  ;)

Hilsen
Michael

Jeg er skam også nået igennem de første 8 kopper kaffe :D
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline DennisRN

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • Phoenix 16kw
« Svar #59 Dato: Dec 04, 2010, 20:50 »
Det er da utrolig hvor aktive i er - og så tidligt på dagen... :o
Jeg må heller svare inden i også begynder at ringe til mig!!  ;D

Citér
Ser, at du er nede på 1 time og 5 minutters opvarmning af vvb i nat. Måske kunne du slå urstyringen til på varmvandsbeholder, så den opvarmes, når I sover eller alligevel ikke er hjemme.
Det er da en ide, men jeg har forsøgt det og fundet ud af at den ikke lader sig kombinere med VVB-prioritering.

Citér
Hmm.. pumpen jeg har er en Grunfoss Alpha og den kører som den skal så vidt jeg kan se. Til min VVB er der kun en ventil, en alm. kuleventil, og den er helt åben. Jeg kontrollerede den for fem min. siden. Hvorfor fyret falder i ydelse ved jeg ikke, burde vel ellers være omvendt?

Citér
Om dit problem har samme oprindelse som mit (gammel traditionel VVB) eller det skyldes kalk, kan jeg ikke afgøre, men nu ved du hvad jeg har besluttet at gøre ved problemet.
Gammel traditionel VVB? Mit er ca. 8 år og har været igennem et par reparationer. Vil da gerne have en ny med to varmespiraler, men de er sku dyre... :-[

Citér
Hvis temperatur differencen er stor tyder det på et for lille flow (der sker stor afkøling), hvis den er lille er beholderen bare ineffektiv (som det er hos mig).
Jeg synes da at diff'en på fremløb og retur er meget jævn hvis man ser på min graf. De følges ad hele vejen.

Mvh.
Dennis

VVB prioritering 140l.